چگونه بدون صحبت کردن به اعضای تیم انگیزه دهیم

پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اعمال، از کلمات تاثیر بیشتری دارند. به‌خصوص در محیط کار، این تاثیر بیشتر می‌شود. انگیزه‌دهی به کارمندان و جلب اعتماد آن‌ها باعث افزایش عملکرد می‌شوند.
تبلیغات

برای این‌که رهبر خوبی باشید، باید توانایی بالایی در انگیزه‌دهی داشته باشید. بیان نقل‌قول مدیران و رهبران بزرگ همیشه کارساز نیست. برای این‌که بتوانید به دیگران انگیزه دهید، ابتدا باید خودتان پرانگیزه باشید. البته باید نشان دهید که شخص پرانگیزه‌ای هستید و تنها به گفتن آن اکتفا نکنید.

هر شخصی به انگیزش‌های متفاوتی واکنش نشان می‌دهد اما اشاره‌های دیداری بهترین تاثیر را دارند. روش‌های زیرکانه‌ی زیر را انجام دهید تا به اعضای تیم انگیزه دهید.

مدیر موفق

زبان بدن گشاده‌رو و مثبتی نشان دهید

اگر روز بد یا کسل‌کننده‌ای را پشت‌سر گذاشته‌اید، نباید این حالت را به فضای کاری منتقل کنید. نیاز نیست به حالت مثبتی در رفتارتان وانمود کنید اما نسبت به برقراری مکالمه و افکار انتقادی، روی باز نشان دهید. هیچ کارمندی تمایل ندارد با مدیری رودررو شود که مدام در مورد زندگی شخصی‌اش شکایت می‌کند.

نشانه‌های زبان بدن مثبت را نشان دهید تا اعضای تیم متوجه شوند که تمام توجه‌تان معطوف به آن‌ها است:

  • قفل دستان خود را باز کنید، اجازه دهید در کنار شما قرار بگیرند
  • صورت خود را به‌طور کامل به‌سمت فردی بچرخانید که در حال صحبت با شما است
  • با استفاده از اشاره‌های چهره از جمله «هممم» یا «آهان» واکنش نشان دهید
  • زبان بدن مخاطب خود را عینا تکرار کنید؛ این حرکت زیرکانه‌ای است که نشان دهید توجه‌تان معطوف به او است

این نکات ساده کمک می‌کنند تا اعضای تیم تصور کنند شما، آن‌ها را درک می‌کنید.

با آن‌ها نهار بخورید

happy at work

یک‌بار با شرکتی همکاری کردم که مدیر عامل آن در هنگام دریافت گزارش‌های مستقیم، خود مشغول نهار خوردن یا برعکس این حالت با کارکنان بود و ارتباط مستقیمی برای انگیزه‌دهی پیدا کرد.

نیاز نیست هر روز این‌کار را انجام دهید اما در صورتی‌که همراه با اعضای تیم خارج از محیط کاری هستید، آن‌ها شما را مانند یک شخص حقیقی و نه مدیر خود می‌بینند. زمانی‌که امکان برقراری ارتباط با این وجهه از شما پیش می‌آید، کارمندان با احترام بیشتری به استقبال درخواست‌های آتی و رودرروی شما می‌روند. میل کردن غذا با تیم نشان می‌دهد که شما نیز عضوی از آن‌ها هستید.

همواره گشاده‌رو باشید

این مورد به این معنا است که روی باز و ذهن باز داشته باشید. ممکن است یک رهبر خوب، مشغولیت بالایی داشته باشد اما همیشه باید در دسترس باشد. یک تیم باید همیشه به مدیر خود دسترسی داشته باشند و نگران سرخورده شدن، نادیده‌گرفته شدن و طرد شدن نباشند. زمانی‌که اعضای تیم بتوانند به‌راحتی با مدیر خود صحبت کنند، انگیزه‌ای درونی برای عملکرد بالاتر پیدا می‌کنند؛ چرا که می‌دانند مدیر نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.

team

اعتمادسازی کنید

ایجاد این مورد نیاز به اختصاص زمان دارد اما اگر موفق شوید اعتماد بالایی ایجاد کنید، کارمند نیز از این موقعیت سواستفاده نخواهد کرد. در عوض برای حفظ این شرایط، به‌سختی به کار کردن مشغول خواهد شد. از کنترل کردن اقدامات کارمندان دست بکشید و سخنان خود را زیرپا نگذارید. اگر بتوانید اعتماد کارمندان را به‌دست آورید و نتیجه‌ی مثبت کار کردن در این شرایط را تجربه کنید، انگیزه‌ی کارمندان برای ادامه دادن این مسیر رشد بسیار بالا می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات