تب کریمه کنگو در ایران کنترل شده است

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کنترل شدن تب کریمه کنگو در ایران، اعلام کرد که مردم نگران این بیماری نباشند.
تبلیغات

حیدرعلی عابدی گفت:‌ «دیروز جلسه‌ای با رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس مبارزه با بیماری‌های واگیردار داشتیم که به‌طور جدی وضعیت تب کریمه کنگو در ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه مشخص شد که بیماری تب کریمه کنگو در کشور تحت کنترل درآمده اما هنوز تعداد دقیق افراد مبتلا به این بیماری مشخص نشده است.»

عابدی اعلام کرد: «نسبت به سال‌های گذشته تعداد افراد مبتلا به تب کریمه کنگو بسیار کمتر است. البته اگر یک نفر هم مبتلا به این بیماری باشد برای ما بسیار مهم است؛ چون جان یک انسان در خطر قرار گرفته است. باید در موضوع بهداشت و سلامت آنقدر پیشرفت کنیم تا دیگر شاهد شیوع چنین بیماری‌هایی در کشور نباشیم.»

به گفته‌ی این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اگر کشتاری خارج از کشتارگاه نداشته باشیم این بیماری به صفر می‌رسد. اگر مردم پس از خرید گوشت و در هنگام پاک کردن از دست‌کش استفاده کنند، ماسک بزنند تا بدنشان با ترشحات گوشت دامی تماس نداشته باشد، هیچ جای نگرانی برای ابتلا به تب کریمه کنگو وجود ندارد. البته این بیماری در کشور کنترل شده است و مردم نگران نباشند.

عابدی ادامه داد: «تب کریمه کنگو در صورت تشخیص در مراحل و روزهای ابتدایی ابتلا، قابل درمان است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود، کشنده خواهد بود. در ۵ روز اول علائم تب کریمه کنگو مانند سرماخوردگی معمولی است اما در ۵ روز دوم شدیدتر می‌شود.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «در جلسه‌‌‌ی کمیسیون بهداشت و درمان که با حضور رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس مبارزه با بیماری‌های واگیردار برگزار شد، بر کنترل بیماری‌های واگیردار در کشور تأکید شد. کنترل اپیدمی‌ها دستورالعمل بین‌المللی دارد. بنابر‌این هر سازمانی تکالیف خود را می‌داند و باید به‌طور جدی اقدامات پیشگیرانه‌ی مرتبط با خود را انجام دهد.»

عابدی تأکید کرد که هرچند جای نگرانی بابت اقدامات علمی و هوشیاری مسئولان کشور در زمینه‌ی بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد؛ اما مهم‌ این است که مردم هم در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

به گفته‌ی این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نحوه‌ی انتقال تب کریمه کنگو از طریق تماس خون‌ آلوده با پوست فرد و زخم بودن پوست انسان است. یعنی اگر خون روی محلی از پوست که زخم است قرار بگیرد، از طریق زخم وارد بدن می‌شود و ویروس تب کریمه کنگو را به بدن منتقل می‌کند. پس مردم باید نکات ایمنی را در استفاده از گوشت دام رعایت کنند تا هیچ جای نگرانی وجود نداشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات