تولید سبزیجات تازه در کارخانه تولید گیاهان توشیبا

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
کاشت، داشت و برداشت، سه مرحله‌ای که بارها پاسخ بعضی از سؤالات امتحانی ما در دوران ابتدایی بودند؛ حالا به نظر می‌رسد فناوری به دنبال بهینه‌سازی این مراحل نیز هست. لطفا با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این بار نوبت شرکت توشیبا است. تعجب نکنید، همه ما وقتی به توشیبا فکر می‌کنیم ناخود آگاه به یاد محصولات الکترونیکی مانند تلویزیون‌ و کامپیوتر می‌افتیم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شرکت که به لطف دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و سی‌تی اسکن ساخت خود در حوزه بهداشت و درمان نامی برای خود دست و پا کرده است حالا درصدد است تا قدم‌های بلندتری در این زمینه بردارد.

توشیبا قصد دارد تا حوزه جدید فعالیت خود را با معرفی کارخانجات تولید سبزیجات بدون استفاده از آفت‌کُش‌ها، در ژاپن آغاز نماید. اولین کارخانه تولید سبزیجات توشیبا در طی ماه‌های پیش رو در شهر Yokusuka ژاپن افتتاح می‌شود. محصولاتی مانند کاهو، اسفناج و سایر سبزیجات در این کارخانه تولید خواهند شد.

نکته جالب توجه این است که این کارخانه فقط یک گلخانه عادی نیست؛ بلکه بنایی با فناوری پیشرفته، شامل استفاده از نور بهینه‌شده دارای طول موج مخصوص برای رشد گیاهان، همچنین سیستم تهویه‌ی هوای بسیار پیشرفته که دما و رطوبت را در یک سطح پایدار نگاه می‌دارد، است. مدیران این کارخانه می‌توانند از راه دور رشد این سبزیجات را زیر نظر داشته باشند و در صورت نیاز، تنظیمات مربوط به تجهیزات را تغییر دهند. کل این کارخانه استریل بوده و به همین دلیل نیازی به آفتکُش‌ها در آن وجود ندارد.

به علت فضای کاملاً بهداشتی درون این کارخانه، تمامی سبزیجات عاری از هرگونه میکروب خواهند بود و این امر کمک می کند تا سبزیجات زمان بیشتری تازه بمانند و البته ارزش غذایی بیشتری نسبت به سبزیجاتی که در مزارع پرورش یافته‌اند، داشته باشند. این محصولات توشیبا در خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به خصوص در شهرهایی که جمعیت بالا معمولا ًمانع از دسترسی همه به سبزیجات تازه می‌شود، عرضه خواهند شد. این امر نه تنها به نفع ساکنین شهرهای بزرگ است، بلکه توشیبا را هم به سود 3 میلیون دلاری در سال می‌رساند.

اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، توشیبا کارخانجات بزرگتری را در سایر شهرهای دنیا احداث خواهد کرد و آمادگی فروش فناوری تولید گیاهان در کارخانجات خود را نیز خواهد داشت. بدون شک این اقدام توشیبا، بسیاری از حوزه‌های درگیر در تولید غذا و مواد خوراکی در آینده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. شاید با رشد این فناوری و توسعه آن در تمام نقاط دنیا، بسیاری از مسائل مربوط به تهیه غدا در دنیا مرتفع گردد. نظر شما چیست؟ چه موانعی را بر سر رشد کارخانجات تولید سبزیجات می‌بینید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات