نگاهی به دلایل عمده‌ی عدم موفقیت برخی استارت آپ‌ها

یک‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
کالوم لِین، مدیرعامل شرکت Entrevo و بنیانگذار کمپانی Fitness-Buffet که در زمینه تناسب اندام در ۱۱ کشور مشغول فعالیت است با تکیه بر تجربه‌ی چندین سال فعالیت خود در حوزه‌های مختلف کسب و کار، دلایل عدم موفقیت برخی استارت آپ‌ها را بیان نموده است. در ادامه به تشریح نقطه نظرات مفید این کارآفرین موفق می‌پردازیم.
تبلیغات

همانطور که در مقاله‌ی "پنج نکته‌ی کلیدی برای داشتن یک استارت آپ موفق" بیان نمودیم، راه اندازی یک کسب و کار جدید در دنیای پیچیده امروز علاوه بر داشتن ایده‌ی خوب نیازمند عوامل مختلف دیگری است. علاوه بر تامین مالی و پیدا کردن سرمایه گذار برای پروژه و کسب و کارتان که نیازمند طرح کسب و کار بدون نقص و شفاف است، کارآفرین باید دیدی بلند مدت و آینده نگر داشته باشد؛ در کنار شرایط مذبور لازم است نکات مکمل دیگری را نیز در کسب و کارتان رعایت کنید تا موفقیت کسب و کارتان تا حدودی تضمین شود. کالوم لین در ادامه رموز دیگری از موفقیت استارت آپ‌ها را بیان می‌‌کند.

شاید هنگامی که برای اولین بار قصد دارید ایده‌ی کسب و کارتان را مطرح کنید، اهمیتی به گفته‌ی افرادی که ایده‌ی شما را کاربردی نمی‌دانند، ندهید ولی از آنجایی که ترس اصلی‌تان همین عدم موفقیت و کاربردی نبودن ایده‌تان است به محض شنیدن چنین نظراتی و با تکرار آن‌ها به فکر فرو خواهید رفت.

هر بار که خواسته‌ام کاری را شروع کنم چنین شرایطی بارها برایم پیش آمده است؛ اما برای اینکه تاثیر منفی بر روی کارهایم نگذارد با خودم گفته‌ام که این‌ها افراد ساده اندیشی بیش نیستند و از کاری که من قصد انجام آن را دارم به اندازه‌ی خودم سر رشته ندارند. به بیان دیگر، هر دلیل سازنده در من ایجاد انگیزه می‌کند و باعث می‌شود تا در راستای هدفم مصمم‌تر شوم، در مقابل دلایل منفی کلی که ناشی از هیچ برهان عقلی نباشند و فقط بر پایه‌ی دید کلی و سطحی بیان شوند در تصمیم من هیچ تاثیری نخواهد داشت.

گذشت زمان، آینده‌ی کسب و کارهای کنونی را نشان خواهد داد. برخی از آن‌ها موفق و برخی با عدم توفیق مواجه خواهند شد. مطالعه‌ی بیشتر در خصوص شرایط کسب و کارها و توجه به تذکرات افراد برخی خطوط قرمز را نمایان می‌سازد که این خطوط قرمز فارغ از نوع کسب و کار برای همه‌ی کسانی که قصد شروع دارند، مهم به نظر می‌رسد.

در ادامه پنج خط قرمزی که رعایت آن در کسب و کارها موجب می‌شود تا آن‌ها همیشه موفق باقی بمانند و به کسب سود ادامه دهند، را بیان می‌کنم.

نحوه ی معرفی محصول

شاید شما در خصوص ایده کسب و کارتان تصویر دقیقی داشته باشید اما اگر مردم تصویر کامل و واضحی از کسب و کار شما نداشته باشند در نتیجه متوجه نخواهند شد که شما در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؛ چنین شرایطی کسب و کار شما را به ناکجا آباد سوق خواهد داد.

اشتباه رایج: توضیح فراوان و تشریح اینکه کسب وکار شما در آینده به چه شکل خواهد بود بدون بیان نتایج ملموس و حقیقی کنونی برای مشتریان واقعی

راه‌حل: نحوه‌ی ارائه‌ کسب و کار از اهمیت فراوانی برخوردار است. افراد عادی بسیار با هوش‌تر از آن هستند که شما فکر می‌کنید؛ بنابراین رعایت سادگی در بیان نباید باعث شود تا شما زوایای مختلف و مهم کسب و کار خود را بیان ننمایید و تنها ارائه‌ای ساده و خسته کننده از ایده‌ی خود داشته باشید.

بازاریابی محتوا

امروزه بازاریابی محتوا جایگاه ویژه‌ای در بین صاحبان کسب و کار پیدا کرده است. هر شرکتی به این وسیله سعی دارد تا موقعیت خود را به عنوان رهبر فکری کسب وکار خود تثبیت کند و از این طریق بازار خود را به دیگران بشناساند. در واقع بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود، می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و... تولید و منتشر گردد.

بازاریابی محتوا به طرق مختلف تعریف و استفاده می گردد، یکی از تعاریف رایج در این مورد عبارت است از: «تکنیک خلق و پخش کردن محتوای جذاب، ارزشمند و مرتبط با نیاز مشتری و یا مخاطب هدف» بازاریابی محتوا به خلق محتوای جذاب در حوزه های مختلف می پردازد. بازاریابی محتوایی با کیفیت است که به حل مشکل مردم بپردازد. ماهیت این استراتژی محتوایی این باور است که اگر ما به عنوان یک کسب و کار، به خریداران اطلاعات نامتناقض، مداوم و ارزشمند تحویل دهیم، این خریداران در آخر با انجام خرید و وفاداری به ما پاداش خواهند داد.

اشتباه رایج: نادیده گرفتن بازاریابی محتوا ممکن است ضربه‌ی بزرگی را بر کسب و کارتان وارد کند. روزی را تصور کنید که روزنامه نگاران قصد دارند تا در خصوص شما و کسب و کارتان خبری را منتشر کنند و به تشریح کسب و کار شما بپردازند. آن‌ها به کلیه‌ی ایده‌های کسب و کار و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اید و افتخارات و اعتباری که در این خصوص کسب کرده‌اید نیاز خواهند داشت. اما آن‌ها به دلیل عدم توجه شما به بازاریابی محتوا و عدم وجود مستندات کامل، هیچ دلیلی برای انتشار اخبار در خصوص کسب و کار شما پیدا نخواهند کرد.

راه حل: برای بهبود کسب و کارتان بهتر است هر چه زودتر، کسب و کار و ایده‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. محصولات شما نیاز دارند تا در موردشان صحبت شود و به دیگران معرفی گردند. ارائه‌ی محتوا یک امر مکمل برای اهداف کسب و کار و خدمات شما به شمار می‌رود. ارائه محتوا همچنین جایگاه شرکت شما را در صنعت و کسب و کار مربوطه‌اش ترسیم می‌کند. کسی چه می‌داند شاید شما از این طریق بتوانید مشتریان زیادی را که کسب و کارتان را از طریق اینترنت و وبسایت‌تان پیدا کرده‌اند به دست بیاورید.

اکوسیستم محصول

در ابتدای کارتان شما با معضلی بزرگ مواجه خواهید بود؛ اینکه آیا عرضه محصولات و تنوع آن‌ها را گسترش دهید یا اینکه فعلا تنها به یک محصول اکتفا کنید. با داشتن نبض بازار تا حدودی می‌توان در این خصوص تصمیم‌گیری بهتری داشت.

اشتباه رایج: شما در حال ارائه‌ی فقط یک محصول یا خدمت هستید و قصد ندارید تا با محصولات جدید و توسعه‌ی تولیدات تمرکزتان را بر هم بزنید. شما می‌خواهید تا پس از معروف شدن محصول و برندتان به توسعه‌ی محصول بپردازید.

راه‌حل: دلیل موفقیت ۹۹ درصد از کسب و کارها وجود خطوط تولید متعدد و متنوع در آن‌هاست. این ویژگی باعث می‌شود تا شرکت شما رشد بیشتری داشته باشد و مشتریان‌تان حق انتخاب گسترده‌تری را داشته باشند. شما با تنوع بخشیدن به محصولات و ایجاد ویژگی‌های مختلف در آن‌ها حتی می‌توانید نیازهای جدیدی برای مشتریان‌تان تعریف کنید که تا قبل از آن، مشتریان‌تان چنین نیازهایی را نداشتند؛ این روش باعث می‌شود تا گستره‌ی مشتریان و بازارتان وسیع‌تر گردد.

جلو چشم مشتریان باشید

بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها درک درستی از قدرت اطلاع رسانی و بازاریابی در افزایش سود دهی‌شان ندارند.

اشتباه رایج: رقبای‌ خود را می‌بینید که به طور بی‌شرمانه‌ی از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به معرفی محصول‌ خود بپردازند و حتی با رسانه‌های مختلف همکاری می‌کنند تا نظرات و محصولات‌شان را در صدر موضوعات‌شان قرار دهند و از این طریق فروش محصولات و درآمد خود را بیشتر می‌کنند. اما با خودتان فکر می‌کنید که شما یک کارآفرین هستید نه یک دلال که همیشه در حال سخنرانی و تبلیغ است.

راه‌حل: منتظر دیگران نباشید تا به سراغ شما بیایند یا با جستجو در اینترنت به صورت جادویی از طریق گوگل با شما و محصول‌تان آشنا شوند. در خصوص ایده و کسب و کارتان پیگیر باشید و به طور مداوم با منابع موجود در تماس باشید و سعی کنید نام تجاری‌تان را بر سر زبان‌ها بیندازید تا از این طریق همه با آن آشنا شوند. سعی کنید همیشه جلو چشم مشتریان قرار داشته باشید.

مشارکت

اغلب اوقات شرکت‌های جدید می‌توانند به واسطه‌ی مشارکت از شرکت‌های با سابقه‌تر کمک بگیرند. شراکت در اکثر موارد اگر به طریق درستی انجام شود باعث هم‌ افزایی و بهبود امور می‌شود.

اشتباه رایج: کمال‌گرا بودن در انتخاب شرکا و اینکه به فکر شراکت با گوگل، مسترکارد یا دیوید بکام باشید! با خودتان فکر می‌کنید که درست است چنین امکانی فعلا وجود ندارد ولی می‌توانید سعی کنید که نظر آن‌ها را جلب کنید.

راه‌حل: به همان اندازه که شما نیاز به شریک دارید، افرادی نیز وجود دارند که رغبت شراکت با شما را داشته باشند. قدرت تشکیل تیم و شراکت با کمپانی‌های کوچک و پیشرفت همزمان با آن‌ها را دست کم نگیرید. این شرایط برای کارکنان نوپا نیز صادق است. شما می‌توانید با استخدام و بکارگیری افراد توانمندی که به تازگی وارد بازار کار شده‌اند و آموزش برخی نکات کاری به آن‌ها امکان استفاده از نیروهای تازه نفس را در شرکت به وجود آورید.

من در طول دوران کاری خویش و در کسب و کارهای مختلفی که راه‌اندازی کرده‌ام خطوط قرمز فوق را به طور کامل رعایت نمودم. رعایت نکات فوق بسیار آسان است و به شما کمک می‌کند تا کسب و کار موفقی را شروع کنید. پس به یاد داشته باشید که اگر دوست دارید کسب و کار کوچک و بدون سودی داشته باشید، اشتباهات فوق را تکرار کنید! محصول‌تان را به دیگران معرفی نکنید و هیچگونه بازاریابی در خصوص محصول‌تان نداشته باشید، تنها یک نوع محصول تولید و عرضه کنید و سعی کنید در کسب و کارتان جلو چشم نباشید و در نهایت همه‌ی امور شرکت را به تنهایی انجام دهید و از هیچ کس یا شرکتی در کسب و کارتان کمک نگیرید. این‌ها رموز بی ثمر ماندن کسب و کار و عدم توفیق در ادامه‌ی آن است اما اگر مانند افراد موفق دیگر قصد دارید به کارآفرینی برجسته در حوزه‌ی کسب و کارتان تبدیل شوید باید همه‌ی جزئیاتی را که یک کارآفرین موفق مد نظر قرار می‌دهد را انجام دهید. بر غرورتان غلبه کنید و در استراتژی خودتان تجدید نظر کنید و بازخوردهای حاصل از روش کار خود را مدام مورد ارزیابی قرار دهید و در خصوص برنامه‌های آینده خود به خوبی فکر کنید تا قدم‌های بعدی را در کسب و کارتان با موفقیت بیشتری بردارید.

به نظر شما چه نکات دیگری برای داشتن استارت آپ و کسب و کار موفق وجود دارد؟ تجربه‌ی خود را در این زمینه با دیگران به اشتراک بگذارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات