واقعیت مجازی و کاربردهای آن در بازاریابی برند

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تکنولوژی واقعیت افزوده فرصت‌های جالبی برای تولید محتوای جدید ایجاد کرده است و با فراهم آوردن تجربه‌ای جدید میزان فروش محصولات را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

این روزها مفهوم علمی تخیلی جدیدی در زندگی مردم سراسر دنیا به نام واقعیت مجازی برجسته شده است. واقعیت مجازی تکنولوژی جدیدی است که به زندگی ما وارد شده و تنها به بازی‌های ویدئویی محدود نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از واقعیت مجازی به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند تا مشتری‌ها و مخاطبان خود را از راه جدیدی هدف قرار دهند.

واقعیت مجازی یا VR محیط مصنوعی را تعریف می‌کند که با کمک نرم‌افزار ساخته شده و کاربران با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مخصوص می‌توانند در آن محیط تعامل کنند. طبق پیش‌بینی شرکت WebpageFX امسال ۱۷۱ میلیون کاربر از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده خواهند کرد. این روزها شرکت‌های زیادی تجهیزات واقعیت مجازی را با قیمت منطقی در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند و مردم بیش از هر زمانی به این ترند جدید دسترسی دارند. درنتیجه شاهد شرکت‌هایی خواهیم بود که از این فرصت برای پیشرفت استفاده می‌کنند.

واقعیت مجازی مفاهیم بازاریابی محتوا را گسترش می‌دهد و شرکت‌ها کاربرانی را ملاقات خواهند کرد که پیش از این هرگز با آن‌ها تعامل نداشتند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر سه برندی می‌پردازیم که در حال حاضر از تکنولوژی واقعیت مجازی به منظور بازاریابی استفاده می‌کنند.

۱- خریداران محصولات را پیش از خرید امتحان می‌کنند

virtual reality

امروزه واقعیت مجازی این امکان را فراهم کرده است که مشتری‌ها می‌توانند هر محصولی را بدون نیاز به خرید و بدون نیاز به حضور در فروشگاه امتحان کنند. مشتری‌ها محصولات را به طور دقیق و آنلاین بررسی می‌کنند درنتیجه شک و تردید آن‌ها برای خرید از بین می‌رود و در نتیجه فروش محصولات افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال شرکت لوازم خانگی ایکیا با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی امکانی را فراهم کرده است که مشتری‌ها می‌توانند مبلمان یا هر وسیله‌ی دیگری را در منزل خودشان ببینند. بنابراین راحت‌تر می‌توانند همخوانی رنگ محصول با دکور خانه را مشاهده کرده و نسبت به خرید محصول ترغیب شوند.

۲- شرکت‌ها محتوای جذاب‌تری تولید می‌کنند

virtual reality

محتواهای قدیمی که به روش سنتی تولید می‌شدند تکراری شده‌اند و جذابیت زیادی برای خواننده ندارند. اما یک کسب‌وکار با کمک واقعیت مجازی می‌تواند محتوایی تولید کند که بیش از هر زمانی برای کاربر جذاب باشد. همان‌طور که می‌دانید درگیر شدن مخاطب با محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازاریابی محتوا است. برندها باید به فکر تولید محتوایی باشند که کاربر مدت‌ها با آن درگیر شود نه محتوایی که بعد از یک نگاه گذرا کنار گذاشته شود. هرقدر مشتری‌ها بیشتر با محتوا درگیر شوند، احتمال اینکه واکنش مورد انتظار برند را انجام دهند بیشتر می‌شود. واقعیت مجازی امکان یک تجربه‌ی تعاملی را برای مخاطبان هدف فراهم می‌کند که برایشان جذاب بوده و ارتباط آن‌ها با برند را افزایش می‌دهد.

برند North Face یک شرکت آمریکایی است که در زمینه‌ی تولید محصولات فضای باز فعالیت می‌کند و با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی شانس صعود از قله‌ی هیمالیا در نپال را برای مشتری‌ها فراهم کرده است. یعنی مشتری‌ها به جای تماشای ویدئوی تبلیغاتی می‌توانند با محصولات برند در تعامل بوده و استفاده از آن‌ها را به صورت مجازی تجربه کنند. مخاطبان هدف این برند کسانی هستند که به فعالیت‌هایی مانند چادر زدن در طبیعت و کوهنوردی علاقه دارند و بهترین راه تبلیغ برای این افراد این است که تجربه‌ای متفاوت از رویایشان رقم زده شود.

۳- شرکت‌ها ارتباطات احساسی را گسترش خواهند داد

toms shoes

مردم از برندهایی خرید می‌کنند که با آن‌ها ارتباط احساسی برقرار کرده باشند و واقعیت مجازی امکان داستان‌سرای و برقراری روابط احساسی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است مشتری‌ها عاشق شرکت‌هایی هستند که به مردم اهمیت می‌دهند. در یک نظرسنجی از مردم سوال پرسیده شده بود که از نظر احساسی با چه برندهایی ارتباط برقرار می‌کنند و اغلب آن‌ها برندهایی را انتخاب کرده بودند که به مردم اهمیت می‌دهند. ۵۵ درصد مردم گفته بودند برای برندهایی ارزش قائل هستند که تغییرات مثبتی در جهان ایجاد می‌کنند.

به‌عنوان مثال Toms Shoes شرکتی است که به ازای فروش هر یک جفت کفش، یک جفت به کودکان نیازمند اهدا می‌کند. این شرکت همچنین امکانی را فراهم کرده است تا کارمندان شرکت و شرکا بتوانند طی یک سفر، خودشان کفش‌ها را به کودکان اهدا کنند و ببینند این شرکت چگونه برنامه‌های سلامتی و تحصیلی خود را در بیش از ۷۰ کشور گسترش داده است. مشتری‌ها با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی می‌توانند در این تجربه سهیم شده و خودشان را جزئی از برنامه‌ی خیرخواهانه‌ی شرکت بدانند.

تکنولوژی واقعیت مجازی با سرعت زیادی در حال همه‌گیر شدن است و به زودی تمام کسب‌وکارها باید به این ترند ملحق شوند. واقعیت مجازی تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را برای مشتری‌ها فراهم کرده و داستان برند را به بهترین نحو برایشان بازگو می‌کند. داستان‌سرایی تعامل مشتری با برند را افزایش می‌دهد و فروش محصولات را بالا می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات