جایزه‌ی متخصص اعصاب اریک کندل 2015 به متخصص ایرانی تعلق گرفت

سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موسسه هرتی با همکاری فدراسیون نئوروساینس اروپا جایزه‌ متخصص اعصاب اریک کندل ۲۰۱۵ را به یاسر رودی، فیزیکدان جوان ایرانی از موسسه‌ کاولی نئوروساینس و مرکز محاسبات عصبی NTNU در تروندهایم نروژ اهدا کرد.
تبلیغات

موضوع اصلی تحقیق پروفسور یاسر رودی درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه‌گیری‌های عددی و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است. پرفسور رودی اخیرا طی همکاری با پروفسور ادوارد و پروفسور میبریت موزر که برندگان جایزه‌ نوبل پزشکی امسال هستند، موفق شده تا به نتایج چشمگیری در زمینه‌ درک ساختار شبکه‌ها در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یابد.

به گفته‌ پروفسور ادوارد موزر، یاسر رودی یکی از معدود محققان جوان در سطح بین المللی است که هم در زمینه‌ علم اعصاب و هم در زمینه‌ فیزیک نظری فعالیت می‌کند. وی با ایجاد فعالیت‌های مشترک نقش به سزایی بر تاثیرپذیری این دو رشته از یکدیگر برعهده دارد.

پروفسور میبریت موزر می‌گوید:

نکته‌ جالب در مورد یاسر این است که او می‌تواند با استفاده از قوانین پایه‌ای فیزیک محاسبات ذهنی را توضیح دهد که ممکن است حتی در مورد مواد غیر جاندار نیز صدق کند.

یاسر رودی که ۳۳ ساله است، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شریف به پایان رسانده و در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب مدرک دکتری از دانشگاه تریسته ایتالیا شده است. پیش از شروع به کار در موسسه نوردیک، در زمینه محاسبات عصبی و آموزش روباتیک مشغول به کار بوده ‌است.

از میان جوایز دریافتی پرفسور رودی می‌توان به محقق برتر جوان موسسه‌ آکادمی علوم نروژ اشاره کرد. در حال حاضر وی علاوه بر سمت محقق در نوردیتا، در موسسه‌ مرکز بین المللی فیزیک نظری در ایتالیا مشغول به کار است.

اریک کندل یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان در زمینه‌ی نئوروساینس است که جایزه‌ی نوبل فیوزلوژی را در سال 2000 میلادی مال خود کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات