اریک اشمیت: رقابت میان اپل و گوگل هیچ‌گاه بی‌رحمانه‌تر از امروز، نبوده است

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
اریک اشمیت در طی مصاحبه اخیر خود به اظهار نظر در خصوص مسائل حیطه‌ی iOS و گوگل و آیفون‌های جدید اپل با صفحه‌نمایش بزرگ پرداخته است.
تبلیغات

اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره‌ی گوگل و معاون پیشین محصولات گوگل جاناتان روزنبرگ اخیرا اقدام به انتشار کتابی با عنوان «گوگل چگونه کار می‌کند» کرده‌اند که به بررسی مسائلی همچون مشارکت، فرهنگ، استراتژی، استعداد، نوآوری، مقابله با اختلال و... پرداخته است. این دو نفر در همین رابطه مصاحبه‌ای با بلومبرگ انجام داده‌‌اند که اریک اشمیت در طی آن به اظهار نظر در خصوص مسائل حیطه‌ی iOS و گوگل و آیفون‌های جدید اپل با صفحه‌نمایش بزرگ پرداخته است.

بنا بر گفته‌ی اریک اشمیت، رقابت میان گوگل و اپل هیچ‌گاه بی‌رحمانه‌تر و سنگین‌تر از امروز نبوده و رقابتی بسیار بسیار بزرگ میان دو کمپانی شکل گرفته است که در نهایت منافع عظیمی نیز برای مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا در بر دارد.

در حقیقت من می‌گویم که این رقابت بی‌رحمانه میان گوگل و اپل بر سر اندروید و iOS شامل منافع بزرگی برای مصرف‌کنندگان سراسر دنیاست. اگر نگاهی بر نوآوری‌ها در سمت اپل و نیز در سمت گوگل داشته باشید، این رقابت که من تصور می‌کنم نبردی تعیین‌کننده‌ در صنعت کامپیوتر است موجب منافع جهانی در سطح میلیاردها کاربر شده است.

زمانی که از اشمیت در خصوص احساسش هنگام عبور از کنار صف‌های طویل مردم در مقابل اپل استورها سوال پرسیده شد، اریک اشمیت پاسخ داد: «به شما می‌گویم که چه تصوری دارم.

سامسونگ این محصولات را یک سال پیش هم عرضه کرده بود.» سپس مصاحبه‌کننده به این مساله اشاره می‌کند که تا کنون هیچ‌کس چنین جشن بزرگی بر سر عرضه‌ی گوشی‌های خود نداشته و در پاسخ، اشمیت بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کند که سامسونگ ابتدا گوشی‌های بزرگ را ارائه کرده بود «من فکر می‌کنم سامسونگ این محصول را یک سال پیش هم داشته است. این چیزیست که من تصور می‌کنم.»

Re/code نیز اقدام به انتشار چکیده‌ای کوتاه از کتاب How Google Works کرده که در آن اریک اشمیت در خصوص یکی از جلسات خود با مدیرعامل سابق اپل یعنی استیو جابز در سال 2010 نوشته است. در طی این ملاقات استیو جابز به وضوح گفته بود که او اعتقاد دارد اندروید بر پایه‌ی دارایی‌های فکری اپل توسعه یافته و اریک اشمیت از بابت آغاز یک ستیز و اختلاف میان دو شرکت نگران شده بود.

این دو در محیط خارج شرکت در یک کافه نشسته بودند و در حال بحث و تبادل نظر در خصوص سیستم‌عامل موبایل رو به رشد گوگل یعنی اندروید بودند. استیو معتقد بود که این سیستم‌عامل متن باز بر پایه‌ی آنچه مالکیت فکری ایجاد شده توسط اپل می‌دانست ساخته شده. اشمیت در پاسخ به این ادعای جابز گفت که آن‌ها از هویت اپل استفاده‌ای نکرده و اندروید را به تنهایی و بر اساس توانایی‌های خود ساخته‌اند. اما این بحث‌ها فایده‌ای نداشت... او فکر کرد که «این دو سیستم‌عامل ما را به جان هم خواهند انداخت.»

اگر به خاطر داشته باشید در مقاله‌‌‌ی«استیو جابز: من اندروید را نابود می کنم چون یک محصول دزدی است» از نظر استیو جابز نسبت به اندروید برایتان گفتیم. جابز معتقد بود که اریک اشمیت زمانی که عضو هیئت مدیره اپل بوده، ایده‌ی پلتفرم موبایل اپل را دزدیده و در گوگل پیاده کرده است.

این چکیده در ادامه وارد جزئیات رابطه‌ی دوستی میان اریک اشمیت و استیو جابز می‌شود و عرضه‌ی اولین آیفون توسط اپل در سال 2007 را پوشش می‌دهد که به خارج شدن اشمیت از هیئت مدیره‌ی اپل بخاطر شباهت‌های میان iOS و اندروید منتهی شد. این بخش همچنین در بر گیرنده‌ی تفاوت‌های میان سیستم بسته‌ی اپل در مقابل سیستم باز گوگل نیز هست و دلیل کارایی هر دو روش را شرح می‌دهد.

مدل کنترلی اپل نه تنها بخاطر تعالی فکری استیو جابز به خوبی کار می‌کند، بلکه این موضوع در ارتباط با نحوه‌ی سازماندهی این شرکت توسط وی نیز بوده است. در اپل (درست همانند گوگل) رهبران در حقیقت افرادی محصول‌محور با پیش‌زمینه‌ی فنی هستند. وقتی که شما تیمی متشکل از افراد خلاق عالی می‌سازید و خلاقیت را محوری اساسی تعیین می‌کنید، این احتمال به شکلی قوی وجود دارد که در اغلب مواقع حق با شما بوده و عملکرد صحیحی بدست آید. و زمانی که در اغلب مواقع حق با شما باشد، بنابراین یک مدل به شدت کنترل شده می‌تواند به شکل فوق‌العاده‌ای مثمر ثمر و نوآورانه باشد.

مصاحبه‌ی کامل 15 دقیقه‌ای اشمیت و روزنبرگ با بلومبرگ در بر گیرنده‌ی جزئیات بیشتری در رابطه با تنش‌ها و مسائل میان اپل و گوگل است. همچنین کتاب جدید آن‌ها با عنوان «گوگل چگونه کار می‌کند» با قیمت 24 دلار از طریق فروشگاه‌هایی نظیر آمازون در دسترس عموم قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات