دانمارک رکورد خود در زمینه انرژی بادی را دوباره شکست

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانمارک رکوردی دیگر در زمینه‌ی تولید انرژی بادی از خود به جای گذاشت.
تبلیغات

به‌گفته‌ی مقامات دانمارکی، توربین‌های بادی این کشور در سال گذشته میلادی، ۴۳.۴ درصد از کل برق مورد نیاز این کشور را بر طرف کرده‌اند. این رقم جدیدی که از سوی مقامات کشور دانمارک اعلام شده است، عملکرد بهتری نسبت به سال۲۰۱۶ محسوب می‌شود. دولت دانمارک امیدوار است که فعالیت‌های مثبت این کشور در زمینه‌ی انرژی‌های پاک، موجب تشویق دیگر کشورهای جهان شود. لارس لیلهولت، وزیر انرژی دانمارک، گفت:

قیمت انرژی بادی مداوما در حال کاهش است و این کاهش سیر سریعی دارد.

دانمارک، مدت‌ها است که در زمینه‌ی استفاده از انرژی بادی، یکی از پیشرو‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این کشور در ماه مارس سال گذشته، موفق شد به مدت ۲۴ ساعت مداوم، برق تمامی کشور را با استفاده از انرژی بادی تأمین کند. این موفقیت نشان می‌دهد که دانمارک می‌تواند به هدف خود دست پیدا کند. مقامات این کشور می‌خواهند تا پیش از دهه‌ی ۲۰۳۰، وابستگی کشور به زغال‌سنگ را به‌طور کامل از بین ببرند.

تصمیم دولت دانمارک برای استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر، بخشی از تلاش جهانی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است؛ این کشور از این رویکرد، یک منفعت اقتصادی هم می‌برد. بزرگ‌ترین سازنده‌ی توربین در جهان، شرکت وستاس وایند سیستمز (Vestas Wind Systems)، یک شرکت دانمارکی است. علاوه بر این، دولت دانمارک یکی از سهام‌داران عمده‌ی بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه مزارع بادی دریایی در سطح بین‌المللی یعنی شرکت ارستند (Orsted) است.

دولت دانمارک هنوز هم در پروژه‌های انرژی باد (از دهه‌ی ۱۹۷۰ تاکنون) سوبسیدهایی به شرکت‌ها اختصاص می‌دهد؛ اما لیلهوت (وزیر انرژی دانمارک) اطمینان دارد که دیگر نیازی به چنین سوبسیدهایی نخواهد بود؛ چرا که انرژی بادی برای کشورهایی که مایل به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس وسیع هستند، یک گزینه‌ی بسیار مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

مقامات دانمارکی می‌خواهند تا پیش از دهه‌ی ۲۰۳۰، وابستگی کشور به زغال سنگ را به‌طور کامل از بین ببرند

همین اواخر گزارش‌هایی منتشر شد که انگلستان موفق شده است دو برابر انرژی حاصل از سوخت زغال سنگ را به‌وسیله‌ی توربین‌های بادی خود به‌ دست آورد و آلمان هم‌اکنون خانه یکی از بزرگ‌ترین توربین‌های بادی جهان است. این توربین ۲۴۶ متری در شهر گایلدورف آلمان واقع شده و قادر به تولید ۱۰۵۰۰ مگاوات ساعت برق در سال است. مناطق خاصی از ایالات متحده آمریکا هم در این زمینه پیشرفت قابل‌ توجهی داشته‌اند؛ از جمله پروژه‌هایی که در کالیفرنیا اجرا شدند و همچنین مزرعه بادی عظیم شرکت آمازون در تگزاس. البته آینده چنین پروژه‌هایی هنوز نامشخص است؛ اما امید زیادی به پروژه‌هایی از این دست می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات