ال‌جی در تلاش برای توسعه‌ی سریع‌تر نمایشگرهای شفاف و تا شدنی

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
تکنولوژی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند همچنان با شتابی استثنایی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و یکی از بازیگران اصلی این صنعت، بخش تولید صفحه‌نمایش شرکت کره‌ای ال‌جی موسوم به LG Display است. ال‌جی به لطف جی۳ فصل پر سودی را پشت سر گذاشته و اکنون صحبت‌هایی در خصوص صفحه‌نمایش‌های منعطف و شفاف این شرکت به میان آمده است.
تبلیغات

اول از همه صحبت را از صفحه‌نمایش شفاف آغاز می‌کنیم. تکنولوژی جذابی که مدتی هست چیز زیادی از آن به بیرون درز نکرده و شرکت‌های کمی هم در این حوزه فعال و در حال تحقیق و توسعه هستند. دلیل این مساله نیز تا حدود زیادی واضح است؛ صفحه‌نمایش‌های شفاف به آینده‌ی نه چندان نزدیک تعلق دارد و در صورت تولید آن‌ها به شیوه و کیفیت مناسب هم باز با وجود دستگاه‌هایی که بقیه‌ی قسمت‌های آن مات است ارزش چندانی نخواهند داشت. کافی است وجود صفحه‌نمایش شفاف را بر روی مدارهای الکترونیکی پشت صفحه‌نمایش تصور کنید تا متوجه ایراد ماجرا شوید.

رئیس بخش تحقیق و توسعه‌ی ال‌جی که بر روی این پروژه کار می‌کند هم به این مساله اذعان می‌کند، اما در ادامه چنین می‌گوید که همچنان می‌توان کاربردهایی را برای چنین تکنولوژی در ابزارهای پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند یافت. با فرض این مساله که در برخی دستگاه‌ها می‌توان سایر بخش‌های الکترونیکی را در قسمت دیگری قرار داد و صفحه‌نمایش را به شیوه‌ای مجزا در معرض دید داشت، می‌توان انتظار خلاقیت‌های جذابی از چنین تکنولوژی داشت که تولید عینک‌های هوشمند شاید بخشی از آن باشد.

در هر صورت این فناوری هنوز هم با آنچه برای کاربرد روزمره مناسب باشد فاصله دارد. در این مرحله صفحه‌نمایش توسعه داده شده توسط ال‌جی 30 درصد شفافیت داشته که آن را در رده‌ی چیزی شبیه به شیشه‌ی دودی (ملایم) خودروها قرار می‌دهد. ال‌جی انتظار دارد این میزان شفافیت تا سال 2017 به چیزی حدود 40 درصد برسد که پیشرفت بسیار قابل توجهی محسوب خواهد شد. دلیل اصلی این تاخیر، تلاش ال‌جی برای استفاده از اجزای ترانزیستور کوچک‌تر در این صفحه‌نمایش است که به موجب آن فضا و به تبع نور بیشتری میان پیکسل‌ها حاکم خواهد شد. در مقام مقایسه باید گفت که شیشه‌های سنتی، حدود 92 درصد شفافیت دارند.

هدف از این قرار است که وضوح و شفافیت این نمایشگر تا سال 2017 به حدود 40 درصد برسد که سطح شفافیت بسیار بالاتری نسبت به حالت فعلی محسوب خواهد شد. برای قیاس باید دانست که سطح شفافیت شیشه‌های سنتی 92 درصد است، اما با وضعیت تکنولوژی فعلی و بدون چند پیشرفت مهم دستیابی به چنین شفافیتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

یکی از مسئولان اجرایی ال‌جی نیز که بر روی توسعه‌ی نمایشگرهای منعطف یا قابل تا شدن نظارت دارد اعلام کرده که این تکنولوژی همچنان با تمرکز به پیش رانده می‌شود. این مسئول در پیش‌بینی خود از تولید صفحه‌نمایشی با قابلیت دو بار تا شدن خبر می‌دهد که بر اساس آن با باز کردن صفحه‌نمایش از حالت کوچک، با صفحه‌نمایشی در اندازه‌ی یک گوشی هوشمند بزرگ روبرو باشیم و باز کردن تای دوم موجب بدل شدن آن به چیزی شبیه یک تبلت شود. در هر صورت هنوز تکنولوژی فیلم‌های صفحه‌نمایش در مرحله‌ای قرار دارد که تا شدن موجب بروز صدمات جدی بر روی فیلم می‌شود و به همین دلیل باید انتظار مشاهده‌ی بخش‌هایی بصورت نمایشگر خمیده در نقش لولا را داشته باشیم که مسلما در ظاهر صفحه‌نمایش تاثیر خواهند داشت.

این نمایشگرها بصورت کامل تا نخواهند شد. نگاه دقیق به بخش‌های تا شده مشخص خواهد کرد که این قسمت‌ها به شکل ظریفی بر روی لولایی از جنس صفحه‌نمایش منحنی قرار گرفته‌اند.

در مقابل، صفحه‌نمایش‌های خمیده را می‌توان بعنوان آینده‌ای برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفت. بهبودهای اعمال شده در تکنولوژی بردهای الکترونیکی نیز صنعت را به سمت تلویزیون‌ها و نمایشگرهای خمیده راهنمایی کرده و ممکن است بزودی شاهد قابل دستیابی بودن نمایشگرهای رنگارنگ با خصوصیات کاغذمانند باشیم. بهبودها و پیشرفت‌های حاصل در زمینه‌ی صفحه‌نمایش‌های منعطف، شفاف و تا شدنی مسلما موجب ایجاد دستگاه‌های جالب توجهی در آینده‌ی نزدیک خواهد شد؛ اما متاسفانه همچنان باید به این انتظار طاقت فرسا ادامه دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات