عادت‌هایی که استرس محیط کار را بیشتر می‌کنند

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استرس یک موضوع اجتناب‌ناپذیر در تمام محیط‌های کاری است؛ این واکنش و نحوه‌ی برخورد ما با این موضوع است که همه‌چیز را تعیین می‌کند.
تبلیغات

در محیط کار استرس‌های بسیار زیادی وجود دارد که نه می‌توان از آن‌ها دوری کرد و نه شدت آن‌ها را کاهش داد. بلکه روبه‌‌رو شدن با آن‌ها تنها راه از بین بردنشان است. شاید عملکرد شما در محیط کار زیر ذره‌بین است و می‌ترسید از اینکه نتوانید انتظارات دیگران را برآورده کنید. شاید از طرف مدیر یا همکارتان مورد انتقاد شدید قرار گرفته باشید و ندانید باید چه کاری انجام دهید. یا اینکه بودجه‌ی پروژه‌ی شما رو به اتمام بوده و فرصت زیادی هم برای تحویل آن باقی نمانده است. تمام این شرایط استرس‌آور هستند؛ اما گاهی اوقات مردم عادت دارند مشکلات را بزرگ‌تر از چیزی که هست جلوه بدهند و درنتیجه استرس خود را تشدید ‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند زمانی که مردم تحت استرس قرار می‌گیرند، دچار انگیختگی می‌شوند. انگیختگی یک وضعیت فیزیولوژیکی و روانی از هشیاری و واکنش به محرک‌ها است. در چنین شرایطی انسان نمی‌تواند روی یک موضوع تمرکز کند و انرژی و انگیزه‌ی لازم را برای کار کردن پیدا کند. استرس کم، مفید است و حتی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شود. اما گاهی اوقات میزان آن به‌اندازه‌ای زیاد می‌شود که بر کارایی تأثیر می‌گذارد. ۳ عادتی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم، بسیار مخرب هستند. علت این عادت‌ها به‌طور دقیق بررسی و راه حل برطرف کردنشان نیز ارائه شده است.

stress

اشتباه ۱: حل کردن مشکلات به‌تنهایی

یکی از عوارض جانبی استرس این است که می‌تواند میزان تمرکز شما را تحت تأثیر قرار دهد. انسان‌ها زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند شروع به نشخوار ذهنی می‌کنند. یعنی تمام اتفاقاتی را که باعث استرسشان شده است، دوباره در ذهنشان مرور می‌کنند. استرس، واکنش بدن و مغز شما به یک اتفاق خطرناک است. درنتیجه شما نسبت به تمام چیزهایی که در اطرافتان قرار دارد حساس خواهید شد. این موضوع ریشه در گذشته‌ی ما دارد. اینکه اجدادمان در زمان‌های قدیم بیشتر با تهدیدهای فیزیکی درگیر بوده‌اند تا تهدیدهای مفهومی و ادراکی.

بسیاری از مردم هنگام روبه‌رویی با این گرایش‌های منحرف سعی می‌کنند ارتباط خود را با دیگران قطع کنند. آن‌ها زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند، ترجیح می‌دهند برای مدتی تنها باشند تا بتوانند تمام تمرکز خود را روی آن موضوع بگذارند. اما این عادت ممکن است همه چیز را بدتر کند. درواقع یکی از راه‌ها برای افزایش کارایی در زمان استرس این است که به‌صورت گروهی روی موضوعی کار کنید. یکی دیگر از موضوعات روان‌شناختی که از زمان‌های گذشته همراه انسان بوده، این است که انسان‌ها در گروه احساس امنیت بیشتری می‌کنند. همه‌ی ما زمانی که احساس تهدید می‌کنیم، دوست داریم به سمت تیم خود برویم. زمانی که در شرایط استرس‌زا به‌صورت گروهی روی مشکلی کار می‌کنید، مغزتان تمرکز بیشتری پیدا خواهد کرد. یکی از دلایل چنین اتفاقی این است که شما در گروه مدام بابت موضوعی که باعث استرس شده صحبت نمی‌کنید و بیشتر روی راه‌حل مشکل تمرکز می‌کنید.

stress

اشتباه ۲: فدا کردن زمان تفریح برای کار

بعضی از شرایط استرس‌زا با توجه به علت ریشه‌ی خود ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی سال‌ها باقی بمانند. اگر در شرکتی کار می‌کنید که همیشه برای بقا در جنگ است، ممکن است هیچ پایانی برای شرایط دشوار و پرفشار آن وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی باید خودتان را حداقل برای مدت کوتاهی از این جو دور کنید. متأسفانه اولین واکنش بسیاری از مردم به چنین شرایطی برعکس این موضوع است. آن‌ها از زمان شخصی خود می‌زنند برای اینکه بتوانند مشکلات پیش‌آمده را حل کنند. به یاد داشته باشید که استرس، تنها یک واکنش به اتفاقات جاری نیست بلکه واکنش شما به عوامل منفی است که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند و ممکن است در آینده‌ی نزدیک پیش بیایند. بنابراین نباید عادت‌ها و روال‌های روزانه‌ی خود را قربانی استرس کنید. یکی از راه حل‌ها این است که استرس خود را با انجام کارهای غیر مرتبط با کار کاهش دهید. یوگا و تمرینات ذهنی راه‌های خوبی برای رسیدن به آرامش هستند. این کارها از میزان اهمیت مسائلی که در جریان هستند نمی‌کاهند. بلکه میزان انگیختگی را کاهش می‌دهند و کمک می‌کنند که عملکرد بهتری در شرایط سخت داشته باشید.

راه حل دیگر این است که یک کار لذت‌بخش انجام دهید. به‌عنوان مثال به سینما بروید، بازی یا ورزش کنید. این کار کمک می‌کند که انگیزه‌ی شما به‌جای استرس روی یک موضوع دلخواه متمرکز شود. انگیزه‌ی انجام کارهای دلخواه در مقابل انگیزه‌ی کارهای غیر دلخواه قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید استرس خود را کنترل و میزان آن را مدیریت کنید.

stress

اشتباه ۳: از دست دادن چشم‌انداز

زمانی که یک انرژی منفی بزرگ در اطراف شما قرار داشته باشد، ترس نیز جای خودش را به واقعیت می‌دهد. استرس باعث می‌شود که یک مشکل بزرگ‌تر از چیزی که هست خودش را نشان دهد. درنتیجه برنامه‌ریزی برای از بین بردن آن بسیار سخت خواهد شد. برای اینکه بتوانید چشم‌انداز خود را دوباره به دست آورید، سعی کنید بدترین شرایط را در ذهنتان تصور کنید. به‌عنوان مثال به این فکر کنید که اگر شرکت شما دچار ورشکستگی شود، چه اتفاقاتی در هفته‌ یا ماه اول رخ خواهد داد؟ چه مدت طول می‌کشد که یک شغل دیگر پیدا کنید؟ آیا کار کردن در یک شرکت دیگر خیلی بد خواهد بود؟ ما زمانی که تحت استرس هستیم نمی‌توانیم خودمان را تسکین دهیم و معمولا شرایط را بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هستند در ذهنمان تصور می‌کنیم. محققان متوجه شده‌اند که مردم معمولا تأثیر رویدادهای منفی را دست کم می‌گیرند. اینکه مدام به خودتان بگویید که نباید نگران باشید، از میزان استرس شما نخواهد کاست.

برای مدیریت این احساسات، بدترین اتفاقات و شرایط ممکن را در ذهن خود تصور کنید. این کار کمک می‌کند که یک آمادگی ذهنی در مورد شرایط آینده داشته باشید. حتی اگر همه چیز به‌خوبی تمام شود، متوجه می‌شوید که میزان انعطاف‌پذیری و سازگاری‌تان بسیار بیشتر از چیزی شده است که تصور می‌کردید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات