آیا سال ۲۰۱۴ گرم‌ترین سال تا کنون خواهد بود؟

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
ماه گذشته بعنوان گرم‌ترین ماه می در تاریخ به ثبت رسید. به نظر می‌رسد این طور که پیش می‌رود سال جاری میلادی گرم‌ترین سالی باشد که بشر تا کنون تجربه کرده است.
تبلیغات

از زمانی که بشر به علم هواشناسی و ثبت دما دست یافته، ماه می گذشته گرم‌ترین ماه می محسوب می‌شود که به شدت موجب تعجب محققین شده است. آیا ۲۰۱۴ گرم‌ترین سال خواهد بود؟

آندرا تامپسون، در مرکز هواشناسی ایالات متحده می‌گوید:

دمای هوای جهان برای مدت ۳۵۱ ماه متوالی یا بیش از ۲۹ سال از میزان طبیعی بیشتر بوده است... می ۲۰۱۴ سیصد و پنجاه و یکمین ماه متوالی گرم بدون وقفه است.

شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع، رویداد ال نینو (El Nino) باشد. ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر چند سال یک‌بار در اقیانوس آرام شکل گرفته و باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین شده و موجب بالا رفتن دمای زمین می‌گردد. قطعا امسال نیز ال نینو شکل خواهد گرفت، اما ممکن است که این بار این پدیده به شکلی به وجود بیاید که بیشتر تاثیرش را بر روی سال آینده میلادی، یعنی ۲۰۱۵ بگذارد. در واقع احتمال آن که ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال از ۱۸۸۰ تا کنون باشد بسیار بیشتر است.

بنا به اطلاعات NOAA:

دمای میانگین ترکیبی روی خشکی و اقیانوس در ماه می امسال، ۱.۳۳ درجه فارنهایت (۰.۷۴ درجه سلسیوس) بیشتر از میانگین ۵۸.۶ درجه فارنهایت (۱۴.۸ درجه سلسیوس) قرن بیستم بوده است. دمای هوای خشکی در ماه می ۲۰۱۴ رتبه چهارم و دما بر روی اقیانوس رتبه اول را ثبت نمود.

این اخبار علاوه بر این که نشان می‌دهند سال‌های گرمی را پیش رو داریم برای حامیان محیط زیست نیز خبر ناخوشایندی محسوب می‌شوند. پدیده گرمایش زمین یکی از نگرانی‌های کنونی بشر محسوب می‌شود که هر روز نگران‌کننده‌تر از پیش می‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات