قدرت خالص بی ام و M5، حدود ۷۰۰ اسب است

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج دینامومتر نشان می‌دهد که مدل جدیدبی‌ام‌و M5 می‌تواند تقریبا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند که بیش‌تر از اطلاعات سازنده است.
تبلیغات

نسل جدید F90 از خودروی بی‌ام‌و M5، سریع‌ترین مدل جاده‌ای در تاریخ برند سازنده است. با توجه به این نکته که بی‌ام‌و در تاریخچه طولانی خود، محصولات بسیار سریع و هیجان‌انگیزی داشته است، عرضه‌ی M5 برای بی‌ام‌و، موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. آن‌چه بیش‌تر توجه علاقه‌مندان را جلب می‌کند این است که مدل جدید سدان اسپرت بی‌ام‌و M5، یک خودروی لوکس چهاردر با صندلی‌های چرمی محسوب می‌شود و با این حال، عملکردی بسیار سریع‌تر از خودروی مخصوص پیست بی‌ام‌و M4 GTS دارد. تمام این عملکرد به دلیل پیشرانه قدرتمند بی‌ام‌و M5 است که در ظاهر تنها ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، اما به نظر می‌رسد که بی‌ام‌و توانایی‌های این پیشرانه را دستکم گرفته است.

BMW M5 / سدان اسپرت بی‌ام‌و M5

گروه آی‌ان‌دی دیستریبیوشن (IND Distribution) که در منطقه آمریکای شمالی در زمینه سفارشی‌سازی محصولات محبوب خودروسازان بزرگ جهان مانند پورشه، آئودی، مرسدس بنز و بی‌ام‌و فعالیت می‌کند، اقدام به آزمایش سدان بی‌ام‌و M5 کرد. این گروه اخیرا آن را در اختیار راننده‌ای قرار داد تا آزمایش کند و معلوم شود که پیشرانه خودرو تا چه اندازه می‌تواند به چرخ‌ها قدرت برساند. طی سال‌های اخیر، بیش‌تر خودروهای تولیدی بی‌ام‌و قدرتی بیش از میزان اعلام شده توسط سازنده آلمانی دارند. این موضوع به ویژه در مورد مدل‌هایی صدق می‌کند که مجهز به توربوشارژرهای مدرن هستند. اگرچه شرکت سازنده چنین انتظاری از سدان اسپرت بی‌ام‌و M5 نداشت، اما به نظر می‌رسد که پیشرانه قدرتمندی در زیر کاپوت آن قرار دارد.

BMW M5 / سدان اسپرت بی‌ام‌و M5

ظاهرا گروه IND متوجه شده است که حداقل بر اساس نمودارهای دینامومتر، مدل جدید خودروی سدان بی‌ام‌و M5 در واقع ۶۲۵ اسب بخار به تمام چهار چرخ منتقل می‌کند. هنگامی که شما تلفات سیستم انتقال قدرت در یک خودروی چهار چرخ محرک (حدود ۱۰ درصد) را نیز به این میزان اضافه کنید، قدرت تولیدی پیشرانه به ۶۹۰ اسب بخار افزایش می‌یابد. ۶۹۰ اسب بخار نیز به زبان ریاضی بی‌ام‌و بلاگ حدود ۷۰۰ اسب بخار معنا می‌شود، که بسیار قابل توجه است.

اما صبر کنید، اطلاعات بیش‌تری هم وجود دارد. بی‌ام‌و ادعا می‌کند که مدل جدید سدان بی‌ام‌و M5 قادر است ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با این حال، آزمایش دینامومتر از بی‌ام‌و M5 نشان می‌دهد که حداکثر گشتاور رقمی حدود ۸۲۵ نیوتن‌متر است. این مقدار در بدبینانه‌ترین حالت در نظر گرفته شده است، اما اگر تلفات ۱۰ درصدی سیستم انتقال قدرت را نیز به آن اضافه کنیم قضیه جالب‌تر نیز می‌شود. در حقیقت با افزودن تلفات سیستم انتقال قدرت، گشتاور تولیدی پیشرانه در میل‌لنگ به ۸۹۵ تا ۹۱۰ نیوتن‌متر می‌رسد. با این اوصاف بی‌ام‌و واقعا در اعلام مشخصات کارکردی خودروی اسپرت بی‌ام‌و M5، دچار خودکم‌بینی شده است.

BMW M5 / سدان اسبپرت ی‌ام‌و M5

بدین معنی که بی‌ام‌و می‌تواند نمودارهای واقعی خود را با تقریبا ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور بیش‌تر بدست آورد. این میزان تفاوت می‌تواند به خوبی توضیح دهد که چرا بی‌ام‌و M5 به راحتی قادر به شکست دادن مرسدس AMG E63 S با ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است. 

همچنین اگر این آزمایش را برای حالتی انجام دهیم که از سیستم عقب محرک استفاده می‌شود، نتایج شگفت‌آوری رقم خواهد خورد. در این حالت با توجه به کاهش تلفات ناشی از سیستم انتقال قدرت، به نظر می‌رسد که حتی قدرت بیش‌تری نیز در نمودارهای دینامومتر منعکس شود. IND در این زمینه توضیحی ارائه نکرده است و دوست داریم بدانیم که با این شرایط، چه نتایجی برای بی‌ام‌و M5 ثبت می‌شود. در ویدئوی زیر، لحظاتی از آزمایش مدل جدید بی‌ام‌و M5 نمایش داده شده است؛ نظرات خود را درباره این آزمایش با زومیت در میان بگذارید.

ویدئو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات