برای اولین بار درآمد اکوسیستم اندروید از iOS در فصل اول 2015 پیشی گرفته است

جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
بسیاری از گزارش‌های منتشر درباره‌ی درآمد حاصل از فروشگاه‌های اپلیکیشن iOS و اندروید سهم توسعه‌دهندگان اکوسیستم اپل را بسیار بیشتر از رقیب اندرویدی توصیف کرده‌‌اند، حال آنکه گزارش‌های جدید در فصل اول سال جاری میلادی نشان می‌دهند که اندرویدی‌ها در کسب درآمد از iOS اپل پیشی گرفته‌‌اند.
تبلیغات

در اغلب گزارش‌ها درآمد اکوسیستم iOS بیش از رقیب عنوان می‌شود، حال آنکه آمارهای جدید منتشر شده، گویای این مطلب هستند که در فصل اول سال 2015 میلادی، اندروید موفق شده تا iOS را از نظر میزان درآمد کسب شده، پشت سر بگذارد. این تحقیقات اخیر روی این موضوع تاکید دارند که اغلب گزارش‌ها تنها به محاسبه‌ی درآمد توسعه‌دهندگان از فروشگاه اصلی اندروید یعنی گوگل پلی استور بسنده می‌کنند و سایر فروشگاه‌های موجود در کشورهایی نظیر چین را نادیده می‌گیرند. برای مثال در کشور چین هیچ یک از گوشی‌های اندرویدی به دلیل قوانین وضع شده همراه با فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل روانه‌ی بازار نمی‌شوند و از این‌رو کاربران از سرویس‌های محلی استفاده می‌کنند که این موضوع به تنهایی در کشوری نظیر چین، درآمدی کلان را از گوگل پلی و توسعه‌دهندگانش سلب کرده است. در نتیجه با احتساب مجموع درآمد حاصل از فروشگاه‌های مختلف در سراسر جهان می‌توان دید که اندروید از نظر درآمد اپ‌استور را پشت سر خواهد گذاشت.

گزارش Mediaworks نشان از این دارد که در فصل اول 2015، اکوسیستم اندروید بیش از 45.8 درصد از کل درآمد تبلیغاتی را کسب کرده است. سهم iOS‌ از این حوزه 45.4 درصد است. با گسترش هر چه بیشتر اندروید و افزایش تعداد کاربران گجت‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها بعضا نسخه‌ی اندرویدی اپلیکیشن خود را پیش‌تر از نسخه‌ی iOS راهی بازار می‌کنند. در اختیار داشتن سهم بیش از 80 درصدی اندروید از بازار، فرصت مناسبی را در اختیار توسعه‌دهندگان و همچنین تبلیغ کنندگان قرار داده تا درآمد بالاتری را در این اکوسیستم از آن خود کنند.

در کشورمان ایران نیز فروشگاه‌های اپلیکیشن متعددی وجود دارند که مستقل از گوگل‌پلی به انتشار اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌پردازند و بخشی از درآمد توسعه‌دهندگان داخلی نیز از این راه تامین می‌شود، در حالی که در محاسبه‌ی درآمد کلی اکوسیستم اندروید، شاید هیچ یک از این فروشگاه‌ها محاسبه نمی‌شدند.

با همه‌ی این‌ها همچنان می‌توان شاهد قدرت اپل در اکوسیستم موبایل بود. اپل به تنهایی اکوسیستمی را خلق کرده است که گوگل و تمام شرکای تجاری آن، به تازگی موفق شده‌اند درآمدی مشابه آن را بدست آورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات