لغو تحریم فروش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی آمریکا برای ایران به چه معناست؟

پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، خانم «وندی شرمن» دیروز اعلام کرد که آمریکا کلیه تحریمات مرتبط با تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات که مورد نیاز و همچنین استفاده طیف وسیعی از مردم ایران است را لغو می‌کند. اما انجام این کار به چه معنی است؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرمن اعلام کرد که مجوز لغو این نوع از تحریم‌ها امروز 9 خرداد صادر خواهد شد و از این به بعد کلیه ایرانی‌ها می‌توانند به صورت قانونی تمامی وسایل الکترونیکی و دیجیتالی خود را تهیه کنند و همچنین دسترسی آزاد به فروشگاه‌هایی مانند آیتونز اپل و پلی‌استور گوگل و سایر فروشگاه‌های مشابه را داشته باشند.

خانم شرمن گفت:

این تصمیم را گرفتیم تا تحریم ها مانعی برای استفاده از تکنولوژی هایی که مردم برای ارتباط بهتر و سریعتر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع، هم شامل سخت افزار می شود و هم شامل نرم افزار.

حتما پیش خود خواهید گفت که قیمت گلکسی اس 4 و آیفون 5 به 1,200,000 تومان کاهش خواهد یافت! اما صبر کنید. لغو تحریمات ارتباط زیادی با قیمت محصول ندارد. تا به امروز اگر تجار ایرانی قصد داشتند برای مثال لپ‌تاپ DELL را وارد کشور کنند با موانعی روبرو می‌شدند و نمی‌توانستند به صورت مستقیم چنین محصولاتی را وارد کنند؛ به همین دلیل مجبور بودند تا با استفاده از یک پراکسی و خرید از شخص ثالث اقدام به این عمل بنمایند که در این صورت حق دلالی نیز به قیمت تمام شده محصول اضافه می‌شد و قیمت لپ‌تاپ افزایش می‌یافت. اما این مقدار افزایش تنها به میزان اندکی در افزایش قیمت تاثیر داشت و برخی از محصولات مانند تولیدات کمپانی‌های بزرگ از جمله سامسونگ و ال‌جی تا همین الان هم شامل تحریم‌ها نمی‌شدند و محصولات خود را به طور مستقیم وارد کشور می‌کنند. پس مشکل کجاست؟ نرخ دلار!

پس اگر منتظرید تا محصولات فناوری ارزان شوند باید به اطلاعتان برسانیم که فعلا از این خبرها نیست زیرا باید محصولات را کما فی سابق با دلار آمریکایی ابتیاع کنیم که قیمت آن هم تغییری نکرده و از قضا نسبت به چند وقت اخیر نیز افزایش هم داشته است. امیدواریم یا قیمت دلار پایین بیاید و یا حقوق‌ها افزایش داشته باشند تا بتوانیم از «محصولات فناوری ارتباطی و اطلاعاتی» استفاده نماییم و گرنه اوضاع تغییر آنچنانی نخواهد کرد. تنها سودی که این اقدام آمریکایی‌ها داشته این است که از این به بعد احتمالا می‌توانیم به راحتی از فروشگاه‌های نرم‌افزاری مرتبط با ویندوز، اندروید و iOS استفاده کرده و از آن‌ها نرم افزارهای مورد نیاز را بارگذاری کنیم چرا که با این نرخ دلار حتی اگر مشکلات انتقال وجه نیز از بین برود باز هم نمی‌شود محصولی را با دلار خریداری نمود.

حالت دوم که شاید کمی رویایی به نظر برسد این است که کمپانی‌های بزرگ تولید کننده کامپیوتر یا تلفن هوشمند که عموما امریکایی هستند بیاییند و در ایران دفتر رسمی یا نمایندگی رسمی ایجاد کنند. مثلا شاهد فروشگاه واقعی اپل یا مایکروسافت، دل، اچ پی یا گوگل باشیم. به این ترتیب کاربران ایرانی قادر خواهند بود تا کالای مورد نظر خود را بدون واسطه تهیه کنند.

نظر شما در مورد لغو این نوع از تحریم‌ها چیست؟ آیا لغو آن‌ها تاثیری در دسترسی بیشتر مردم ایران به فناوری روز دنیا خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات