ادعای اپل در مورد برتری سرعت نسخه آینده سافاری بر کروم

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل سعی دارد با بهبود دادن سافاری، کاربران گوگل کروم در مک را به‌سوی مرورگر اختصاصی خود جذب کند.
تبلیغات

به نظر می‌رسد نبرد بر سر مرورگرها دوباره آغاز شده باشد. کمپانی اپل این بار آن دسته از کاربران مک را هدف قرار داده است که به‌جای مرورگر پیش‌فرض سافاری برای سیستم عامل مک، از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند.

اپل روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری زمانی را برای ارائه‌ی برخی توضیحات در مورد بهبودهای ایجادشده در آخرین نسخه‌ی سافاری برای مک اختصاص داده است. این بهبودها شامل یک سیستم بلاک‌کننده‌ی ردگیری تبلیغات، جلوگیری و متوقف ساختن پخش خودکار و پیش‌فرض ویدئوها و برخی از تقویت‌های دیگر در عملکردهای اصلی برنامه می‌شوند. کریگ فدریگی، نایب‌رئیس ارشد اپل در بخش مهندسی نرم‌افزار، در کنفرانس سالانه‌ی اپل اعلام کرد که عملکرد بخش جاوا اسکریپت مرورگر سافاری در قیاس با مرورگرهای کروم به میزان ۸۰ درصد بهتر خواهد بود. گفتنی است که عملکرد جاوا اسکریپت در واقع تعیین‌کننده‌ی بخش عظیمی از سرعت کلی یک مرورگر است.

سرعت سافاری و گوگل کروم

آن‌طور که از شواهد پیدا است، اپل در حال تمرکز بر سافاری برای دسکتاپ است و به گفته‌ی فدریگی در طی مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه، آن‌ها از آن جهت در پی این اقدام برآمده‌اند که کمپانی گوگل در صفحه‌ی خانگی خودشان آگهی پاپ‌آپی با مضمون سریع‌تر بودن گوگل کروم برای کاربران خود به نمایش می‌گذاشته است. وی در این مورد توضیح می‌دهد:

من فهمیدم که هرگاه فردی مرورگر خود را باز می‌کند و به یک موتور جستجوی خاص مراجعه می‌کند، در آنجا با تبلیغی روبرو می‌شود مبنی بر اینکه «یک مرورگر سریع‌تر داشته باشید». در نهایت همین امر به ذهن کاربر متبادر می‌شود و افراد در آنجا مکث می‌کنند...سرچشمه‌ی این روند در واقع بازاریابی است... از این‌رو ما فکر کردیم که می‌توانیم اندکی معلومات را در این زمینه ارائه کنیم.

فدریگی همچنین به تحسین تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی سافاری و وب‌کیت در اپل پرداخت و تصریح کرد:

آن‌ها سریع‌ترین مرورگر کره‌ی زمین را ساخته‌اند و اگر بخواهم صادق باشم، من واقعا از اینکه افراد به کاری که آن‌ها ارائه داده‌اند توجه نکنند، بسیار ناخرسند می‌شوم.

گوگل پیش‌تر پاپ‌آپی در صفحه اصلی خود ارائه می‌داد که در آن کاربران سایر مرورگرها را به دانلود کروم تشویق می‌کرد. نمونه‌ای از تصویر این پاپ‌آپ را در زیر می‌بینید:

گوگل کروم

البته باید اشاره کنیم که اپل هم از پلتفرم خود برای تشویق کاربران مک به استفاده از سافاری استفاده می‌کند. اما به هر سو، آگهی‌های خودارتقاءدهنده‌ی کمپانی گوگل معمولا به‌گونه‌ای هستند که کسی آن‌ها را از دست نمی‌دهد و از طرفی می‌دانیم که گوگل در حال حاضر به‌عنوان موتور جستجوی غالب در دنیا شناخته می‌شود؛ ظاهرا همین چیرگی گوگل باعث از کوره در رفتن یکی از مدیران اپل شده است.

ما تا زمان انتشار نسخه‌ی بعدی سافاری صبر خواهیم کرد و آنگاه باید دو مرورگر را در کنار هم آزمایش کرد تا معلوم شود حق با کدام‌یک از این دو غول دنیای فناوری بوده است. ولی مسلم است که وجود رقابت میان اپل و گوگل در زمینه‌ی مرورگرها در نهایت به نفع کاربران خواهد بود.

بر پایه‌ی یک برآورد که بر اساس ترافیک‌های جاری‌شده به وب‌سایت‌های دولتی صورت گرفته است، سافاری در حال حاضر در میان سیستم‌های مک به‌عنوان پرکاربردترین مرورگر به شمار می‌رود؛ اما حدود ۳۶ درصد از کاربران مک هم استفاده از مرورگر کروم را به مرورگر پیش‌فرض اپل ترجیح می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات