محبوب ترین ها

شاخه: اتومبيل

چگونه رنگ ماشین می تواند بر مصرف بنزین تاثیر بگذارد

نویسنده: دوشنبه, 02 آبان 1390 ساعت 11:55 نظر (14)
Car Color Affect of Mileage Car Color Affect of Mileage

همه ما می دانیم که رنگ ها روشن نور را به خود جذب نمی کنند. به همین دلیل پوشیدن لباس های روشن در تابستان متداول است. ولی آیا این اصل علمی می تواند در مصرف بنزین هم تاثیر بگذارد. با مطالعه ادامه مطلب پاسخ را بیابید.

بر طبق تحقیقات مرکز تکنولوژی های انرژی محیطی، انتخاب مناسب رنگ ماشین می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد.

بر اساس نتایج این تحقیقات ماشین هایی که رنگ روشن تر دارند، گرمای کمتری نسبت به ماشین هایی با رنگ تیره جذاب می کنند. بنابراین در فصل تابستان و در مکان هایی که دمای هوا بالاست، هوای اطراف ماشین های تیره، گرم تر از هوای اطراف ماشین های روشن است.

به این ترتیب فردی که داخل ماشین تیره نشسته احساس گرمای بیشتری نسبت به فردی که داخل ماشین روشن نشسته می کند و به همین نسبت از کولر و تهویه هوای داخل ماشین بیشتر استفاده می کند.

اگر فردی که خودروی تیره رنگی دارد در هوای گرم به صورت معمول از کولر خودرو استفاده کند، با تهیه خودروی رنگ روشن می تواند حدودا 1.1 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

این میزان در نظر اول برای یک شخص یا خانوار شاید زیاد نباشد ولی اگر کاهش مصرف 1.1 درصدی بنزین را برای تعداد زیادی از افراد جامعه در نظر بگیریم، رقم بزرگی خواهد بود.

اگر نتایج این تحقیق نظر شما را جلب کرده، باید بدانید که رنگ های سفید و نقره ای روشن در ماشین ها بیشتری بازتاب نور را دارند.

نظر شما راجع به تاثیر رنگ ماشین در میزان مصرف انرژی چیست؟

منبع: Dvice

امتیاز دهید
(8 رای‌)

برای ارسال نظر، باید عضو سایت باشید.

دیدگاه‌ها   

محمد
1 0
لینک محمد 1390-08-02 13:30
سلام
خیلی جالبه تشکر
(:
رضا شهریاری
2 0
لینک رضا شهریاری 1390-08-02 19:23
اگه همین شرایط (رنگ ماشین و میزان نور یکسان) رو در زمستان در نظر بگیریم در اون صورت رنگ تیره باعث گرم شدن خودرو و روان تر شدن روغن موتور یا گیربکس میشه و نیاز کمتری به گرم کردن داخل خودرو احساس میشه. اما میتوان گفت چون شدت نور در تابستان بیشتر از زمستان است در نظر گرفتن تابستان در این امر بر در نظر گرفتن زمستان ارجح تر است!. در کل جذب گرما میتونه تاثیرات دیگه ای هم داشته باشه (هرچند بسیار ناچیز) مثلا لاستیکها هرچه گرمتر باشن اصطکاک آنها با سطح زیرین افزایش پیدا میکنه و این امر به جلوگیری از هدر رفتن انرژی خودرو می انجامه.
یک نام مستعار
1 0
لینک یک نام مستعار 1390-08-03 04:50
احمقانه است! اگر من به طور متوسط 2500 دلار در سال برای بنزین خرج کنم، تغییر رنگ سبب می شود 25 دلار در سال (2 دلار در ماه) صرفه جویی کنم؟ من حاضرم ده برابر این میلغ برای داشتن رنگ مورد علاقه ام هزینه کنم.
ندا
لینک ندا 1390-08-03 09:34
جالب بود ولی چیز دور از ذهنی نبود
jalil
لینک jalil 1390-08-03 11:07
مشکل کره زمین هم همینه آدم هایی که حاضر هستند بیشتر خرج کنند تا هر چیزی رو که می خواهند داشته باشند و مهم ترین چیز خواست خودشون باشه نه چیز دیگه .
رضا شهریاری
لینک رضا شهریاری 1390-08-03 14:29
با جلیل موافقم، باعث تعجب هست که کاهش تولید آلاینده ها "احمقانه" به نظر برسه!.
مصطفی محمدی
1 0
لینک مصطفی محمدی 1390-08-03 16:48
نقل قول:
مشکل کره زمین هم همینه آدم هایی که حاضر هستند بیشتر خرج کنند تا هر چیزی رو که می خواهند داشته باشند و مهم ترین چیز خواست خودشون باشه نه چیز دیگه .
نقل قول:
با جلیل موافقم، باعث تعجب هست که کاهش تولید آلاینده ها "احمقانه" به نظر برسه!
آقایون! آقایون لطفا از همدیگر عصبانی نشوید.
اگر هم شما همگی رنگ ماشین هایتان را سفید و نقره ای روشن انتخاب کنید (حتی تصور اش هم تنفر بر انگیز است) و آن 1.1 درصد را صرفه جویی کنید آن گرما همچنان در جو کره زمین باقی خواهد ماند، مثلا شما با بازتاب دادن اون نور، شیشه های ساختمان های همجوار با خیابان را گرم می کنید و افرادی که داخل اون ساختمون ها زندگی می کنند مجبور خواهند بود یک انرژی دیگر را برای خنک نگاه داشتن خودشون تلف کنند. یعنی در بهترین حالت شما یک صرفه جویی شخصی کرده اید و مشکل تان را به گردن دیگری انداخته اید. در هر صورت کمکی در راستای معزل گرم شدن زمین انجام نداده اید.
کلا این چیزها همه پوچ است. باید به فکر جایگزینی بود برای سوخت های فسیلی. چون مسئله گرم شدن زمین خودش باعث تشدید اثر گلخانه ای می شود.
عارفه امینی
لینک عارفه امینی 1390-08-03 20:33
دوستان عزیز
اولا منظور این مقاله این نبوده که همه ماشین سفید یا نقره ای بگیرند. به نظر من منظور این بوده که کسایی که براشون مهم نیست چه رنگ ماشینی داشته باشند بهتره سفید بگیرند یا نقره ای. ولی اگر براتون مهمه که هیچ
ضمنا فقط نباید خودتون را در نظر بگیرید دوست عزیز. 25 دلار در سال برای یک نفر شاید به چشم نیاد ولی برای 1 میلیون نفر میشه 25 میلیون دلار در سال که می تونه هزینه تهیه سرپناه و یا حتی مواد غذایی برای چندین آدم هست (این ساده ترین راه استفاده از این هزینه است ؛کم کردن مصرف سوخت و کمک به جلوگیری از گرم شدن زمین و ... هم هیچ)
رضا شهریاری
لینک رضا شهریاری 1390-08-04 01:06
مصطفی جان به نظرم بهتر باشه از اون طرف به قضیه نگاه کرد!. این میزان صرفه جویی یعنی کاهش میزان گازهای آلاینده خروجی از خودروها، و کاهش حجم گازهای گلخانه ای، و کاهش اثر گلخانه ای در جو و در نهایت کندتر شدن افزایش دمای تدریجی زمین و ....
BlueSky
لینک BlueSky 1390-08-04 01:47
ای بابا فوقش تا صد سال دیگه نفت تموم میشه و این مشکلاتی رو هم که بشر با اون بوجود میارن همشون خود به خود حل میشن. دیگه بنزینی نخواهد بود که بسوزه. پس جای آنچنان نگرانی نیست. ماشینهای آینده هیدروژنی خواهند بود و فاقد این مشکلات.
رضا شهریاری
لینک رضا شهریاری 1390-08-04 17:44
جمال جان، خودروهای هیدروژنی کاملا پاک نیستند که دیگر از این مشکلات وجود نداشته باشه، بخار آب هم یکی از گازهای گلخانه ای (هرچند اثر کمتری نسبت به NOx ها و COx داره) هست. البته در حال حاضر فعالیتهای انسان تاثیر مستقیمی برحجم بخار آب جو نداشته اما در صورت تولید انبوه خودروهای هیدروژنی بخار آب نیز به عنوان گازی خطرناک در نظر گرفته میشود.!
به نظر من که نسل بعدی خودروها که خودروهای هیبریدی و خودروهای با سوخت زیستی خواهند بود چرا که ارزانتر و امنترند. در مورد خطر خودروهای هیدروژنی همین مورد کافیست که بدانیم مخازن آنها دارای فشار گاها تا 680 برابر فشار جو هستند!
در اخر در مورد خودروهای هیبریدی هم باید گفت حتی اگر خودرو کاملا برقی هم باشه باز در حال حاضر برق مورد نیاز برای شارج باطری خودرو در اکثر موارد از سوختن سوختهای فسیلی تولید میشود. در مورد سوخت های زیستی هم که در برخی کشورها حتی جنگل های انبوه در حال تبدیل شدن به کشتزارهای ذرت و نیشکر برای تولید سوخت زیستی است که این هم به نوبه خود اثر مفید جنگلها در رابطه ی بین کاهش گازهای گلخانه ای و جنگلها را از بین میبرد!
در پایان به نظر میرسه ایده آل ترین منبع خودروهای هیدروژنی باشه البته برای جایی که منابع در دسترستری از اون در اختیار باشه و نیز تکنولوژی ذخیره کردنش ارزان و امن باشه، شاید زمانی که انسان پا به فضا گذاشت!
lkrsjf
لینک lkrsjf 1390-08-05 14:36
چرت و پرته ...
سپیدار کهن
لینک سپیدار کهن 1390-08-06 18:24
اگر میشد بدون خونریزی و جار و جنجال جمعیت رو تعدیل کرد خیلی از این دست مشکلات حل میشد
این همه دهان باز بدون فایده برای چیست؟ نه مهارت شغلی نه تخصصی هیچی هیچی
جمعیتی عاطل که حتی با توالت کردنشون هم گاز گلخانه ای تولید میکنند
اگر توانایی سازماندهی کردن و استفاده مطلوب از این جمعیت وجوذ ذاشت میشد یه جورایی وجود این نفوس بالا را توچیح کرد ولی حالا یک طرف جمعیت فقیر و بی تخصص و تحت ستم وجود داره و طرف ذیگه جمعیتی اندک فرومایه حریص خودخواه و بی اخلاق و البته صاحب ثروت و تکنولوژی
میبینید که از دو طرف به طبیعت حمله شذه و این اوضاع زیاد دوام نخواهد اورد و بزودی گند همه چی در میاد
ATR
1 0
لینک ATR 1390-08-13 14:48
تو کشوری که نه سوختش استاندارد هست و نه ماشین هاش این حرف احمقانه است ولی برای کشور های جهان اول که برای کاهش 20 ppm گوگرد سوختشان که تقریبا صفر هست تلاش می کنند رقم بزرگی هست.
در کشور ما اگر به جای تولید ماشین های عصر هجری که کیفیت اولیه را هم ندارند و فروش با قیمت گذاف به مردم ماشین های پیشرفته وارد کنند مصرف سوخت از 100% تا 500% کاهش پیدا میکنه البته بدون کاهش قدرت موتور نه اینکه بدنه 207 رو با موتور منسوخ tu5 که مال 206 هست بدیم بیرون و فکر کنیم پیشرفت کردیم هر چند گذاشتنش این موتور بر روی 405 طرح خوبی است و ملت از دست موتور پرمصرف و کم قدرت xu7 راحت می شوند.
الان موتور های هم رده پیکان 1600 سی سی قدرت 110 تا 245 اسب بخار تولید می کنند ولی مصرفشون به مراتب کمتره پس تا زمانی که روآ و پیکان و سمند و ... داریم این حرف خنده داره.
البته تو ایران به دلیل قیمت کلان ماشین و برای ترمیم بهتر بدنه 99% ماشین ها سفید هستند.