ONNX مایکروسافت به بنیاد لینوکس می‌پیوندد

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت تصمیم گرفته است از‌این‌پس، فرمت تبادل آزاد شبکه‌ی عصبی (ONNX) را به‌صورت مشارکتی با تشکیلات لینوکس مدیریت و راهبری کند.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۷، مایکروسافت رسما از همکاری با فیسبوک درزمینه‌ی معرفی فرمتی جدید خبر داد. این فرمت «تبادل آزاد شبکه‌ی عصبی» یا به‌اختصار ONNX نامیده می‌شود.

یکپارچه‌سازی قالب‌های هوش مصنوعی، مفهومی است که بر مفاهیمی دیگر مانند توسعه‌پذیربودن مدل محاسبات هندسی و همچنین عملگر‌های داخلی و انواع داده‌ی استاندارد بنا شده است و ONNX موجب مشارکت بین‌المللی در تسهیل فرایند این یکپارچه‌سازی خواهد بود.

درحقیقت، ONNX امکان سازگاری و انطباق قالب‌های مختلف هوش مصنوعی را فراهم می‌کند تا اگر مدلی از هوش مصنوعی در قالبی خاص توسعه پیدا کرده باشد، این مدل برای سایر قالب‌ها نیز مفهوم و تحلیل‌پذیر باشد.

ONNX

سال گذشته، مایکروسافت رسما اعلام کرد زمان اجرای ONNX متن‌باز فرارسیده است؛ موتوری بسیار توانمند برای تحلیل مدل‌های مختلف یادگیری ماشین در فرمت ONNX و کاربردی برای سیستم‌‌عامل‌های لینوکس و ویندوز و مک. سرانجام، امروز مایکروسافت از پیوستن ONNX به بنیاد هوش مصنوعی لینوکس خبر داد که از زیرمجموعه‌های بنیاد لینوکس است.

اریک بوید، معاون حقوقی سرویس هوش مصنوعی آژور مایکروسافت، در‌این‌باره این‌طور نوشت:

از اینکه بنیاد هوش مصنوعی لینوکس از ONNX میزبانی خواهد کرد، بسیار خوشحالیم. این میزبانی از نوع مدیریت باز خواهد بود که موجب مشارکت و همکاری متقابل دو شرکت خواهد شد. مدیریت بنیاد هوش مصنوعی لینوکس بر ONNX در طولانی‌مدت امکان تمرکز و سرعت‌بخشیدن همه‌جانبه‌ی مفهوم یادگیری ماشین را فراهم می‌سازد و موجب پویایی و ظهور خلاقیت بیشتر در نسل بعدی ONNX خواهد شد.

مایکروسافت اظهار امیدواری کرده است با اتخاذ این سیاست جدید، ONNX با رهبری بنیاد لینوکس جامعه‌ای غنی متشکل از انواع قالب‌ها (Frameworks)، کامپایلرها، Runtimeها، شتاب‌دهنده‌ها و تصویرسازها (Visualizers) را گردهم بیاورد.

ONNX

دکتر ابراهیم حداد، مدیر اجرایی بنیاد هوش مصنوعی لینوکس، نیز گفت:

ONNX ویژگی جدیدی نیست که به تأیید شرکت‌ها نیاز داشته باشد. این فرمت همین حالا هم به‌صورت گسترده در محصولات آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود؛ چراکه ONNX فرمتی آزاد برای توسعه و مشارکت و پشتیبانی از طیف وسیعی از پلتفرم‌ها و قالب‌ها است. پیوستن ONNX به بنیاد هوش مصنوعی لینوکس از عزم جدی ما برای ادامه این مسیر حکایت می‌کند. این تصمیم توسعه‌ی فنی هوش مصنوعی را سرعت خواهد بخشید و ارتباط گسترده‌ی بین سازندگان متن‌باز هوش مصنوعی را تسهیل خواهد کرد.خوشحالیم از اینکه خانه‌ای مستقل برای ONNX فراهم کرده‌ایم و ضمن مشارکت با سایر توسعه‌دهندگان، تلاش خواهیم کرد جایگاه ONNX به‌عنوان استانداردی بی‌طرف درزمینه‌ی هوش مصنوعی تقویت شود. این فرمت از‌این‌پس نیز ساختار مدیریتی و مجوزهای پذیرفته‌شده‌ی متن‌باز OSI و عملکردهای توسعه‌ای پیشین خود را حفظ خواهد کرد و بنیاد هوش مصنوعی لینوکس خود را به میزبانی و پشتیبانی از ONNX، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند بازاریابی، مشارکت عمومی، گسترش دسترسی و به‌کارگیری این فرمت متعهد می‌داند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات