راه اندازی پروژه Google Genomics به منظور ذخیره اطلاعات DNA در فضای ابری

جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت گوگل قصد دارد اطلاعات ژنتیکی افراد را بصورت آنلاین در یک سرویس ویژه که Google Genomics نام دارد ذخیره‌سازی کند. با ذخیره‌ی میلیون‌ها اطلاعات ژنتیکی در این سرویس، روند کشف علت بیماری‌های مختلف تسریع داده شده و به شخصی‌سازی درمان کمک می‌کند.
تبلیغات

DNA انسان اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد؛ اما با این ابعاد خیلی ریز اطلاعات حساس بسیاری را ذخیره کرده است. بنابراین محققان ژنتیک زمان زیادی صرف می‌کنند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را از DNA انسان‌ها استخراج کنند. از این‌رو این محققان امیدوار هستند روزی متودی توسعه داده شود تا بتوان در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز از DNA را به دست آورده و بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان برطرف شود. حال گوگل با در نظر گرفتن این موضوع، تکنولوژی جدیدی با نام Google Genomics توسعه داده که عملکرد آن بر اساس سرویس‌ نقشه و موتور جستجو است. شریک جدید این پروژه مرکز تحقیقات ژنتیکی Broad است که در زمینه‌ی اکتشاف‌ها و نوآوری زیست‌پزشکی فعالیت دارد و همچنین به حفظ همکاری با گروه‌های تحقیقاتی مانند دانشگاه هاروارد و MIT شهرت دارد. 

مرکز تحقیقات ژنتیکی Broad، اطلاعات ژنتیکی را در یک مقیاس گسترده بررسی می‌کند. این مؤسسه بیش از ۱.۴ میلیون نمونه‌های بیولوژیکی را نگه داری می‌کند. در حال حاضر اطلاعات این مرکز به منظور نگه‌داری در یک شبکه‌‌ی امن برای به حداکثر رساندن پتانسیل جهت اکتشافات جدید از داده‌ها جمع‌آوری شده است.

گوگل در خصوص همکاری با مرکز تحقیقات ژنتیکی Broad گفت:

همکاری ما با مؤسسه Broad می‌تواند برای توسعه‌ی نسل جدید ابزارها و سرویس‌های پزشکی برای محققان و دانشمندان مفید واقع شود. در این پروژه از محققان مؤسسات بزرگ علمی و سازمان‌های تجاری بهره گرفته شده که تکنولوژی جدید، در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کوچک در نقاط دور افتاده از جهان به منظور کشف تعداد زیادی از بینش بیولوژیکی کاربرد خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم، تولید داروهای منطبق با ژنتیک هر فرد است؛ چرا که امروزه یک دارو برای طیف نامحدودی از ژنتیک‌های متنوع تجویز می‌شود که این امر، سرعت درمان را کاهش می‌دهد. از دیگر مزایای استفاده از این روش، بررسی تأثیر یک دارو بر گروه‌های مختلف ژنتیکی خواهد بود که این امر به شرکت‌های داروسازی کمک شایانی خواهد کرد. البته همکاری‌های بین گوگل و مؤسسه Broad تاکنون نتایجی داشته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ابزار GATK یا کیت ابزاری آنالیز ژنتیکی اشاره کرد. این ابزار در پلتفرم ابری گوگل در دسترس است  و محققان می‌توانند به کمک آن روند پیشرفت پروژه‌های خود را تسریع داده و اطلاعات را از پایگاه داده‌های ژنتیکی استخراج کنند. خوشبختانه با افزایش تلاش‌های گروه‌های تحقیقاتی و استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی، انسان‌ها به زودی می‌توانند از تأثیرات و ثمره‌ی این گونه همکاری‌ها بهره‌مند شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات