پرداخت باج به سازندگان پتیا بی‌ فایده است

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باج‌افزارها با هدف اخاذی از قربانیان طراحی می‌شوند. اما قربانیان Petya حتی با پرداخت باج نیز نمی‌توانند به فایل‌هایشان دست پیدا کنند.
تبلیغات

مدت زیادی از حمله‌ی باج‌افزار واناکرای نگذشته که باج‌افزار جدیدی موسوم به Petya بسیاری از رایانه‌ها را مورد حمله قرار داده است. اکثر قربانیان این باج‌افزار در اروپا و به‌ویژه کشورهای اوکراین و روسیه هستند. این باج‌افزار فایل‌های قربانیان را قفل کرده و از آن‌ها تقاضا می‌کند پس از پرداخت باج، از طریق ایمیل با سازندگان باج‌افزار تماس بگیرند تا فایل‌هایشان را قفل‌گشایی کنند.

حال مشخص شده که قربانیان این باج‌افزار حتی با پرداخت باج نیز نمی‌توانند به فایل‌هایشان دست پیدا کنند، چرا که دسترسی سازندگان این باج‌افزار به ایمیل مورد استفاده‌شان غیرممکن شده است. سازندگان Petya برای برقراری ارتباط با قربانیان از سرویس ایمیل Posteo استفاده کرده‌اند، اما Posteo اعلام کرده به‌خاطر سو‌ءاستفاده از خدمات این شرکت، از تاریخ ۲۷ ژوئن، دسترسی سازندگان Petya به ایمیل‌شان را قطع کرده و امکان ارسال پیام به این آدرس ایمیل نیز وجود ندارد.

در حال حاضر یکی از انتخاب‌های پیش روی قربانیان پتیا نصب مجدد سیستم‌عامل و پاک‌کردن تمامی اطلاعات موجود روی رایانه‌هایشان است. هرچند طی این فرایند، قربانیان از شر Petya خلاص می‌شوند، اما تمامی فایل‌هایشان را نیز از دست خواهند داد. دیگر گزینه‌ی پیش روی قربانیان نیز انتظار برای انتشار ابزاری جهت قفل‌گشایی فایل‌هایشان است.

شرکت کسپرسکی از کاربران خواسته برنامه‌های آنتی‌ویروس خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنند و تمامی به‌روز‌رسانی‌های سیستم‌عامل ویندوز را نیز نصب کنند. مایکروسافت نیز پیش از این یک بسته‌ی امنیتی برای مقابله با مجموعه‌ای از کدهای مخرب که EternalBlue نام داشتند، منتشر کرده بود. این کدهای مخرب برای انتشار باج‌افزارها مورد استفاده قرار گرفته بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات