نسل جدید سیستم نوری هوشمند فیلیپس هیو رونمایی شد

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
Hue Play HDMI Sync Box سیستم نوری هوشمند جدید فیلیپس است که تجربه‌ای همه‌جانبه از تماشای محتوای بصری به کاربر ارائه می‌دهد.
تبلیغات

جدیدترین عضو چراغ‌های هوشمند خانواده‌ی هیو شرکت فیلیپس، سرانجام از راه رسید. سیستم نوری هوشمند جدید فیلیپس، در حقیقت یک جعبه‌ی کوچک مشکی‌رنگ است که می‌تواند نور چراغ‌های خاص قرارگرفته‌شده در یک اتاق را با هرآنچه در آن لحظه در تلویزیون شما در حال رخ‌دادن است، همگام‌سازی کند. این یعنی فیلیپس هیو می‌تواند نور چراغ‌های یادشده را با محتوای در حال پخش (از بازی‌های ویدئویی گرفته تا فیلم‌های سینمایی و سریال‌‌های تلویزیونی و موارد مشابه) به‌شکلی جذاب همگام‌سازی کند. به‌عبارتی، محتوا از جعبه‌ی مشکی سیاه‌رنگ‌ عبور می‌کند تا این سیستم ویژه با بررسی آن‌ها، رنگ و روشنایی چراغ‌های اتاق را تنظیم کند. فیلیپس هیو تجربه‌ی تماشای محتوای بصری را به شکلی متفاوت ارائه می‌دهد و کاربر را در آن غرق می‌کند.

شاید برخی افراد نسبت به کارایی این سیستم دید مثبتی نداشته باشند؛ اما سیستم نوری هوشمند جدید فیلیپس، واقعا به‌درستی کار می‌کند. نویسنده‌ی وب‌سایت ورج که ظاهرا توانسته ماه گذشته نمونه‌‌ای از فیلیپس هیو را مشاهده کند، می‌گوید در اتاقی قرار گرفته که روی تلویزیون آن، تریلری از فیلم سینمایی Avengers: Endgame به‌نمایش درآمده است. با پخش سکانس‌های مختلف، رنگ و میزان روشنایی چراغ‌های اتاق تغییر می‌کردند تا تجربه‌ای همه‌جانبه از تماشای تریلر به کاربر منتقل شود.

فیلیپس هیو / Philips Hue

در واقع رنگ‌های این چراغ‌ها به‌سرعت تغییر می‌کردند تا محیط اتاق با آنچه درون نمایشگر درحال رخ‌دادن است، هماهنگ شود. نویسنده‌ی سایت ورج، عملکرد فیلیپس هیو را بسیار منظم و جذاب توصیف می‌کند و مدعی است که این سیستم می‌تواند عملکردی بسیار خوب هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی یا تماشای فیلم‌های ترسناک داشته باشد.

البته ظاهرا در همه‌‌جای تریلر، عملکرد فیلیپس هیو عالی نبوده است. نویسنده‌ی ورج می‌گوید، سیستم نوری هوشمند موردبحث در برخی مواقع، عملکردی کسل‌کننده و نه‌چندان خوب از خود به‌نمایش گذاشته است. فراموش نکنید که در تریلرها، سکانس‌های مختلف به‌سرعت به‌دنبال هم پخش می‌شوند و کات می‌خورند؛ اتفاقی که باعث می‌شود نور چراغ‌ها به‌شکلی بی‌وقفه درحال تغییر باشد و حس چندان خوبی به کاربر منتقل نشود. چنین اتفاقی هنگام تماشای اکثر فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی رخ نمی‌دهد؛ چرا که در این فیلم و سریال‌ها کمتر موقعی پیش می‌آید که شاهد تعویض سریع سکانس‌ها باشیم. با این‌حال فرض کنید که اواسط تماشای فیلم یا سریال، یک تبلیغ تلویزیونی پخش شود؛ در این حالت سیستم نوری جدید فیلیپس احتمالا عملکردی اذیت‌کننده خواهد داشت و نور اتاق مدام در حال تغییر خواهد بود.

فیلیپس هیو / Philips Hue

نویسنده‌ی سایت ورج می‌گوید در نمونه‌ی آزمایشی، محتوا را با حالت ویژه‌ی دستگاه با نام Intense Mode تماشا کرده است که باعث می‌شود فیلیپس هیو نسبت به تغییر محتوای درحال پخش، به‌سرعت واکنش نشان دهد. حالت دیگری از این دستگاه با نام Subtle Mode وجود دارد که باعث می‌شود فیلیپس هیو واکنش کندتری داشته باشد و نور اتاق مدام در حال تغییر نباشد. در ضمن کاربر می‌تواند در بخش تنظیمات دستگاه، جلوه‌های نوری مربوط به آن را غیرفعال کند.

محصول جدید فیلیپس که از آن با نام کامل Hue Play HDMI Sync Box یاد می‌شود، بین تلویزیون و تمام گجت‌های متصل به آن (نظیر پخش‌کننده‌ی بلوری، کنسول بازی یا دستگاهی نظیر اپل TV) قرار می‌گیرد. این یعنی تمامی اتصالات HDMI دستگاه‌های مختلف از درون Hue Play عبور می‌کنند تا سیگنال ویدئو از این طریق به تلویزیون شما برسد. هیو پلی در این بین، رنگ محتوای تصویری عبوری را مورد تحلیل قرار می‌دهد و آن را به سمت چراغ‌های هوشمند داخل اتاق می‌فرستد. شرکت Signify که سازنده‌ی اصلی سیستم نوری هیو است، می‌گوید این دستگاه نباید هیچ‌گونه تأخیری در انجام کارش داشته باشد؛ حتی هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی.

البته برخی محدودیت‌های مهم متوجه این دستگاه هستند. فیلیپس هیو از محتوای 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند. اما عدم پشتیبانی این دستگاه از استانداردهای +HDR10 و البته دالبی ویژن (Dolby Vision) از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌آیند.

فیلیپس هیو / Philips Hue

+HDR10 و دالبی ویژن استانداردهای شناخته‌شده و مهمی برای ارائه‌ی محتوای بصری در کیفیتی بالاتر هستند. تصاویری که از این دو استاندارد پشتیبانی می‌کنند نیز از درون دستگاه می‌گذرند و بدون هیچ افت کیفیتی به تلویزیون می‌رسند، اما هیو پلی توانایی تحلیل آن‌ها را نخواهد داشت و این یعنی نخواهد توانست جلوه‌ی رنگی‌شان را در چراغ‌های اتاق اعمال کند.

خالقان سیستم هوشمند نوری فیلیپس هیو سال‌ها است تولید محصولی که بتواند نورپرداری اتاق را با محتوای درحال پخش در تلویزیون همگام‌سازی کند، در سر می‌پرورانند. پیشتر در سال ۲۰۱۴ میلادی، فیلیپس با همکاری شبکه‌ی سای‌فای (Syfy) امکان این نوع همگام‌سازی را با فیلم سینمایی Sharknado 2 فراهم کرده بود. بعدها این امکان برای فیلم 12 Monkeys و سپس یک بازی کنسول ایکس‌باکس نیز فراهم شد. البته عملی شدن این کار به‌صورت خودکار صورت نمی‌گرفت. در واقع فردی به‌صورت دستی تصمیم می‌گرفت که در هر سکانس از یک فیلم، نورپردازی محیط باید به‌ چه صورت تغییر کند.

Signify می‌گوید که قصد دارد فیلیپس هیو را در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۳ مهر ۱۳۹۸) با قیمت ۲۲۹/۹۹ دلار عرضه کند.

فیلیپس هیو / Philips Hue
فیلیپس هیو / Philips Hue
فیلیپس هیو / Philips Hue
فیلیپس هیو / Philips Hue

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات