مایکروسافت کارخانه‌های نوکیا در چین را به ویتنام منتقل می‌کند

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت طی روزهای اخیر نشان داد که تصمیمات بزرگی را برای نوکیا گرفته است. تقریبا نیمی از کارمندان این شرکت که پس از تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت که حالا کارمند ردموند به شمار می‌روند اخراج خواهند شد و علاوه بر آن کارخانه این شرکت در چین نیز به ویتنام منتقل خواهد شد.
تبلیغات

یکی از کارخانه‌های اصلی نوکیا برای تولید تلفن‌های هوشمند ویندوز فون در چین قرار دارد. حال مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد این کارخانه را به ویتنام که در آن نیروی کار حتی ارزان‌تر از چین است منتقل کند. مایکروسافت علاوه بر ویتنام، توان تولیدی خود را در برزیل و مکزیک نیز گسترش خواهد داد.

مایکروسافت به دنبال ایجاد تغییرات ساختاری در نوکیا است. این تغییرات در سطح نیروی انسانی، مراکز تولیدی، مهندسان طراح و کلیه‌ی بخش‌های نوکیا می‌شود. مایکروسافت قصد دارد تا مراکز تولیدی نوکیا را در کشورهای ویتنام، برزیل و مکزیک پخش کند.

چندی پیش در زومیت خواندید که مایکروسافت تصمیم گرفته تا ۱۸ هزار کارمند این شرکت را اخراج کند که بخش بزرگی از آن‌ها پس از پیوستن نوکیا به مایکروسافت اضافه شده‌اند. استیفن الوپ، مدیرعامل سابق نوکیا که حالا مدیر بخش ابزارهای مایکروسافت است در این باره گفته است  که ردموندی‌ها سعی می‌کنند بخش‌های تولیدی و همچنین بازاریابی خود را در کشورهایی فعال کنند که ویندوز فون از نفوذ بالایی در آن‌ها برخوردار است.

او در ادامه گفته است که مایکروسافت تلاش‌های مهندسی خود را در چین دنبال خواهد کرد، اما در این کشور تمرکز بر روی ابزارهای ارزان قیمت خواهد بود.

جالب است بدانید که مایکروسافت اولین شرکتی نیست که قصد دارد مراکز تولیدی خود را از چین به ویتنام منتقل کند، سامسونگ نیز اخیرا تصمیم گرفت تا همین کار را انجام دهد و بخشی از تولیدات خود را به ویتنام منتقل کند تا هزینه‌های تولید محصول کاهش یافته و حاشیه سود این شرکت افزایش یابد. علاوه بر این‌ها اینتل و ال‌جی نیز کارخانه‌های جدیدی را در ویتنام راه‌اندازی کرده‌اند.

هزینه تولید در چین و ویتنام

اما این اختلاف هزینه چقدر است؟ هر کارگر عادی در ویتنام حقوقی برابر ۱۴۵ دلار در ماه دریافت می‌کند و این در حالی است که همان کارگر در چین ۴۶۶ دلار در ماه حقوق می‌گیرد. علاوه بر این، هزینه الکتریسیته نیز در ویتنام به مراتب پایین‌تر از چین است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات