نابغه ای که گوگل در 18 سالگی استخدام کرده بود حالا استارت آپ 15 میلیون دلاری دارد

یک‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
افراد زیادی شانس این را پیدا نمی کنند که قبل از تمام کردن دانشگاه در گوگل کار کنند. ولی برای Larry Gadea   داشتن شغل در گوگل درست بعد از پایان دبیرستان و در سن 18 سالگی امری عادی محسوب می‌شد. حالا پس از گذشت چند سال، او صاحب استارت آپ 15 میلیون دلاری خود است.
تبلیغات

گادا برنامه‌نویسی را از 8 سالگی آغاز کرد؛ او عاشق کامپیوتر بود و تا قبل از دبیرستان بازی کامپیوتری می‌ساخت. ولی ساخت یک Plug-in برای Google Desktop Search باعث شد تا او در رادار گوگل دیده شود. چیزی که او ساخته بود به کاربران کمک می‌کرد تا فایل‌ها را پیدا کرده و در کامپیوترشان فهرست کنند؛ چیزی که پیش از آن Google Desktop Search قابلیتش را نداشت. این امر ویژگی جستجو را بسیار کاربردی‌تر کرد و خیلی زود استفاده از آن متداول شد.

لری گادا در این مورد می‌گوید:

در آن زمان Google Desktop Search اجازه پلاگ‌این نمی‌داد و کار من در واقع نوعی هک بود که گوگل را مجبور می‌کرد به پلاگ‌این ها قابلیت اجرا دهد.

یک روز وقتی که او دانش‌آموز دبیرستانی بود، ایمیلی تصادفی از گوگل دریافت کرد. او که ترسیده بود که شاید کار غیر قانونی انجام داده است، با نگرانی ایمیل را باز کرد. در ایمیل نوشته شده بود:

چرا این کارها را به تنهایی انجام می‌دهی؟ چرا با ما این کارها را انجام نمی‌دهی؟

لری گادا ادامه می‌دهد:

آن‌ها از من خواستند تا بصورت تمام وقت با آن‌ها همکاری کنم و من خیلی هیجان زده بودم که در 18 سالگی پیشنهادی از گوگل دریافت کرده‌ام.

ولی یک مشکل بزرگ وجود داشت؛ گوگل نمی‌دانست که گادا این قدر جوان است.با توجه به این که لری گادا یک نوجوان کانادایی بود، برای کار تمام وقت در آمریکا نیاز به ویزا داشت و از آنجا که مدرک دانشگاهی نداشت، غیر ممکن بود که ویزای او تأیید شود.

بنابراین بجای کار تمام وقت در گوگل، گادا در طول تابستان قبل از رفتن به دانشگاه در دفتر مرکزی Mountain View گوگل به کارآموزی پرداخت. پس از این که دوره کارآموزی او تمام شد، گوگل پیشنهاد جدید به او داد. گوگل او را به عنوان یکی از اولین مهندسان گوگل کانادا (Google Canada) استخدام کرد و به او اجازه داد که طی 4 سال تحصیل دانشگاهی خود به صورت پاره‌وقت کار کند.

بعد از کالج، گادا خواست که چیز جدیدی را امتحان کند. توییتر یک استارت‌آپ تازه‌ای بود؛ بنابراین گادا از رییس خود در گوگل درخواست کرد که آیا او می‌تواند بین گادا و توییتر ارتباط برقرار کند؟

رییسم مرا به یکی از بنیان گذاران توییتر یعنی او ویلیامز معرفی کرد. من با آن‌ها مصاحبه کردم و آن‌ها اولین کسانی بودند که به من پیشنهاد دادند.

در سه سال بعد گادا بعنوان یکی از مهندسان پشتیبانی در توییتر مشغول به کار شد. در اینجا بود که Murder را درست کرد؛ فناوری بهینه‌سازی دیتاسنتر که نقش مهمی در کاهش Fail Whales (اصطلاحی که از آن برای کرش‌های متعدد توییتر در سال‌های ابتدای کارش استفاده می‌شد) ایفا کرد.

ولی در سال 2012 گادا خواست تا کار جدیدی را امتحان کند. این بار او می‌خواست تا شرکت خود را راه‌اندازی کند.

او تقریباً یک سال زمان صرف کرد تا ایده‌ای برای شروع کارش پیدا کند. در نهایت این ایده در حین دیدن دوستانش در شرکت اپل و گوگل به ذهنش رسید.

خیلی عجیب بود که اپل و گوگل به محض ورود به شرکت از شما می‌خواستند تا اطلاعات خود را در کامپیوتری در قسمت پذیرش تایپ کنید؛ ولی شرکت‌های کوچک‌تر چنین فناوری نداشتند. شخصی که در قسمت پذیرش کار می‌کرد باید میز کارش را ترک می‌کرد تا فرد مورد نظر شما را پیدا کند یا این که اصلا کسی نبود که به داد شما برسد.

گادا بعدها متوجه شد که شرکت‌های بزرگ به کمک مهندسان خود نرم‌افزار کنترل ورود افراد یا ارباب رجوع را توسعه داده‌اند؛ ولی شرکت‌های کوچکتر منابع لازم برای انجام چنین کاری را در اختیار نداشتند. 

در سال 2013 گادا نرم‌افزاری به نام Envoy ساخت که می‌شد از آن در اداره‌ها برای ثبت نام افراد و ردیابی ملاقات کننده‌ها استفاده کرد. روال کار این طوراست که افرادی که وارد اداره می‌شوند از طریق یک نرم‌افزار آیپد اطلاعات خود را وارد می‌کنند و عکس آن‌ها هم از طریق آیپد ثبت می‌شود. جدیدترین نسخه از این نرم‌افزار حتی اعلاناتی را به آیفون می‌فرستد و تصویر افراد را روی اپل واچ نمایش می‌دهد. بنابراین وقتی شما کارمند اداره‌ای باشید و کسی که قرار است با شما ملاقات کند وارد اداره می‌شود، شما بالافاصله متوجه می‌شوید که او آمده و در حال حاضر کجا است از این رو می‌توانید به استقبال او رفته  یا او را راهنمایی کنید.

خیلی زود Envoy معروف شد و در بیش از 1000 اداره از جمله در شرکت‌هایی مثل Airbnb، Pandora، GoPro  و تسلا  مورد استفاده قرار گرفت و تمام این اتفاقات بدون هیچ تبلیغاتی و فقط از روی تبلیغ چهره به چهره بود که افرادی که از این نرم افزار رضایت داشتند آن را به شرکت‌های همکار خود هم معرفی می‌کردند.

شاید این موفقیت‌ها بهتر بتواند به ما در درک سرمایه‌گذاری 15 میلیون دلاری شرکت Andreessen Horowitz با  همکاری کریس دیکسون دیگر کارآفرین آمریکایی در Envoy کمک کند. این سرمایه‌گذاری پس از پرداخت 1.5 میلیون دلار از سوی مارک بنیوف- مدیرعامل Salesforce، آدام دی آنجلو- مدیر عامل Quora و جرمی استاپلمن مدیر عامل Yelp در نوامبر سال 2014 است.

دیکسون در مورد لری گادا می‌گوید:

اگر امروز چرخی در سیلیکون ولی بزنید، تقریباً به هر استارت آپی که سر بزنید در قسمت پذیرش با نرم افزار Envoy مواجه می‌شوید. تقریباً این نرم‌افزار تبدیل به یک الزام در اداره‌ها شده است. لری یک اعجوبه و کارآفرین فوق‌العاده در سیلیکون ولی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات