آمریکا از قرارداد اقلیمی پاریس خارج شد

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
دقایقی پیش ترامپ اعلام کرد که آمریکا از قرارداد اقلیمی پاریس خارج خواهد شد.
تبلیغات

ترامپ قرارداد اقلیمی پاریس را "معاهده‌ای بد" خواند و اعلام کرد که طی برنامه‌ای ۴ ساله از این پیمان خارج خواهد شد. هدف او از این تصمیم در سندی که منتشر شده، این گونه بیان شده است:

قرارداد پاریس، معاهده‌ای بد برای آمریکایی‌ها است و اقدام امروز رییس جمهور، متعهد ماندن او به کمپین انتخاباتی‌اش و در اولویت قرار دادن کارگر آمریکایی است...این معاهده هزینه‌های بسیاری برای اقتصاد و رشد شغلی آمریکا داشته و در عین حال عمده‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای مانند چین، تعهد چندانی ندارند. از آنجا که ایالات متحده در تولید انرژی پیشرو است، نیازی به چنین قراردادی که به کارگران آمریکا صدمه می‌زند، ندارد.

ترامپ در سخنرانی خود در کاخ سفید بیان کرد:

من به تک تک قول‌هایم به شما عمل خواهم کرد. ما تازه در آغاز راه هستیم. برای عمل به وظیفه‌ی خودم برای محافظت از آمریکا، از قرارداد پاریس خارج خواهیم شد؛ اما برای رسیدن به قراردادی عادلانه مذاکره خواهیم کرد.این قرارداد مشاغل مربوط به ذغال‌سنگ را حذف نخواهد کرد، بلکه آن‌ها را از آمریکا به جایی دیگر منتقل می‌کند؛ چرا که گرچه به آمریکا اجازه‌ی استخراج ذغال سنگ نمی دهد، اما دست چین و هند را باز گذاشته است.

این اقدام ترامپ واکنش های بسیاری را برانگیخته است. سناتور برنی سندرز این اقدام را "رسوایی بین المللی" خوانده است. ژاکلین ساویتز، از مدیران اوشانا (سازمان غیر انتفاعی حفاظت از اقیانوس‌ها)، می‌گوید:

تصمیم ترامپ برای اقیانوس‌ها و انسان‌ها فقط موجب دردسر است.

قرارداد اقلیمی پاریس نخستین قرارداد اقلیمی جامع در جهان است و با هدف حذف سرمایه گذاری در حوزه‌ی سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۵ تصویب عمومی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات