اریکسون اپل را به دلیل زیر پا گذاشتن پتنت‌هایش در اروپا تحت تعقیب قرار داد

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه کمپانی سوئدی اریکسون نتوانست توافقی را با اپل در مورد پتنت‌های مورد ادعای خود که در آیفون مورد استفاده قرار گرفته، به دست آورد، دادخواست جدیدی را علیه این کمپانی به دادگاه ارائه داد.
تبلیغات

اریکسون دادخواست جدیدی را بر علیه اپل در کشورهای آلمان، بریتانیا و هلند  ثبت کرده که براساس آن اپل پتنت‌های متعلق به اریکسون را در مورد فناوری‌های ارتباط بی‌سیم زیر پا گذاشته است. این دادخواست جدید روز جمعه به ثبت رسیده است. اریکسون اعلام کرده که پیش از ارائه‌ی دادخواست به دادگاه در تلاش بوده تا با اپل در مورد حق امتیاز پتنت‌های مورد استفاده در آیفون‌های این کمپانی به توافق برسند که با توجه عدم توافق اریکسون دادخواست خود را تقدیم دادگاه کرده است.

اخیرا روابط دو کمپانی اریکسون و اپل به دلیل مشکلات پتنتی مورد بحث بسیار پر سر و صدا شده است. در ماه فوریه سال جاری، اریکسون اعلام کرد که اپل را به دلیل سو استفاده از پتنت‌های مربوط به فناوری ارتباطی 2G و 4G LTE در آمریکا تحت تعقیب قرار داده است. فناوری‌های مورد بحث شامل کامپوننت‌های سخت‌افزاری، رابط کاربری نرم‌افزاری و فناوری‌های موبایل است.

اپل و اریکسون پیش از این توافق پتنتی را با یکدیگر به امضا رسانده بودند. کمپانی سوئدی اریکسون بیش از 37٫000 پتنت دارد و اریکسون 100 توافق پتنتی را به امضا رسانده است. توافق پیشین اپل تمامی پتنت‌های استاندارد را پوشش می‌داد. پتنت‌های استاندارد شامل مواردی است که براساس قوانین باید منصفانه، معقول و عادلانه باشد. این ویژگی‌ها که به اختصار FRAND خوانده می‌شوند، به این علت تعیین شده‌اند تا رقابت عادلانه‌ای در بازار بین کمپانی‌ها شکل بگیرد.

شاید از خود بپرسید که پتنت‌های استاندارد به چه نوع پتنت‌های اطلاق می‌شود. فناوری‌هایی که توسط کمپانی توسعه یافته و به استانداردی در بازار تبدیل می‌شوند، به‌عنوان پتنت‌های استاندارد شناخته می‌شوند. پتنت‌های استاندارد در واقع شامل فناوری‌هایی می‌شوند که وجود آن‌ها در محصول کمپانی‌ها واجب است و از این‌رو سازمان‌هایی نظیر کمیسیون تجارت بیمن‌الملل صاحبان پتنت‌ها را ملزم می‌کنند تا تکنولوژی‌های خود را در قبال دریافت مبالغ عادلانه‌ای در اختیار سایر کمپانی‌ها قرار دهند. این پتنت‌ها برای ایجاد رقابت عادلانه بین کمپانی‌ها تحت نظر کمیسیون تجارت بین‌الملل قرار دارند و باید پیشنهادات ارائه شده توسط مالکان پتنت براساس اصول FRAND باشند.

پتنت‌های مورد مناقشه بین اپل و اریکسون نیز شامل پتنت‌های استاندارد است. اریکسون مدعی است که پیشنهاد خود را براساس شروط FRAND ارائه کرده است، هرچند اپل قرارداد خود را با این کمپانی تمدید نکرده است. اپل مدعی است که شرایط پیشنهادی توسط اریکسون مبتنی بر اصول FRAND نیست. اریکسون در طول مذاکرات پیشنهادات جدیدی را نیز ارائه کرد که توسط اپل پذیرفته نشد.

تصمیم برای قطع مذاکرات با گوگل پس از آن اتخاذ شد که اپل از اریکسون به دادگاه آمریکا شکایت کرد. اپل در شکایت خود با تایید استفاده از فناوری‌های اپل در  گوشی‌های‌هوشمندش، عنوان کرده که این کمپانی سوئدی در نظر دارد تا مبلغ بیشتری را در قبال ارائه‌ی حق استفاده از پتنت‌هایش دریافت کند. اپل همچنین به این نکته اشاره کرده که آماده است تا در صورت ارائه‌ی پیشنهاد معقول، مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. اپلا به این موضوع اشاره کرده حق پتنت‌ها باید براساس هزینه‌ی تمام شده تولید اجزای سخت‌افزاری باشد، نه هزینه‌ی تولید آیفون. براساس گفته‌های اپل، اریکسون براساس قیمت آیفون اپل اقدام به ارائه‌ی پیشنهاد در مورد حق استفاده از پتنت‌ها کرده است.

باید دید که در سطح بین‌المل اریکسون شکایت خود را چگونه به سرانجام خواهد رساند. اپل سابقه‌ی منازعات پتنتی را برای مدت چهار سال در اختیار دارد. این کمپانی در طول چهار سال گذشته منازعات پتنتی را با سامسونگ پشت سرگذاشت و سپس با بی نتیجه ماندن و طولانی شدن دادگاه، هر دو کمپانی برای ادامه‌ی گفتگوهای مستقیم توافق کردند.

اریکسون سال گذشته با انعقاد قراردادی با سامسونگ روی مبلغ 650 میلیون دلار به توافق رسید. اپل در فوریه سال جاری به علت زیر پاگذاشتن پتنت‌های Smartflash به پرداخت مبلغ 533 میلیون دلار محکوم شد. حال باید دید سرنوشت دادگاه اریکسون با اپل به چه ترتیب خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات