فوجیتسو و Cray برای پیشبرد ابرکامیپوترها با یکدیگر همکاری می‌کنند

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
سازنده و طراح بزرگ دنیای ابرکامپیوترها و شرکت ژاپنی فوجیتسو برای بهبود پردازش‌های سنگین و پردازش‌های هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
تبلیغات

پردازش‌ و دنیای آن هرروز در حال بزرگ و بزرگ‌تر شدن است؛ اما نیاز به ابرکامپیوترها به‌معنی افزایش درخواست برای تجهیزات مرتبط با آن نیز خواهد بود. فوجیتسو با معرفی A64FX، پردازنده‌ی به‌کاررفته در ابرکامپیوترها، سروصدای زیادی به‌پا کرد و همکاری جدیدش با Cray به‌نوعی ورود این پردازنده به بازار تجاری خواهد بود.

جدیدترین ابرکامپیوتر Cray از پردازنده‌های مبتنی‌بر ARM شرکت فوجیتسو، یعنی A64FX، بهره می‌برد. این پردازنده نخستین نمونه‌ی پشتیبانی‌کننده از حافظه‌های با پهنای باند بالا (HBM2) و فناوری Scalable Vector Extension شرکت ARM است. مورد نخست رسیدن به سرعت‌های انتقال بیشتر از یک ترابایت را ممکن می‌سازد و مورد دوم نیز برای پردازش‌های شبیه‌سازی هوش مصنوعی به‌کار می‌رود. A64FX از پلتفرم پیشرفته‌ی ابرکامپیوتر CS500 شرکت Cray نیز پشتیبانی می‌کند که پیاده‌سازی پردازش‌های با عملکرد بالا (HPC) و سیستم‌های متمرکز بر هوش مصنوعی را ساده‌تر کرده است.

پردازنده a64fx

سیستم‌های مبتنی‌بر ARM قابلیت موازی‌سازی زیادی دارند و با هدف عملکرد بهتر و مصرف بهینه طراحی شده‌اند؛ از‌این‌رو، به‌دلیل طراحی ساده‌تر درمقایسه‌با راهکارهای مبتنی‌بر x86 قابلیت اتکای مناسبی دارند. این ویژگی‌ها از طراحی RISC آرم و تفاوت‌های آن با CISC مبتنی‌بر x86 نشئت گرفته است. 

کریس برگی، نایب‌رئیس ARM، درباره‌ی همکاری Cray و فوجیتسو چنین گفته است:

اکوسیستم Neoverse آرم در حال گسترش است و ما شاهد رشد درخواست برای پردازنده‌های مبتنی‌بر ARM هستیم. فوجیتسو و Cray به دستاورد مهمی رسیده‌اند و ما به این افتخار می‌کنیم که بخشی از نخستین سیستم ابرپردازشی با حافظه‌ی پهنای باند بالا هستیم.
پردازنده a64fx

برخی شرکت‌ها و مؤسسه‌هایی که همکاری Cray و فوجیتسو علاقه نشان داده‌اند، عبارت‌اند از:

  • آزمایشگاه بین‌الملی Los Alamos
  • آزمایشگاه بین‌الملی Oak Ridge
  • مرکز علوم پردازشی RIKEN 
  • دانشگاه استونی بروک 
  • دانشگاه بریستول

فرد کوهات، نایب‌رئیس Cray، درباره‌ی همکاری این شرکت با فوجیستو چنین گفته است:

همکاری ما با فوجیتسو به‌معنی این است که مشتریان ما مرزی برای انتخاب بین فناوری‌های پردازنده ندارند. ما تجربه‌ی توسعه به توسعه را که مشتریان از ما انتظار دارند، برای آن‌ها به‌ارمغان می‌آوریم. فضای برنامه‌نویسی Cray به‌اختصار CPE برای پردازنده‌های ARM یکی از این موارد است. 

پیش‌بینی می‌شود انواع ابرکامپیوترها Cray/Fujitsu از اواسط سال ۲۰۲۰ دردسترس باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات