فناوری MegaHD تحولی در رزولوشن نمایشگرها ایجاد خواهد کرد

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فرمت اچ‌دی شاید مشهورترین فرمت دنیای نمایشگرها باشد. حال محققان با تولید مگا اچ‌دی (MegaHD)، زمینه را برای افزایش رزولوشن نمایشگرها آماده می‌کنند.
تبلیغات

نمایشگر تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند دارای پیکسل‌های زیادی هستند که هر پیکسل خود به سه زیرپیکسل آبی، قرمز و سبز تقسیم می‌شود. حال محققان دریافته‌اند که اگر ولتاژ به زیرپیکسل‌ها اعمال شود، آن‌ها می‌توانند بازه‌ای از رنگ‌ها را نشان دهند و به این ترتیب کاربران خواهند توانست تجربه اچ‌دی بسیاری خوبی داشته باشند.

تیم محققان این پروژه معتقدند تکنیکی که آن‌ها کشف کرده‌اند، باعث می‌شود که رزولوشن نمایشگرها سه برابر شود و همچنین باعث خواهد شد بتوان نمایشگرهایی تولید کرد که رزولوشن مورد نیاز برای هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تأمین کنند.

نمایشگر

این تکنیک توسط تیمی از محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی توسعه داده شده است. چاندا، از محققان این تیم، می‌گوید:

ما می‌توانیم کاری کنیم که یک زیرپیکسل قرمز، آبی شود. در نمایشگرهای دیگر این امکان وجود ندارد، چون آن‌ها باید از یک فیلتر استاتیک رنگی استفاده کنند تا بتوانند تمام بازه رنگی را نشان دهند. ما دیگر نیازی به این فیلتر نداریم. حال یک زیرپیکسل می‌تواند یک بازه رنگی را نشان دهد.

این تیم معتقد است علاوه بر افزایش رزولوشن، این تکنیک مزیت‌های دیگری نیز دارد. با حذف زیرپیکسل‌های استاتیک می‌توان اندازه پیکسل‌ها را به یک‌سوم کاهش داد. این نکته مزایای زیادی برای هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد، چون این هدست‌ها نیاز به رزولوشن‌ بالایی دارند. فرانکلین، از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌گوید:

یک نمایشگر بدون زیرپیکسل، رزولوشن بسیار بالایی خواهد داشت. شما در مساحت کم، پیکسل‌های زیادی خواهید داشت و چون برای نشان دادن کامل رنگ‌ها نیازی به خاموش کردن برخی زیرپیکسل‌ها نیست، نمایشگر روشنایی بسیار زیادی خواهد داشت.
پیکسل

این تکنولوژی از یک سطح با ساختار نانو استفاده می‌کند که شبیه جعبه تخم‌مرغ است. این ساختار با آلومینیم بازتابنده پوشانده می‌شود. مزیت این تکنولوژی این است که می‌توان ساختار نانو را با تکنولوژی‌های موجود ترکیب کرد. این بدان معنا است که نیازی نیست سخت‌افزار اصلی تغییرات چندانی داشته باشد. فرانکلین می‌گوید:

این فناوری به شما اجازه می‌دهد از تکنولوژی ال‌سی‌دی موجود که دهه‌ها است توسعه داده شده،‌ استفاده کنید. ما نیازی نداریم که تمام مهندسی انجام‌شده را تغییر دهیم.

پژوهشگران در حال کار روی تولید صنعتی این فناوری هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات