پنج نکته کلیدی برای داشتن یک استارت‌ آپ موفق

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه شرکت‌های نوپا با ایده های بسیار جالبی پا به عرصه می‌گذارند اما تعدادی از آن‌ها به دلایل مختلفی از ادامه‌ی راه باز می‌مانند. راه اندازی یک کسب و کار جدید در دنیای پیچیده امروز علاوه بر داشتن ایده‌ی خوب، نیازمند عوامل مختلف دیگری است. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات راه اندازی یک کسب و کار موفق نوپا را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

اولین دغدغه‌ای که برای راه اندازی یک کسب و کار جدید با آن مواجه هستید، تامین مالی و پیدا کردن سرمایه‌گذار برای پروژه است، ولی باید به یاد داشته باشید که قبل از جستجو به دنبال سرمایه‌گذار و پیدا کردن منابع مالی، باید یک طرح کسب و کار بی نقص داشته باشید. طرح کسب و کار شما اولین چیزی است که یک سرمایه‌گذار بالقوه آن را مطالعه می‌کند تا آن را به سبد سرمایه‌گذاری‌هایش اضافه کند. بنابراین طرح کسب و کار کلیدی‌ترین عامل راه‌اندازی استارت‌آپ موفق است. در ادامه نکات مهم نگارش یک طرح خوب را بیان می‌کنیم. اغلب اوقات سرمایه‌گذاران در مطالعه طرح کسب و کار برای سرمایه‌گذاری به دنبال این موارد هستند. شما نیز می‌توانید در طرح کسب و کارتان بطور شفاف به این نکات بپردازید تا در راه اندازی آن موفق شوید.

فرصت‌های بازار

چطور بازار کسب و کارتان را گسترش می‌دهید؟ آیا بازارتان در حال رشد است؟ آیا زنجیره‌ی مشتریان ادامه دار است؟ آیا فرصت‌های نوظهور در بازارتان وجود دارد؟ آیا بازارتان از ابعاد مختلف در معرض خطر قرار دارد؟ با پراختن به این پرسش‌ها به سرمایه گذار این اطمینان را می‌دهید که به دنبال آینده‌ای با رشد پایدار هستید که یک عامل کلیدی در موفقیت پروژه‌تان محسوب می‌شود.

سنجش رقبا

به جای اینکه رقبا را نادیده بگیرید، در طرح کسب و کارتان به آن‌ها بپردازید و امتیازات کاری آن‌ها را بیان نموده و تفاوت‌های موجود بین‌ خود و آن‌ها و اینکه چطور می‌خواهید از آن‌ها پیشی بگیرید، به طور شفاف ذکر کنید. بیان این موارد به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که شما فردی واقع بین هستید و نگاهی کلان به مسائل دارید.

پیش بینی

داشتن حداقل پیش بینی سه ساله می‌تواند به سرمایه‌گذار میزان پایداری کسب و کار را نشان دهد و خیال او را از بابت سرمایه گذاری در طرح شما راحت نماید. اینگونه پیش بینی‌ها را می‌توان با افزودن تجزیه و تحلیل بازار از منابع معتبر، جذاب‌تر کرد.

بیان گردش نقدی

اگر در حال حاضر کسب و کارتان در حال فعالیت است. گردش نقدی خود را حتما باید در طرح کسب و کاری که به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهید، لحاظ نموده و آن را به پیش بینی‌های گردش نقدی پیوست نمایید.

هر نوع گردش مالی مثبتی برای سرمایه‌گذاران جالب بوده و می‌تواند آن‌ها را مجذوب طرح کسب و کار شما بکند. زیرا این آمار براساس واقعیت بوده و آمار انتزاعی از سال‌های گذشته و آینده نیست.

خلاصه اجرایی از کسب و کار

اگرچه خلاصه اجرایی باید در ابتدای طرح کسب و کار ذکر شود ولی ما در این لیست آن را در انتها قرار دادیم تا تمام مولفه‌های مهم یک طرح کسب و کار خوب را در خلاصه اجرایی‌تان لحاظ کنید. این خلاصه دقیقا مترادف است با خلاصه‌ای که در مطالب علمی بیان می‌شود. خلاصه اجرایی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران ایده‌ای راجع به اینکه شما چه کسی هستید و قادر به انجام چه کارهایی هستید، بدست آورند. خلاصه اجرایی علاوه بر جذاب و کوتاه بودن باید کاملا در رابطه با موضوع بوده و شامل جزئیات کافی باشد تا خواننده را به مطالعه بیشتر طرح جذب کند.

به نظر شما چه موارد دیگری در موفقیت یک کسب و کار جدید دخیل هستند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات