تب کریمه کنگو در استان تهران گزارش نشده است

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرکل دامپزشکی استان تهران اعلام کرده که گزارشی از تب کریمه کنگو در میان دام‌های موجود در استان تهران گزارش نشده است.
تبلیغات

سید اصغر برایی نژاد گفت:‌ «با پایشی که در جمعیت دامی و مراکز عرضه‌ی دام در استان تهران انجام می‌شود، خوشبختانه تا به حال هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.

برایی نژاد اعلام کرد که در ماه مبارک رمضان ۵۰ گروه نظارت در استان تهران از مراکز عرضه‌ی مجاز و غیرمجاز دام نظارت می‌کنند. در این نظارت، با واحدهایی که استانداردهای بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران از مردم خواست در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی در ذبح، گوشت و نگهداری دام و طیور، این موارد را از طریق تماس با شماره‌ی ۱۵۱۲ اعلام کنند تا موضوع به صورت جدی توسط سازمان دامپزشکی پیگیری شود.

به گفته‌ی برایی نژاد، در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۹۰ هزار بار از مراکز عرضه‌ی دام در سطح استان تهران بازدید شده که در این میان حدود ۸۵۰ هزار کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های غیربهداشتی دام ضبط شده است. این موارد شامل مرغ، تخم مرغ، گوشت، جگر، کله پاچه و موارد مشابه بوده است.

بر این اساس از میان ۸۵۰ هزار کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های ضبط شده، حدود ۷۳۰ هزار کیلوگرم نابود شده است. همچنین ۲۱۰ واحد غیر مجاز عرضه‌ی دام و فرآورده‌های دامی پلمب شده و پرونده‌ی تمامی متخلفان (پلمب شده یا پلمب نشده) به مراجع قضایی ارسال شده است.

در سال ۹۶ تا کنون حدود ۱۵ هزار بازدید از مراکز عرضه دام انجام شده است که ۷۳ هزار کیلوگرم فرآورده‌ی دامی ضبط شده است. در این میان ۳۱ هزار کیلوگرم از فرآورده‌های ضبط شده، نابود شده است. همچنین ۱۳۲ پرونده‌ی قضایی بابت این تخلفات تشکیل شد و ۲۲ مرکز غیر مجاز هم پلمب شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران در مورد تب کریمه‌ی کنگو توضیح داد که این بیماری به وسیله‌ی ویروس، از طریق تماس مستقیم با دام زنده یا از طریق گزیدن شدن توسط کنه به انسان منتقل می‌شود. علامت این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی یک تب زودگذر بوده که به سختی تشخیص داده می‌شود. اگر این بیماری از طریق ترشحات دام بیمار به انسان انتقال یابد، برخلاف حیوانات، در جمعیت انسانی بسیار خطرناک است.

برایی نژاد به مردم توصیه کرد که گوشت و فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی تهیه کنند. این مراکز گوشت را پس از ذبح دام به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگه‌می‌دارند که باعث از بین رفتن ویروس احتمالی می‌شود.

در ضمن برای جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در صورت امکان از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا استرلیزه استفاده کنند. در زمان مصرف شیرخام، ابتدا شیر را جوشانده و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در دمای جوش نگه دارند و بعد از آن شیر را بنوشند.

در صورتی که دامی مبتلا به بیماری تب کریمه باشد ممکن است از طریق گوشت تازه که دارای خون است و از راه زخم دست انسان منتقل شود. به همین خاطر برای ذبح، شستشو، پاک کردن یا خورد کردن دام حتما از دستکش، عینک و ماسک استفاده شود تا موجب انتقال ویروس به انسان نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: «برای جلوگیری از تب کریمه کنگو در استان تهران با ۳ هزار لیتر سم، ۴۵۰ هزار دام‌ روستایی استان تهران سمپاشی شدند. همچنین امسال ۲ میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام ضدعفونی شده است.»

او ادامه داد که در میان ساکنان استان تهران تا کنون گزارشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اعلام نشده است.

به گفته‌ی برایی نژاد، مردم تا جایی که می‌توانند جگر گوسفند را به صورت تمام پخته مصرف کنند و از خوردن جگر خام یا نیم پخته خودداری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات