چگونه آیفون 5S اپل تلفن‌های اندرویدی را تحت تاثیر قرارداد؟

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
تمرکز اصلی مراسم سال 2013 اپل بر سنسور اثر انگشت آیفون 5S بود اما نقطه عطف این مراسم معرفی چیپ A7 بود که اولین پردازنده 64 بیتی در یک گوشی هوشمند مطرح بازار به شمار می‌رفت. پردازشگری که شرکت‌های دیگر را به تکاپو برای ساخت نمونه مشابه وادار کرد و البته تا مدت‌ها در بازار بی رقیب بود.
تبلیغات

دهم سپتامبر سال 2013 بود که اپل آیفون 5S را معرفی کرد. در آن مراسم این شرکت در مورد چیپ جدید A7 که برای گوشی هوشمند جدید خود طراحی کرده بود، سخن گفت و آیفون 5s سرآغاز محاسبات 64 بیتی در iOS شد. تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند رقیب بلافاصله بیانیه‌هایی صادر کردند و از برنامه‌های خود برای تولید محصولات 64 بیتی سخن به میان آوردند.

 تمرکز اصلی مراسم سال 2013 بر سنسور اثر انگشت آیفون بود و البته معرفی یک مدل مقرون به صرفه به نام آیفون 5c که به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران گوشی اقتصادی که انتظارش را داشتیم از آب در نیامد اما نقطه عطف این مراسم معرفی چیپ A7 بود که اولین پردازنده 64 بیتی در یک گوشی هوشمند مطرح بازار به شمار می‌رفت.

فیل شیلر به صراحت در آن مراسم در مورد مزایای این پردازنده برای کاربران iOS و توسعه دهندگان سخن گفت:

این اولین پردازنده 64 بیتی در یک گوشی است. من حتی فکر نمی‌کنم که دیگران تابحال  در مورد آن صحبت کرده باشند. چرا به استفاده از این پردازنده روی آوردیم؟ چون مزایای زیادی دارد. سرعت چیپ A7 دو برابر نسل پیشین خود در CPU همچنین در انجام کارهای گرافیکی است.

اما چیزی که در آن رویداد ناگفته باقی ماند، مزیت استفاده از پردازنده‌های 64 بیتی برای شرکت‌های بزرگ تولید کننده موبایل بود. در آن زمان هیچ گزینه‌ای برای محصولات اندرویدی وجود نداشت تا آنها بتوانند از پردازنده‌ی 64 بیتی استفاده کنند و حتی اگر چنین سخت‌افزاری در آن زمان برای محصولات اندرویدی وجود داشت، خود سیستم عامل اندروید از یک پردازنده 64 بیتی پشتیبانی نمی‌کرد. 

سامسونگ و شیائومی همچنان با مسائل حول پردازنده 64 بیتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند

 حتی امروزه نیز مسائل حول استفاده از پردازنده‌های 64 بیتی در محصولات اندرویدی به طور کامل روشن نشده است. انتظار می‌رود تا گلکسی S6 سامسونگ به پردازنده 64 بیتی مجهز شود ولی طبق گفته‌های منابع نزیک به این کمپانی کره‌ای، استفاده از پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون 810 در این گوشی هوشمند منتفی شده چرا که این پردازنده گرمای زیادی تولید می‌کند و به نظر می‌رسد سامسونگ از پردازنده اکسینوس 64 بیتی خود در گلکسی S6 استفاده خواهد کرد. 

سامسونگ تنها شرکتی نیست که با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کند. تبلت‌های Mi Note شیائومی که اخیرا معرفی شده‌اند نیز تا ماه مارچ 2015 که سری Mi Note Pro معرفی خواهد شد به پردازنده 64 بیتی مجهز نمی‌شوند. انتظار می‌رود تا زمان عرضه برخی از محصولات اندرویدی 64 بیتی به تاخیر بیافتد و برخی نیز قید استفاده از معماری 64 بیتی کوالکام را در محصولات جدید خود بزنند.

در این شرایط، اپل به وضعیت پایداری در معماری 64 بیتی خود رسیده است، این شرکت تجربه تولید و فروش محصولات 64 بیتی را در دنیای واقعی کسب کرده و به پیش می‌تازد. در حالی که اپل چندین پله از نردبان ترقی در بازار 64 بیتی را طی کرده و در حال برداشت مزایای انتقال از معماری 32 بیت به 64 بیتی است، سایر رقبا تازه در حال قدم گذاشتن روی اولین پله این نردبان هستند. تولید کنندگان چیپ در سال 2013، چندان پردازنده‌های 64 بیتی را جدی نگرفتند و اعتقاد داشتند زمانی که نیاز به استفاده از رم 4 گیگابایتی و قدرت پردازشی بالاتر باشد، فرصت کافی برای طراحی، ساخت و آزمایش پردازنده‌های 64 بیتی را در اختیار خواهند داشت. 

زمانی که گوشی‌های هوشمند اندرویدی با نمایشگرهای بزرگتر و مشخصات فنی بهتری نسبت به نسل‌های پیشین خود بازاریابی می‌شدند، اپل با ارتقای CPU آنها را وارد بازی جدیدی کرد که آمادگی آن را نداشتند. مدت زمانی که شرکت‌های اندرویدی صرف کردند تا به حل این موضوع بپردازند در واقع معادل زمانی بود که می‌توانستند برای سایر مسائل پیرامون اکوسیستم اندروید صرف کنند و این سیستم عامل را به iOS نزدیکتر کنند و در نتیجه سود بیشتری را از بازار کسب کنند.

طی سال‌های اخیر تسلط کوالکام بر بازار کاهش یافته و شاهد گسترش چیپ‌های سامسونگ، اینتل، انویدیا و غیره هستیم

از نظر طراحی، اپل از مزیت اکوسیستم خود سود می‌برد که در اکثر محصولات این شرکت شاهد سخت‌افزار از نوع یکسانی هستیم. سازگاری در محصولات این اکوسیستم بالا است و انتقال از معماری 32 بیت به 64 بیتی به نرمی صورت گرفت. حالا نکات گفته شده را با دنیای اندروید مقایسه کنیم جایی که طی سال‌های اخیر تسلط چیپ‌های کوالکام بر بازار کاهش یافته و شاهد حضور چیپ‌هایی از سامسونگ، اینتل، انویدیا و سایر تولید کنندگان هستیم که معماری وسیع‌تری را ارائه می‌دهند ولی کمترین سازگاری در بین آنها که باعث شود تا یکپارچگی در پلت‌فرم اندروید حفظ شود، دیده نمی‌شود. 

توسعه دهندگان اندروید در سال 2015 باید با تولید کنندگان پردازنده‌های مختلف همکاری کنند. روی کاغذ این امر چندان موضوع خاصی نیست ولی در عمل مشکلاتی گریبان‌گیر آنان خواهد شد. گوردون کلی از مجله فوربس در این مورد می‌گوید:

 یک مثال خوب در این زمینه نکسوس 9 است که اچ‌تی‌سی در آن از پردازنده  انویدیا تگرا K1 استفاده کرده و به همین دلیل برخی از نرم‌افزارها از جمله بازی مطرح GTA Vice City به خوبی در آن اجرا نمی‌شوند و هنوز با گذشت ماه‌ها برخی نرم‌افزارها با آن سازگار نیستند.

اپل یک بازی جدید را در خارج از اکوسیستم اندروید به راه انداخت که البته تجربه خوشایندی برای تیم گوگل نبود. حالا توسعه دهندگان باید باید با پوسته‌های اندروید شرکت‌های مختلف در اندروید 5.0 کنار بیایند، تولید کنندگان قطعات باید به بخش طراحی، توسعه و ساخت تراشه‌ها سرعت بیشتری بدهند، تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند نیز باید پرچم‌داران خود را با تاخیر به بازار عرضه کنند که این امر باعث می‌شود بودجه‌های تبلیغاتی و برنامه‌های بازاریابی آنها در سال 2015  دچار اختلال شود.

سامسونگ در ماه سرنوشت‌ساز سپتامبر در سال 2013 قول داد که پرچم‌دار بعدی خود یعنی گلکسی S5 با پردازنده 64 بیتی به بازار عرضه می‌شود که البته این اتفاق رخ نداد، حتی در گلکسی نوت 4 نیز شاهد پردازنده 64 بیتی نبودیم.

شرکت‌هایی که با بی‌تفاوتی از کنار پردازنده 64 بیتی اپل می‌گذشتند حالا سخت در تلاش هستند تا گوشی‌های هوشمند 64 بیتی خود را روانه بازار کنند

دلایل فنی واضحی وجود داشت که باعث شد تا اپل به استفاده از پردازنده‌های 64 بیتی روی بیاورد ولی تاثیر بلند مدت آن بر زنجیره تامین رقبا نیز بسیار مهم و قابل بحث است. همانطور که ذخیره سوخت باعث می‌شود تا شرکت‌های هواپیمایی هزینه عملیاتی خود را در طول چند سال کاهش دهند، اپل نیز با تکیه بر قدرت مالی خود اقدم به خرید قطعات سال‌ها قبل از تولید نموده که این امر موجب شده تا صورت‌حساب مواد این شرکت در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته باشد. حالا شرکت‌هایی که با بی‌تفاوتی از کنار پردازنده 64 بیتی اپل می‌گذشتند، سخت در تلاش هستند تا گوشی‌های هوشمند 64 بیتی خود را روانه بازار کنند شاید هیچ عبارتی بهتر از کلام گاندی این شرایط را توصیف نکند: ابتدا نادید‌ه‌ات می‌گیرند سپس مسخره‌ات می‌کنند و بعد با تو می‌جنگند ولی در نهایت پیروزی از آن توست. نظر شما در رابطه با استفاده از پردازنده‌های 64 بیتی در گوشی‌های هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات