گوگل کروم در حال افزایش فاصله خود با فایرفاکس است

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
روز به روز بر محبوبیت مرورگر کروم گوگل افزوده می‌شود، چراکه آمارها نشان از افزایش ترافیک آن دارند در حالی که فایرفاکس، دیگر رقیب قدر در حوزه‌های مرورگرهای اینترنتی رفته‌رفته با کاهش تعداد کاربران روبرو می‌شود. آخرین آمارهای منتشر شده توسط Net Application گویای افزایش محبوبیت کروم بین کاربران ایرانی است.
تبلیغات

همانطور که گفتیم گوگل کروم در حال افزایش سیطره‌ی خود بر دنیای مرورگرهای اینترنتی است، بطوریکه این نرم‌افزار هم‌اکنون چیره‌گی خود بر فایرفاکس و کسب رتبه‌ی دوم را در میزان استفاده‌ی کاربران از آن خود کرده است. در ماه گذشته‌ی میلادی آمارهای ثبت شده از ترافیک وب که توسط Net Applications به زیر ذریه‌بین رفته، بیش از ٪17.9 از کاربران مرورگر کروم را مورد استفاده قرار داده‌اند. این میزان در ماه دوم سال میلادی جاری 17.5 درصد از کاربران را شامل می‌شود. کروم در ماه ژانویه موفق به پشت سر نهادن فایرفاکس شد که در ماه‌های آتی نیز به تحکیم رتبه‌ی دوم خود پرداخت. درصد استفاده از فایرفاکس نیز در ماه گذشته‌ی میلادی از 17.2 درصد در ماه فوریه به 17 درصد کاهش یافته است.

در واقع می‌توان چنین بیان کرد که کروم و فایرفاکس در جهت عکس همدیگر حرکت می‌کنند. کروم در آوریل سال 2013 میلادی با در اختیار داشتن 16.3 درصد از ترافیک کل وب، رتبه‌ی سوم را بین رتبه‌بندی مرورگرها در اختیار داشت، در حالی که فایرفاکس با در اختیار داشتن 20.3 در زمان یاد شده، فاصله‌ی بسیاری با کروم داشت.

اما رتبه‌ی اول همچنان در اختیار اینترنت اکسپلورر مایکروسافت است که با 57.8 درصد پرچم ردموندی‌ها را برفراز قله‌ی مرورگرها به اهتزاز درآورده. هرچند میزان استفاده از اینترنت اکسپلورر در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته، اما در مقایسه با 55 درصد ماه آوریل سال گذشته، می‌توان پیشرفت مرورگر مایکروسافت را مثبت ارزیابی کرد.

کشف یک حفره‌ی امنیتی جدید در اینترنت اکسپلورر کار را تا حدودی برای این مرورگر سخت کرده است، بطوریکه برخی از آژانس‌های امنیتی بریتانیایی و آمریکایی توصیه کرده‌اند که کاربران از این مرورگر تا اطلاع ثانوی استفاده نکنند. مایکروسافت بیانیه‌ای را در مورد نحوه‌ی استفاده از این مرورگر بصورت امن منتشر ساخته، اما این کمپانی کهنه‌کار باید با برطرف کردن مشکل مورد نظر، خطر موجود مربوط به مرورگر خود را رفع نماید.

آمارهای ارائه شده توسط Net Application با آمارهای سایر موسسات بررسی کننده‌ی فاکتورهای وب تفاوت‌هایی دارد. برای مثال می‌توان به StatCounter اشاره کرد که براساس آمارهای آن کروم سلطه‌ی بی چون چرایی بر سایر مرورگرها همچون اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس دارد. اما چرا این آمارها متفاوت است؟ علت این امر بهره‌گیری از الگوهای متفاوت برای استخراج داده‌ها و در نتیجه رتبه‌بندی مرورگرها است.

Net Applications تعداد بازدید‌های منحصر بفرد در هر روز را مبنای محاسبات خود قرار می‌دهد، در حالی که سایرین از میزان صفحات بازدید شده بهره می‌گیرند. ضمناً جامعه‌ی آماری مورد استفاده توسط Net Applications به مراتب جامع‌تر از سایر موسسات آماری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات