عملکرد بهتر آیپد پرو جدید در بنچمارک‌ نسبت به مک بوک پرو

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نتایج بنچمارک آیپد پرو جدید اپل نشان می‌دهند این دستگاه از مک‌بوک‌ پرو سرعت بیشتری دارد.
تبلیغات

اوایل ماه جاری شرکت اپل محصولات سری آیپد پرو و مک‌ بوک پرو را به‌روزرسانی کرد. مدل جدید آیپد پرو و مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو حالا به پردازنده‌های سریع‌تری مجهز شده‌اند و در نتیجه عملکرد آن‌ها نسبت به قبل بهبود یافته است. اپل همیشه به‌طور جدی در بازاریابی آیپد پرو از این محصول به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای پی‌سی یاد می‌کند و حالا با توجه به نتایج بنچمارک آیپد پرو جدید این کمپانی که توسط وبلاگ BareFeats منتشر شده است، ظاهرا این تبلت حتی از برخی مدل‌های گران ‌قیمت مک ‌بوک‌ پرو نیز سرعت بیشتری ارائه می‌دهد. 

وبلاگ یادشده برای بررسی خود از مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو مجهز به تاچ‌بار در کنار چهار مدل مختلف آیپد پرو استفاده کرده است. لازم به ذکر است که مک‌بوک پروهایی که در این تست حضور داشتند، همگی از جدیدترین مشخصات سخت‌افزاری از جمله پردازنده‌ی Core i7 اینتل، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و کارت گرافیک اینتل بهره می‌برند. در ادامه لیست مشخصات فنی دقیق‌تر تمامی مدل‌های مختلف مک‌بوک‌ پرو و آیپد پرو را که در تست BareFeats از آن‌ها استفاده شده است، مرور می‌کنیم:

  • مک‌بوک رتینا ۱۳ اینچی ۲۰۱۷، پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i7 با فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز، کارت گرافیک اینتل آیریس پلاس گرافیکز ۶۵۰، حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی با فرکانس کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز از نوع LPDDR3، یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش PCIe
  • مک‌بوک رتینا ۱۳ اینچی ۲۰۱۶: پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i7 با فرکانس کاری ۳.۱ گیگاهرتز، کارت گرافیک اینتل آیریس پلاس گرافیکز ۵۵۰، حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی با فرکانس کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز از نوع LPDDR3، یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش PCIe
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (آیپد ۷،۲) ۲۰۱۷: پردازنده‌ی A10X با فرکانس کاری ۲.۳۹ گیگاهرتز، ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش، ۴ گیگابایت رم
  • آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی (آیپد ۷،۴) ۲۰۱۷: پردازنده‌ی A10X با فرکانس کاری ۲.۳۹ گیگاهرتز، ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش، ۴ گیگابایت رم
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (آیپد ۶،۸) ۲۰۱۵: پردازنده‌ی A9X با فرکانس کاری ۲.۲۶ گیگاهرتز، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش، ۴ گیگابایت رم
  • آیپد پرو ۹.۷ اینچی (آیپد ۶،۴) ۲۰۱۶: پردازنده‌ی A9X با فرکانس کاری ۲.۲۴ گیگاهرتز، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش، ۲ گیگابایت رم

BareFeats تک‌تک دستگاه‌های فوق را توسط تست‌های گیک‌بنچ و جی‌اف‌ایکس بنچ مورد بررسی قرار داده است تا بدین طریق عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی آن‌ها مشخص شود.

در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌ی اصلی، مک‌بوک‌ پرو نتیجه‌ی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. مدل ۲۰۱۶ و مدل ۲۰۱۷ این محصول تمامی مدل‌های مورد تست آیپد پرو را از این نظر شکست داده‌اند. اما آپید پرو ۲۰۱۷ مدل ۱۰.۵ اینچی پس از مک‌بوک پروهای اپل در جایگاه بعدی قرار گرفته است و پس از این محصول، آیپد ۱۲.۹ اینچی سال ۲۰۱۷ با فاصله‌ای کم دیده می‌شود.

در بخش عملکرد چندهسته‌ای، مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ با کسب امتیاز ۱۰,۲۶۱ در جایگاه اول قرار می‌گیرد. در این تست آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی و آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی سال ۲۰۱۷ به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. هر دو مدل آیپد پرو ۲۰۱۷ از نظر قدرت پردازشی در این تست لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ را شکست داده‌اند. در واقع امتیازی که آیپد پروهای جدید کسب کرده‌اند، نسبت به امتیاز لپ‌تاپ‌ مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد.

سپس به تست گیک‌بنچ و تست گرافیک متال می‌رسیم. در این بخش آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی تمامی دستگاه‌های حاضر در این بررسی از جمله مک‌بوک پرو را شکست می‌دهد. جدیدترین مدل آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی نیز در جایگاه دوم این تست قرار گرفته است و پس از آن مدل ۲۰۱۶ مک‌بوک پرو را داریم. مدل ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو در جایگاه چهارم تست مورد بحث و پس از مدل‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود.

این دستگاه‌ها همچنین توسط تست جی‌اف‌ایکس بنچ مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا عملکرد گرافیکی آن‌ها مشخص شود. در این تست‌ نیز آیپد پرو بسیار قدرتمند ظاهر شده است؛ به‌طوری‌که آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی ۲۰۱۷، مک‌بوک پروهای اپل را شکست داده‌اند.

پیش از اینکه بخواهیم آیپد پروهای جدید اپل را سریع‌تر از مک‌بوک پرو بدانیم، باید یک سری مسائل را در نظر داشته باشیم. اول اینکه تست‌ بنچمارک‌ همیشه لزوما نشان‌دهنده‌ی برتری دستگاه‌ها در شرایط کاری واقعی نیست. صرفا کسب امتیاز بالاتر در یک بنچمارک بدان معنا نیست که یک دستگاه در دنیای واقعی نیز عملکردی سریع‌تر از خود نشان دهد.

افزون بر این باید ابعاد نمایشگر و رزولوشن نمایشگر این دستگاه‌ها را مد نظر داشته باشید. لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو نسبت به آیپد پروهای اپل از نمایشگرهایی بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر بهره می‌برند که همین مورد در نتیجه‌ی تست بنچمارک‌های گرافیکی تأثیر زیادی دارد. 

از نظر تئوری، قدرت اضافه‌شده به مدل‌های جدید مک‌بوک پرو می‌تواند اختلاف سرعت عملکرد این محصول را نسبت به آیپد پروها از بین ببرد، اما ظاهرا در این مورد خاص این اتفاق رخ نداده است. نرم‌افزار آی‌اواس نیز برای دستگاه‌هایی که آن را اجرا می‌کنند بسیار بهینه شده است و همین موضوع باعث می‌شود آیپدهای اپل بتوانند از حداقل منابع سخت‌افزاری بیشترین بهره را در مقایسه با سیستم‌عامل مک‌ اواس ببرند. برای درک بهتر تفاوت عملکرد این دو سیستم‌عامل، فرض کنید آی‌اواس یک باغ محصور و بسته و مک‌ اواس یک باغ در فضای باز است.

با این اوصاف باید گفت نتایج به‌دست‌آمده از بنچمارک‌های گیک‌بنچ و جی‌اف‌ایکس بنچ قدرت بالای آیپد پروهای اپل را نشان می‌دهند. این در حالی است که نرم‌افزار به کار گرفته‌شده در این محصولات مشخصا محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود وجود کلمه‌ی پرو در انتهای نام این تبلت‌ها کمی گیج‌کننده باشد. در هر حال با در نظر گرفتن این تست جدید بر کسی پوشیده نخواهد بود که سرعت آیپد پروهای اپل بسیار بالا و قابل توجه است. در ادامه می‌توانید نتایج دقیق تست‌های انجام‌شده توسط BareFeats را مشاهده کنید.

بنچمارک ایپد پرو در مقابل مک بوک پرو ۲۰۱۷

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات