مسئول اختلالات وایبر کیست؟ وایبر تکذیب کرد!

پنج‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
شروع سال ۹۴ برای علاقه‌مندان به اپلیکیشن وایبر، چندان خوشایند نبود چرا که این پیام‌رسان محبوب بدون هیچ مقدمه‌ای، به یکباره از روزهای اول نوروز دچار اختلال شد و تا امروز نیز این مسئله در جای خود باقی مانده است. ما نیز دلیل این موضوع را از تیم سازنده‌ی وایبر جویا شدیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فرقی ندارد که از کدام سرویس‌دهنده‌ی اینترنتی استفاده کنید یا در کدام شهر ایران باشید. این روزها استفاده از وایبر برای تمام کاربران ایرانی عذاب‌آور و سخت شده، به طوری که پیام‌های ارسالی در بهترین حالت بعد از 30 ثانیه ارسال می‌شوند. با حساب زمان تقریبی 30 ثانیه‌ای برای «تحویل پیام» (Delivered)، و 30 ثانیه نیز برای دریافت علامت «خوانده شده» (Seen)، تقریبا برای ارسال هر پیام و دریافت جواب آن باید حدود 1 الی 2 دقیقه منتظر بمانید که این امر گفتگوی آنلاین برای کاربران وایبر را تقریبا غیرممکن می‌کند. اگرچه وزارت ارتباطات و کمیته‌ی فیلترنیگ هرگونه دخالتی در این موضوع و ربط داشتن کندی وایبر به مساله فیلترینگ را تکذیب کرده‌ و حتی پیش‌تر اعلام کرده بودند که دو شبکه اینستاگرام و وایبر فیلتر نخواهند شد. اما با این حال بسیاری از کاربران معتقدند که این مشکل از سوی کمیته‌ی فیلترینگ و شاید اعمال فیلترینگ هوشمند است. امروز وزیر ارتباطات مسئولیت اختلالات اینستاگرام را به عهده گرفت و علت آن را اجرای فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجتماعی اعلام کرد.

vib11892

امروز در طی مکاتبه‌ای که با پشتیبانی رسمی وایبر از طریق وب‌سایت این برنامه داشتیم موضوع را با آن‌ها مطرح کردیم و دلیل این کندی سرعت را جویا شدیم. متن زیر جوابیه‌ی وایبر به ایمیل ارسالی ما است:

It seems that the features of the Viber application have been blocked by your service provider or by your country. We will continue to investigate the issue and inform of any updates on the Viber support website. We hope that this issue is resolved in your region and that you are able to use Viber in the near future.Best regardsViber Support Teamبه نظر می‌رسد که ویژگی‌ها و خدمات وایبر توسط سرویس دهنده اینترنت شما یا کشورتان بلاک شده است. ما به بررسی این موضوع ادامه خواهیم داد و هرگونه نتیجه‌ی جدید را در وب‌سایت پشتیبانی وایبر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. امیدواریم که این مشکل در منطقه‌ی شما حل شود و شما بتوانید در آینده‌ی نزدیک به استفاده‌ی دوباره از وایبر بپردازید.با احترامتیم پشتیبانی وایبر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وایبر کندی سرعت را مرتبط به خود نمی‌داند و اعتقاد دارد که هرگونه کندی سرعت از سوی ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنتی یا مسائل داخل کشور است. البته این جوابی است که وایبر در پاسخ به این مشکل داده است و ما در زومیت نمی‌توانیم آن را تایید کنیم. بر اساس گفته‌های قبلی کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه و وزیر ارتباطات تصور ما بر این بود که کمیته‌ی فیلترینگ با تجربه‌ای که از اپلیکیشن ویچت به دست آورد به این باور رسیده است که فیلترینگ کلی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی همچون وایبر یا... راه‌حل کارسازی نبوده و کاربران در صورت مواجه شدن با مشکلات این چنینی، به اپلیکیشن دیگری کوچ می‌کنند.

با این اوصاف مشکل کندی وایبر، فعلا دلیل مشخصی ندارد و هیچکدام از طرفین (نه وایبر و نه مسئولان داخلی)، مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند. وایبر اپلیکیشنی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول عدم مسدودسازی آن را به کاربران داده است. نظر شما در این باره چیست‌؟ آیا شما هم با کندی وایبر مواجه شده اید‌؟ دلیل آن را چه می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات