وزارت ارتباطات حمایت خود از استارتاپ‌های ایرانی را اعلام کرد

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در دومین جشنواره‌ی فناوری اطلاعات دانشگاه شریف، گزارش خود از استارتاپ‌های ایرانی را تشریح کرد.
تبلیغات

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در دومین جشنوارهی فناوری اطلاعات دانشگاه شریف، گزارش جالبی از نمایشگاه الکامپ سال گذشته درباره‌ی وضعیت استارتاپ‌ها در ایران ارائه کرد.

نصرالله جهانگرد در این جشنواره آمارهای زیر را منتشر کرد. (این آمارها از بررسی ۵۰۰ استارتاپ ایرانی گردآوری شده است.)

  • محور اصلی استارتاپ‌های ایرانی، در زمینه‌ی محتوا و خرید و فروش است.
  • مدرک تحصیلی بیشتر استارتاپی‌ها، لیسانس و فوق لیسانس و در رشته‌ی مهندسی ITC، مهندسی غیر ITC و مدیریت است.
  • مهم‌ترین چالش استارتاپ‌ها، تأمین مالی و کمبود مهارت نیروی انسانی است.
  • عمر عموم استارتاپ‌ها زیر ۳ سال است.
  • بازار هدف ۸۷ درصد از استارتاپ‌ها در سطح ایران است.
  • محدوده‌ی سنی فعالان استارتاپی ۲۵ الی ۳۰ است.
  • تعداد کارکنان استارتاپ‌ها بین ۵ الی ۱۰ نفر است.

جهانگرد پس از اعلام این گزارش به تشریح فعالیت‌های دولت در این زمینه پرداخت.

آیا دولت باید در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کند؟

جهانگرد اعلام کرد تأمین اولیه‌ی طرح‌ها با ایده‌پردازان است و در مرحله‌ی رشد، دولت و سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد شوند و مداخله‌ی دولت باید به‌عنوان متعادل‌کننده‌ی شرایط باشد. وی در توضیح علت این امر گفت:

ما معتقدیم بوروکراسی دولت باید از این فضا دور باشد؛ بهتر است دولت به‌صورت غیر مستقیم دخالت کند و به‌جای وام‌های بلاعوض، در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت کند و در واقع ریسک مشترک سرمایه‌گذاری را بپذیرد.

دولت زیرساخت‌ها را در حمایت از استارتاپ‌ها تقویت می‌کند

جهانگرد به جهش بزرگ ۳ سال اخیر در حوزه‌ی ارتباطات اشاره کرد و گفت:

شتابی که در شبکه بوده است، سرعت ۲۰ مگابایت بر ثانیه را برای کاربران موبایل مهیا کرده است و این سرعت در حال افزایش است. برای پشتیبانی از استارتاپ‌های داخلی، تعرفه‌ی اینترنت داخلی را به نصف تعرفه‌ی بین‌المللی رساندیم تا کاربران به استفاده از این سرویس‌ها تشویق شوند. دولت در تلاش است تا شبکه‌ی ارتباطی پرظرفیت، در همه جا و هر وقت و برای همه را مهیا کند.

اصلاح نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور

نظام آموزشی در دانشگاه باید نرم‌افزار مورد نیاز را به دانشجویان آموزش دهد. جهانگرد از آموزش و پرورش خواست کار تیمی را به بچه‌ها بیاموزد. وی در این زمینه گفت:

خیلی از استارتاپ‌ها در آغاز موفق هستند. ولی هنگامی که به سوددهی می‌رسند؛ از هم می‌پاشند؛ زیرا ما ایرانی‌ها در کارهای تیمی ضعیف هستیم.

قیف را برعکس کنیم

ورود به فضای استارتاپی کشور به دلیل تعدد مجوزها، فضای رانت‌گونه‌ای را به وجود آمده است و تعداد کمی وارد این فضا می‌شوند. جهانگرد اعتقاد دارد این فضا باید تغییر کند و تعداد زیادی وارد شوند و آن‌هایی که توانایی بقا و رشد دارند در بازار باقی بمانند.

مشکلات مالیاتی و قضایی

هنوز در نظام مالیاتی و قضایی کشور نحوه‌ی برخورد با استارتاپ‌ها مشخص نیست. برای مثال هنوز مشخص نیست که  اگر در فضای مجازی معامله‌ای صورت می‌گیرد، مالیات این معامله باید از صاحب سایت دریافت شود یا از کاربرانی که در این بستر با هم معامله کرده‌اند؟ یا اگر کاربری محتوای غیر قانونی منتشر کرد، برخورد قانونی باید با کاربر صورت بگیرد یا ارائه‌دهنده‌ی خدمات؟ دولت در تلاش است تا این موانع را مرتفع کنند. جهانگرد در انتها اعلام کرد در دولت و تمام قوا، اعتقاد جمعی بر محقق شدن بستر مناسب برای گسترش فضای استارتاپ‌های IT است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات