تماشا کنید:‌ هدایت و شلیک نسل بعدی توپ‌های لیزری ارتش آمریکا با کنترلر ایکس باکس

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
ارتش ایالات متحده‌‌ی آمریکا در حال کار روی نسل بعدی سامانه توپ لیزری است که قابلیت هدایت و شلیک به وسیله‌ی کنترلر ایکس باکس را دارد. این محصول ساخت شرکت بویینگ که High Energy Laser Mobile Demonstrator یا به اختصار (HEL MD)نامیده می‌شود در اصل یک لیزر قدرتمند است که روی کامیون حمل می‌شود.
تبلیغات

این توپ دارای یک لیزر با قدرت ۱۰ کیلووات است که قدرت از کاراندازی یا حتی نابودی اهداف مدنظر را دارد که البته طبق گفته‌ی سازندگان محصول نهایی دارای قدرتی به مراتب بیشتر خواهد بود. همچنین انرژی این دستگاه ازطریق باتری‌های لیتیومی تأمین می‌شود. هر چقدر که این باتری‌ها شارژ باشند٬ لیزر نیز توان شلیک را دارد.

این محصول به شکلی طراحی شده است که هر واحد آن توسط دو نفر هدایت می‌شود. یک نفر راننده‌ی کامیون و دیگری شخصی که هدایت و شلیک لیزر را برعهده دارد. شخصی که برای هدایت و شلیک درنظر گرفته شده است تنها یک لپ‌تاپ و کنترلر ایکس باکس دراختیار دارد. کنترل کننده‌ی لیزر باید روی هدف قفل کند و لیزر را شلیک کند و این کار تا زمانی‌که گرمای لیزر باعث نابودی یا از کار افتادن هدف بشود باید ادامه پیدا کند.

آقای کورت واردن٬ سرپرست دپارتمان نرم‌افزاری بخش سیستم‌های انرژی شرکت بویینگ در مورد این سامانه لیزری می‌گوید:

هدف ما هدایت تک نفره است٬ با یک لپ تاب و کنترلر ایکس باکس. چیزی که نیاز نباشد تا نیروی متخصصش سال‌ها برای یادگیری در مدرسه و دانشگاه وقت بگذارد٬ بلکه چیزی باشد که به‌طور غریزی بداند چطور از آن استفاده کند .

HEL MD هنوز در مراحل آزمایشی و توسعه نهایی قرار دارد و هنوز چند سالی زمان میبرد تا این محصول را در جبهه‌های جنگ ببینیم. اما در مانورها و آزمایش‌هایی که از این محصول در فلوریدای آمریکا به عمل آمده٬ HEL MD قادر بوده تا هواپیماهای بدون سرنشین UAV را هدف قرار بدهد و به‌طور کامل از بین ببرد. همچنین این لیزر ازطریق آسمان هم توانسته توپ‌های ۶۰ میلیمتری را هدف قرار بدهد و از بین ببرد.

این بار اول نیست که ارتش آمریکا از تکنولوژی‌های ایکس باکس برای امور نظامی خود استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۷ سربازان ارتش آمریکا توانستند وسیله های حمل‌و‌نقل بدون سرنشین زمینی را با کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ کنترل کنند.در همان سال٬ اگهی استخدامی از ارتش بریتانیا منتشر شد که در آن سربازی نشان داده شد که مشغول هدایت یک هواپیما بدون سرنشین با کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ روی گروهی از سربازان است.

<param name="movie" value="http://c.brightcove.com/services/viewer/federated_f9?isVid=1&isUI=1" /><param name="bgcolor" value="#FFFFFF" /><param name="flashVars" value="videoId=3580038733001&playerID=1143560534001&playerKey=AQ~~,AAAAukPAlqE~,oAVq1qtdRjy50BF2MoxbX8ZeW4dvR47I&domain=embed&dynamicStreaming=true" /><param name="base" value="http://admin.brightcove.com" /><param name="seamlesstabbing" value="false" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="swLiveConnect" value="true" /><param name="allowScriptAccess" value="always" />

نظر شما چیست ؟ آیا می‌توان از تکنولوژی‌های مرتبط با سرگرمی‌های ویدیویی در صنایع دیگر نیز استفاده کرد ؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات