چه مواردی به افزایش بهره‌وری آزادکارها کمک می‌کند

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آزادکارها افرادی هستند که خودشان پروژه‌ها و ساعات کاری خود را انتخاب می‌کنند. این افراد با رعایت یک سری موارد می‌توانند میزان بهره‌وری و درنتیجه درآمد خود را افزایش دهند.
تبلیغات

روز به روز به تعداد افرادی که آزادکاری را به شغل‌های سنتی ترجیح می‌دهند افزوده می‌شود. آزادکاری مزایا و معایب زیادی دارد. این افراد باید هر روز کارهای متفاوتی انجام دهند و پروژه‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود را در هر ساعتی از شبانه روز آماده کنند. از آنجایی که شرایط آزادکاری مدام در حال تغییر است، افزایش بهره‌وری به یک چالش جدی برای این افراد تبدیل شده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری آزادکارها می‌پردازیم.

freelance

۱- کارها را به‌صورت گروهی پیش ببرید

آزادکارها معمولا کارهای خود را بر اساس نوع پروژه‌ها و مشتری‌های پیش می‌برند. یعنی ترجیح می‌دهند ابتدا کارهای یک مشتری را تمام کنند و سپس سراغ کارهای مشتری دیگری بروند. درصورتی‌که این روش کارآمد نیست؛ زیرا مغز مدام در حال پریدن از یک کار به کار دیگر است و نمی‌تواند تمام تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد. گروه‌بندی کارها راه حل مشکل است. به‌عنوان مثال ابتدا تمام تماس‌های کاری که باید بگیرید را برقرار کنید و سپس امور مربوط به نویسندگی هر پروژه را انجام دهید.

۲- استراحت کردن باعث افزایش بهره‌وری می شود

بسیاری از افراد آزادکار زمان استراحت خود را به کار کردن اختصاص می‌دهند یا هنگام صرف وعده‌های غذایی نیز کار می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند استراحت کردن باعث پایین آمدن بهره‌وری می‌شود. درصورتی‌که عکس این موضوع صادق است. وقفه‌های کاری میزان انگیزه‌ی فرد را افزایش می‌دهند. فردی که بداند طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ی آینده زمان آزاد دارد با اشتیاق و انگیزه‌ی بیشتری کار خواهد کرد. همچنین از آنجایی که می‌داند به‌زودی وقت آزاد خواهد داشت، سراغ چک کردن ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی نخواهد رفت. استراحت‌های کوتاه میزان انرژی فرد را چندین برابر خواهند کرد. تکنیک پومودورو روش خوبی برای مدیریت زمان کار و استراحت است.

۳- محیط کاری طراحی کنید که بهره‌وری را افزایش دهد

محل کار نقش بسیار مهمی در بهره‌وری ایفا می‌کند. نور مناسب، استاندارد بودن وسیله‌ها، راحتی و زیبایی از جمله موارد هستند که باید در نظر گرفته شوند. شاید این موضوع کمی پیش‌پاافتاده به نظر برسد؛ اما نور طبیعی محیط، تزئیناتی که به سلیقه‌ی خود انتخاب کرده‌اید و رنگ مبلمان روی روحیات و بهره‌وری تأثیر فوق‌العاده زیادی خواهند گذاشت.

freelance

۴- وظایف مدیریتی را به آخر وقت موکول کنید

وظایف مدیریتی که ضروری نباشند بهتر است در اولویت آخر قرار بگیرند. این کارها معمولا ساده‌تر هستند و انرژی مغزی زیادی احتیاج نخواهند داشت؛ در نتیجه فرد وسوسه می‌شود ابتدا سراغ آن‌ها برود. درصورتی‌که چنین کاری هیچ تأثیری روی افزایش بهره‌وری نخواهد داشت. بنابراین این کارها را به آخر وقت موکول کنید و زمانی که انرژی بیشتری دارید، کارهای مهم‌تر را انجام دهید.

۵- به خودتان جایزه بدهید

افرادی که در شرکت‌ها کار می‌کنند و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، معمولا در آخر ماه از طرف رئیس شرکت پاداش می‌گیرند یا به‌نوعی بابت اضافه کاری که انجام داده‌اند از آن‌ها تقدیر می‌شود. افراد آزادکار خودشان رئیس خودشان هستند؛ بنابراین بعد از رسیدن به اهدافتان برای خودتان جایزه بگیرید و به‌نوعی از خودتان تقدیر کنید.

۶- کار خود را صبح زود آغاز کنید

در یک دنیای ایده‌آل ساعات کاری مطابق میل و سلیقه و میزان انرژی ما تعیین می‌شود؛ اما در دنیای واقعی نمی‌توان چنین کاری انجام داد. روز کاری دنیا صبح زود آغاز می‌شود و افراد آزادکار نیز باید همین کار را انجام دهند. اگر صبح‌ها سخت بیدار می‌شوید، کمی ورزش صبحگاهی و صبحانه‌ی حاوی پروتئین را در برنامه‌ی روزانه بگنجانید. صبح خود را با انرژی آغاز کنید تا در پایان روز همچنان پرانرژی باشید.

freelance

۷- جلسات را اول صبح برگزار نکنید

جلسات صبحگاهی می‌توانند یک روز کاری را کاملا هدر دهند. جلسات کاری که مجبور هستید برای شرکت در آن‌ها محل کار خود را ترک کنید، هیچ تأثیر مثبتی روی فعالیت‌های روزانه‌ی شما نخواهند گذاشت. سعی کنید اول وقت روز را به فعالیت‌های مهم اختصاص دهید و جلسات را به زمان دیگری موکول کنید.

۸- چالش‌های روزانه برای خودتان بسازید

گیمیفیکیشن یعنی استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازی به‌منظور استفاده در شرایطی غیر از بازی. گیمیفیکیشن یکی از مؤثرترین راه‌های آموزش و افزایش دادن تعداد مشتری‌های برند است. افراد آزادکار نیز می‌توانند برای افزایش بهره‌وری از این تکنیک‌ها استفاده کنند. به‌عنوان مثال فرض کنید نویسنده یا تولیدکننده‌ی محتوا هستید. برای خودتان به‌صورت روزانه یا هفتگی چالش تعیین کنید. مثلا بگویید در پایان هر روز کاری باید ۲۵۰۰ لغت مطلب نوشته باشید یا در طول هفته باید پنج مقاله تولید کرده باشید.

۹- مزایای هر پروژه را برای خودتان بازگو کنید

به این فکر کنید که هر پروژه‌ای چه مزایایی برای شما به همراه خواهد داشت. این کار کمک می‌کند که در طول روز انگیزه بیشتری داشته باشید و متمرکز باقی بمانید. به‌عنوان مثال به جای اینکه بگویید باید طراحی این وب‌سایت را برای مشتری انجام دهم، بگویید پولی که بابت طراحی این وب‌سایت کسب می‌کنم کمک می‌کند بتوانم ماشینم را تعمیر کنم. اینکه نقش مزیت‌های هر پروژه را روی زندگی روزمره پررنگ کنید، میزان بهره‌وری را افزایش خواهد داد.

استفاده از روش‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم، به افراد آزادکار کمک می‌کند که با افزایش بهره‌وری تعداد کارهای روزانه‌ی خود را افزایش بدهند و به موفقیت‌های بیشتری برسند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات