ساخت عنبیه‌ مصنوعی که به نور واکنش نشان می‌دهد

دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان لهستانی و فنلاندی، یک عنبیه‌ی مصنوعی ساخته‌اند که کاملا شبیه به عنبیه‌ی طبیعی است و می‌تواند به‌صورت خودکار به نور واکنش نشان دهد.
تبلیغات

مردمک، دریچه‌ی ورود نور به شبکیه‌ی چشم است و عنبیه، بافتی است که با باز و بسته شدن، اندازه‌ی مردمک را مشخص می‌کند. در حال حاضر، عنبیه‌های مکانیکی به‌صورت استاندارد در دوربین‌ها استفاده می‌شود؛ اما روز گذشته دانشمندان لهستانی و فنلاندی به کمک هم توانستند یک عنبیه‌ی مصنوعی خودکار تولید کنند که کاملا شبیه به عنبیه‌ی طبیعی چشم انسان است. این عنبیه می‌تواند به‌زودی برای درمان آسیب‌دیدگی چشم استفاده شود.

عنبیه

عنبیه‌ی مصنوعی که شباهت زیادی به لنز دارد، با همکاری محققان دانشگاه فناوری تامپره در فنلاند و دانشگاه‌های پزشکی ورشو و وروتسواف در لهستان ساخته شده است. این تحقیقات زیر نظر پرفسور آری پریماگی از دانشگاه تامپره انجام می‌شود. این دستگاه از نوعی پلیمر ساخته شده است که در واکنش به نور، منبسط می‌شود و هنگامی‌که در تاریکی قرار بگیرد، منقبض می‌شود. این موضوع کمک می‌کند تا بتواند درست مثل عنبیه‌ی طبیعی چشم انسان عمل کند. به‌علاوه، برخلاف عنبیه‌های مکانیکی، این دستگاه نیازی به برق یا منبع تغذیه ندارد. در حال حاضر دانشمندان در حال افزایش حساسیت این دستگاه هستند تا بتواند واکنش سریع‌تر و دقیق‌تری در مقابل تغییرات نور محیط داشته باشد.

نظر شما در مورد این عنبیه‌ی مصنوعی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات