ساخت اولین دوربین سه بعدی دمانگاری به نام HeatWave

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
تصاویر دمانگاری قابلیت ویژه‌ی خود را در زمینه‌ی آزمون‌های فیزیکی در علوم مهندسی، سلامت و کشاورزی به اثبات رسانده‌اند. با این وجود تا به حال ایجاد دمانگاری‌های سه بعدی به دلیل نیاز به فنون و تجهیزات خاص به شدت محدود بوده است.
تبلیغات

برای پاسخ به این نیاز مرکز CSIRO در استرالیا ابزار دمانگار سه بعدی را طراحی و ساخته‌اند که ضمن وزن پایین قادر است نقشه‌های سه‌بعدی دمایی را به سادگی و با دقت تهیه کند.

این ابزار که HeatWave نام گرفته است با استفاده از دوربین‌های سه بعدی طیف فروسرخ و حسگرهای فروسرخ و فناوری شبیه سازی نقشه برداری می‌تواند نقشه‌ای از محیط اطراف به صورت سه بعدی تهیه کند. این فناوری که شامل یک نرم افزاری نقشه نیز می‌شود تنها با استفاده از یک لپ‌تاپ بی‌نیاز از حضور فردی متخصص می‌تواند مدل سه بعدی محل را به شما ارائه دهد. مشابه دوربین‌های سه بعدی معمول این فناوری نیز می‌تواند با گشت زدن حول محوطه‌ی مورد نظر و ترکیب تصاویر به دست آمده مدل نهایی را برای شما آماده کند.

نرم افزار سه بعدی که در این ابزار دستی قرار گرفته است اولین در نوع خود به شمار می‌رود و قادر است اطلاعات را هم به صورت دما و هم به صورت رنگی نمایش دهد تا کاربر مجبور به تفسیر جداگانه‌ی تک تک تصاویر و اطلاعات مجزا نشود. این ابزار هم اکنون مراحل اولیه‌ی ساخت را پشت سر می‌گذارد و تنها نمونه‌ی اولیه‌ی آن آماده شده است، اما با اتمام مراحل آزمایش می‌توان انتظار داشت که بسیار مورد توجه مهندسان ساختمانی، پزشکان و خدمات اضطراری قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات