گزارش زومیت از نهمین رویداد صبح خلاق اصفهان

یک‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
نهمین رویداد صبح خلاق اصفهان، یکم شهریور در سالن حکمت این شهر برگزار شد. زومیت به‌عنوان حامی رسانه‌ای، گزارشی از این رویداد تهیه کرده است.
تبلیغات

«صبح خلاق» رویدادی جهانی با محوریت خلاقیت است که از سال ۲۰۰۸ و از شهر نیویورک شروع به کار کرد. تینا راث ایزنبرگ در آن زمان ایده‌ی ساده‌ای را مطرح کرد تا افراد گوناگون را در رویدادی با یک صبحانه‌ی رایگان به جمعی خلاقانه دعوت کند. صبح خلاق اکنون به‌صورت ماهانه در یک صبح جمعه در شهرهای بسیار زیادی در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. اصفهان به‌عنوان سومین شهر ایران پس از تبریز و تهران، از آذرماه سال ۱۳۹۷ میزبان رویداد صبح خلاق است و در شهریور امسال، به رویداد نهم رسید.

ایده‌ی اصلی صبح خلاق، گردهم‌آهی و شبکه‌سازی افرادی است که به خلاقیت اهمیت می‌دهند. برگزارکننده‌های اصلی این رویداد جهانی می‌گویند که همه‌ی مردم جنبه‌هایی از خلاقیت دارند. از نظر آن‌ها رویدادی رایگان با هدف آشنایی افراد با ذهنیت‌ها و دغدغه‌‌‌های گوناگون، فرصتی برای تبادل ایده و گسترش خلاقیت خواهد بود. به‌همین دلیل صبح خلاق در سرتاسر جهان به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و برگزارکننده‌های آن هم عموما جوانان داوطلب هستند.

در حال حاضر ۲۰۷ شهر در سرتاسر جهان میزبان رویداد صبح خلاق هستند. رویدادهای هر ماه در همه‌ی شهرها یک موضوع واحد دارد. هر شهر بسته به زمان عضویت در وب‌سایت جهانی صبح خلاق، امکان مطرح کردن ایده‌ی ماه را دارد. موضوع رویداد این ماه صبح خلاق، عدالت (Justice) بود که اصفهان هم مانند دیگر شهرهای میزبان، رویدادی را با موضوع مذکور برگزار کرد.

صبح خلاق اصفهان

نهمین رویداد صبح خلاق اصفهان در سالن حکمت باغ غدیر این شهر و با حمایت شهرداری اصفهان برگزار شد. شایان ذکر است به دلیل رایگان‌بودن تمامی رویدادهای صبح خلاق، در سرتاسر جهان سازمان‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان حامیان مالی و رسانه‌ای به برگزاری رویداد کمک می‌کنند. امین زمانی، مدیر تیم اجرایی صبح خلاق اصفهان، همین همکاری با سازمان‌های متعدد را یکی از چالش‌های اصلی رویداد دانست که برخی اوقات مشکلاتی در روند اجرایی ایجاد می‌کند.

روال همیشگی رویداد صبح خلاق اصفهان مانند همه‌ی رویدادهای جهانی با شبکه‌سازی و صبحانه شروع می‌شود. شرکت‌کننده‌ها مانند دیگر رویدادهای شبکه‌سازی برچسب‌هایی را روی لباس خود نصب می‌کنند تا نام، شغل و علایق کاری خود را به دیگر افراد نشان دهند. شاید همین بخش شبکه‌سازی را بتوان مهم‌ترین جزء رویدادهای رایگان این‌چنینی دانست که موجب گسترش جامعه‌ی خلاق در شهرها و مناطق مختلف می‌شود. نکته‌ی جالب‌توجه در بخش شبکه‌سازی نهمین رویداد اصفهان، حضور گروه بوکتاب این شهر بود که با هدف اشتراک‌گذاری رایگان کتاب، قدمی در جهت گسترش کتاب‌خوانی در شهر بر می‌دارد. به‌علاوه ایستگاه همکاری نیز از چند رویداد قبل به بخش شبکه‌سازی صبح خلاق اصفهان اضافه شده است که ارتباط بین کارجوها و کارفرمایان حاضر را تسهیل می‌کند.

بخش بعدی رویداد صبح خلاق به سخنرانی پیرامون موضوع جهانی ارتباط دارد. همان‌طور که گفته شد موضوع عدالت، محور رویداد نهم صبح خلاق اصفهان بود. سید امین تویسرکانی، قاضی دادگستری و طنزپرداز به‌عنوان سخنران در این رویداد حضور داشت.

صبح خلاق اصفهان

تویسرکانی در سخنرانی خود ابتدا اشاره‌ای به مفهوم عدالت داشت و آن را در عین سادگی، یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم بشری خواند. از نظر او مفهوم عدالت از زمان اولین ارتباط‌های اجتماعی انسان‌ها متولد شده و درک تعریفی ثابت از آن، همیشه چالش‌برانگیز بوده است. تویسرکانی با اشاره به همین چالش گفت که همه‌ی مردم به عدالت علاقه‌مند هستند اما به تعداد همه‌ی آن‌ها، تعاریف گوناگونی از مفهوم اصلی وجود دارد.

سخنران نهمین رویداد صبح خلاق اصفهان در ادامه‌ی صحبت‌هایش اشاره‌ای به درک ناعدالتی داشت. از نظر او افراد در همه‌ی حالات زمانی‌که تحت ناعدالتی قرار بگیرند، آن را درک می‌‌کنند. ازطرفی، زمانی‌که خود فرد عملی خلاف عدالت انجام دهد، متوجه آن نخواهد بود. به‌ بیان‌ دیگر همین حس هم به تعریف متفاوت مردم از عدالت باز می‌گردد.

با توجه به چالش‌های بالا، وجود مرجعی برای تدوین و اجرای عدالت اجتماعی الزامی به نظر می‌رسد. به‌همین دلیل سازمان‌های قضایی در سرتاسر جهان وجود دارند که جهت رفع چالش‌های عدالتی مردم فعالیت می‌کنند. تویسرکانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اجرای عدالت را از سوی سازمان‌ها امری هزینه‌بر و خشن دانست. از نظر او عدالت در بسیاری مواقع بدون توجه به پیش‌نیازها و شرایط انسانی اجرا می‌شود. در این‌ میان مفهومی به‌نام انصاف وارد می‌شود که در انسانی‌تر کردن احکام عدالتی، مؤثر خواهد بود. البته طبق گفته‌های تویسرکانی، پیاده‌سازی انصاف به عملکرد تک‌تک افراد بستگی دارد و سازمان‌های قضایی نقشی در آن ندارند.

صبح خلاق اصفهان

تویسرکانی در پایان صحبت‌هایش به نیاز جامعه به عدالت اشاره کرد. از نظر او افزایش عدالت در جامعه و رفتار عادلانه‌ی مردم نسبت به یکدیگر، قابل دیکته از طریق قانون یا سازمان‌های اجرایی نیست. به‌ بیان‌ دیگر، تویسرکانی اعتقاد دارد که مردم باید خودشان مفهوم عدالت را بیش‌ از پیش درک کنند و در رفتارها و چالش‌های اجتماعی به آن احترام بگذارند. درواقع بسیاری از چالش‌های سیستم قضایی نیز به‌خاطر همین عدم درک و رعایت عدالت از سوی خود مردم ایجاد می‌شود.

بخش پایانی رویداد صبح خلاق به ارائه‌های ۳۰ ثانیه‌ای اختصاص دارد که در رویداد نهم اصفهان نیز به آن پرداخته شد. در این بخش، افراد داوطلب موضوعی را برای سخنرانی بسیار کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای استفاده می‌کنند تا با روشی خلاقانه در همین زمان کم، به انتقال تجربه بپردازند. شایان ذکر است، رویداد بعدی صبح خلاق اصفهان در ماه آبان برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات