مایکروسافت احتمالا در حال کار بر روی یک سرویس جدید با نام Sway است

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود که مایکروسافت به تازگی چند نام دامنه حاوی عبارت CDN را به ثبت رسانده که حکایت از احتمال آماده شدن ردموندی‌ها برای ارائه‌ی یک سرویس CDN (شبکه‌ی ارائه‌ی محتوا) یا شاید هم سرویسی که بر پایه‌ی یک CDN بنا شده باشد دارد.
تبلیغات

 دیروز اپل سرانجام سرویس CDN خود را راه‌اندازی کرد و اکنون به نظر می‌رسد مایکروسافت نیز فکر سرویس مشابهی در سر می‌پروراند. چنین گزارش شده است که این شرکت نام دامنه‌ی Sway.com را به ثبت رسانده که بر اساس برخی نشانه‌ها احتمال می‌رود به منظور ایجاد یک سرویس CDN مورد استفاده قرار گیرد. دامنه‌های دیگری که همراه با این نام توسط مایکروسافت به ثبت رسیده شامل sway-CDN.com ،sway-CDN.net ،sway-INT.com و sway-INT.net است که همگی بعلاوه Sway.com در حال حاضر به صفحات Bing هدایت می‌شوند که در آن صفحات نتایج جستجو برای عبارت مذکور به کاربر ارائه می‌گردد.

در کنار این مورد، مایکروسافت همچنین نام Sway را بعنوان یک نشان تجاری به ثبت رسانده و در توضیح آن نیز از عبارات مختصری که نرم‌افزارهای کامپیوتری، نرم‌افزار اپلیکیشن کامپیوتری، نرم‌افزار کامپیوتری آنلاین و نرم‌افزار بعنوان یک سرویس را پوشش می‌دهد. وب‌سایت تک‌کرانچ تلاش کرده با ارائه‌ی این گزارش و درخواست اظهار نظر از سوی مایکروسافت پاسخ واضحی دریافت کند که البته مایکروسافت از ارائه‌ی هر گونه اظهار نظر خودداری کرده است. در حال حاضر چند حدس برای آنچه که قرار است پشت این ماجرا باشد وجود دارد.

حالت اول این است که مایکروسافت تلاش دارد همچون اپل و نت‌فلیکس، محتوای اختصاصی را بر بستر سرویس CDN اختصاصی خود ارائه دهد تا از تکیه به سرویس‌دهندگان طرف سوم رها شده و ضمن ارائه کیفیت بهبود استریم محتوا، کنترل بیشتری بر کیفیت محتوای ارائه شده داشته باشد.

دن ریبرن، معاون اجرایی Streaming Media تلاش‌های اپل برای ایجاد سرویس CDN اختصاصی را اینگونه وصف می‌کند که «راه‌اندازی سرویس CDN اختصاصی موجب می‌شود اپل با ارائه ی محتوا از سرورهای خود بصورت مستقیم، کنترل بسیار بیشتری بر تجربه‌ی کاربری، خصوصا بر روی سرویس‌های ابری داشته باشد. این اقدام حرکتی است که در طول زمان موجب بهبود تجربه‌ی کاربری و سطح عملکرد برای مشتریان خواهد شد. بنابراین اپل نیز قدم در این مسیر گذاشته است.»

هرچقدر هم که این توضیح قانع‌کننده به نظر برسد، اما چنین سناریویی چندان برای مایکروسافت با عقل جور در نمی‌آید. ردموندی‌ها هم‌اکنون نیز سرویس اختصاصی CDN خود را به این شکلی که اپل اکنون وارد آن شده در اختیار دارند و حتی برخی تحلیلگران معتقد هستند که اپل تلاش می‌کند CDN فعلی مایکروسافت را الگویی برای مسیر خود قرار دهد. جالب است بدانید که مایکروسافت این سرویس را حتی بصورت یک سرویس طرف سوم به توسعه‌دهندگان از طریق بستر پلتفرم آژور ارائه می‌کند.

بنابراین این موضوع ما را به حدس دیگری هدایت می‌کند: شاید مایکروسافت برنامه دارد که تلاش‌های بازاریابی خود را در زمینه‌ی سرویس CDN پشت نام تجاری Sway بیش از پیش به جریان انداخته و ضمن اینکه توسعه‌دهندگان را به سمت پلتفرم خود جذب نماید، به رقابت و رویگردان کردن مشتریان از سرویس‌های رقیب، نظیر CloudFront آمازون بپردازد.

و البته حالت سومی نیز وجود دارد که بر اساس آن ممکن است نوع جدیدی از سرویس‌های استریم محتوا توسط مایکروسافت در دست اقدام باشد. بصورت تصادفی، متوجه شدیم که مایکروسافت تصمیم دارد یک سرویس گیم پلی استریم راه‌اندازی نماید. زمانی که سخن از استریم و گیم‌پلی به میان می‌آید، به یاد Twitch خواهیم افتاد که هم‌اکنون در ایکس باکس ادغام شده اما پس از تصاحب این سرویس با قیمت 1 میلیارد دلار توسط گوگل، ممکن است مایکروسافت به فکر راه‌حل جایگزینی افتاده باشد.

در هر حال این سرویس هرچه که باشد، نامیده شدنش با عنوان Sway خود بحث دیگری است. حتی سرویس بینگ نیز در ابتدا در تست‌های داخلی و پیش از ارائه‌ی رسمی با نام Kumo شناخته می‌شد. هم اکنون Kumo به شکل جالبی نوعی از سرویس CDN محسوب می‌شود که توسط یک استارت آپ با همین نام در حال توسعه و کسب سرمایه بوده تا راه خود را به زندگی روزمره‌ی افراد باز نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات