با Google فارسی حرف بزنید؛ پشتیبانی رسمی گوگل از جستجوی صوتی به زبان فارسی

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
چندی پیش در زومیت خواندید که گوگل امکان جستجوی صوتی به زبان فارسی را فراهم کرده است. در آن زمان گوگل این قابلیت را به صورت رسمی اعلام نکرده بود و ظاهرا در فاز آزمایشی به سر می‌برد. اما حالا وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی این موضوع را اعلام کرده است. شاید گام بعدی اجرای دستورها صوتی به زبان فارسی باشد.
تبلیغات

گوگل در بلاگ فارسی خود نوشته است: تایپ عبارت «چلوکبابی‌های تهران» زمان زیادی نمی‌برد، اما گفتن این کلمات از تایپ کردن آن سریع‌تر است. با جستجوی صوتی می‌توانید با تلفن‌تان حرف بزنید و نتایج جستجو را سریع و آسان دریافت کنید. جستجوی صوتی اکنون به زبان فارسی کار می‌کند.

این که چطور کار با جستجوی صوتی Google را شروع می‌کنید به نوع تلفن‌تان بستگی دارد. اگر گوشی موبایل شما Android نسخه ۲.۲ یا بالاتر را اجرا می‌کند و نماد میکروفون را در ابزارک جستجوی Google در صفحه اصلی‌تان می‌بینید، کافی است این نماد را لمس کنید تا جستجوی صوتی آغاز شود. در غیر این صورت می‌توانید برنامه Voice Search را از Google Play نصب کنید.

برای آشنایی با نحوه‌ی راه‌اندازی سرویس جستجوی صوتی گوگل به مقاله‌ی «تبدیل گفتار به نوشتار زبان فارسی در سرویس‌های گوگل میسر شد: چگونه با Google Now فارسی حرف بزنیم؟» یا «وب‌لاگ رسمی گوگل» مراجعه کنید.

گوگل معتقد است که نمایش اعداد از چالش‌های به کار انداختن جستجوی صوتی فارسی بوده است. با وجود این که فارسی سیستم عددی خودش را دارد، اغلب اوقات کاربران هم از اعداد فارسی و هم از اعداد انگلیسی استفاده می‌کنند. توانایی کار کردن با هر دو دسته اعداد،‌ پیچیدگی‌های جدیدی به نرمال‌سازی متن، واژگان،‌ مدل زبان و مدل صدا افزود.

علاوه بر این، سیستم فارسی گوگل با نشانی‌های اینترنتی (www.zoomit.ir)‌ و تعدادی از کلمات خارجی نوشته شده به خط لاتینی (مثلاً Real Madrid) که بخشی از کاربرد معمول جستجوی وب فارسی هستند، کار می‌کند.

مانند زبان‌های دیگری که گوگل به جستجوی صوتی اضافه کرده‌، یکی از مزایای مهم مدل مبتنی بر اینترنت Google این است که هرچه کاربران از جستجوی صوتی بیشتر استفاده کنند، دقیق‌تر خواهد شد. گوگل امیدوار است کاربران ایرانی از استفاده جستجوی صوتی به زبان فارسی همان قدر لذت ببرند که آن‌ها از ساختنش لذت برده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات