سامسونگ در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در جهان

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود شرکت سامسونگ به‌زودی با شکستن رکورددار بازار، به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان تبدیل شود.
تبلیغات

کمپانی اینتل بیش از ۲۴ سال است که عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری را یدک می‌کشد. در حقیقت اینتل از سال ۱۹۹۳، زمانی که پردازنده‌های پنتیوم را معرفی کرد، همواره بیشترین سود را به دست می‌آورد و از همان زمان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان است. اما به نظر می‌رسد تابستان امسال سامسونگ این مقام را از چنگ اینتل درآورد. این در حالی است که افزایش فروش تراشه‌ی حافظه و پردازنده‌، عامل اصلی محبوبیت این کمپانی در چند دهه اخیر است.

بیل مک‌کلین، یکی از کارشناسان بازار تراشه‌ها و صنایع نیمه‌هادی می‌گوید:

اگر بازار فروش حافظه‌ با همین سرعت تا سه‌ماهه‌ی دوم امسال به رشد خود ادامه دهد و با توجه به قیمت این قطعات، میزان سودی که سامسونگ به دست می‌آورد، برای اولین بار بیشتر از سود شرکت صاحب‌نام اینتل از بازار تراشه‌ها خواهد بود.

اینتل انتظار دارد در فصل دوم مالی سال ۲۰۱۷ بتواند ۱۴.۴ میلیارد دلار از فروش تراشه‌ سود کسب کند. این در حالی است که سامسونگ با ۴.۱ درصد رشد، پیش‌بینی می‌کند که بتواند میزان سود خود را به ۱۴.۶ میلیارد دلار برساند.

فروش سامسونگ

اگر پیش‌بینی‌های فروش سامسونگ به واقعیت بپیوندند، برای اولین بار در طول تاریخ تکنولوژی، سامسونگ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان تبدیل خواهد شد. شرکت سامسونگ این موفقیت را مدیون افزایش قیمت تراشه‌های حافظه، DRAM و فلش‌های NAND خواهد بود. از آنجایی که مصرف‌کنندگان چینی به دنبال دستگاه‌های دیجیتال مرغوب و باکیفیت هستند، پیش‌بینی می‌شود قیمت قطعات سامسونگ با افزایش ۳۹ و ۲۵ درصدی مواجه شود. از این‌رو همه‌ی این عوامل دست به دست خواهند شد تا شرکت سامسونگ را به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان تبدیل کنند. 

هر دو کمپانی سامسونگ و اینتل تا به امروز فروش ۶۰ میلیارد دلاری در بازار قطعات نیمه‌هادی داشته‌اند. کمپانی کره‌ای سامسونگ در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، فروش بی‌نظیری از تراشه کسب کرد. بازار فروش تراشه‌ی این کمپانی ۳۳ درصد افزایش (۶.۳ تریلیون) فروش داشته که بیش از نصف درآمد کلی این کمپانی یعنی ۹.۹ تریلیون است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند به دنبال افزایش محبوبیت گلکسی اس ۸ و فروش خوب تراشه‌ها، در سه‌ماهه‌ی دوم امسال نیز سامسونگ رکورد بی‌نظیری را ثبت خواهد کرد. 

تقاضای جهانی برای تراشه‌های حافظه روزبه‌روز در حال افزایش است. رشد روزافزون تکنولوژی‌هایی مانند کلاد، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و خودروهای خود‌ران، تقاضای کمپانی‌ها را برای قطعات نیمه‌هادی و تراشه‌ها افزایش می‌دهد.

لن جلینک، مدیر IHS Technology، در آخرین سمینار تراشه در سئول اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری جهانی در بازار تراشه در طول سال ۲۰۱۷، افزایش ۳.۲ درصدی خواهد داشت و این به دنبال بالا رفتن تقاضا برای تکنولوژی‌های پیشرفته است که درنتیجه، سرمایه‌گذاری در بازار قطعات نیمه‌هادی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود شرکت سامسونگ امسال به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان تبدیل شود. همچنین این کمپانی ۱۲.۵ میلیارد دلار برای توسعه هزینه‌ خواهد کرد که ۱۱ درصد بیشتر از سال گذشته است. این کمپانی در حال حاضر ۵ تریلیون وون (حدود ۴۴۲ میلیون دلار) از بازار فروش قطعات نیمه‌هادی در سه‌ماهه‌ی اول به دست آورده است. سامسونگ در کنفرانس روز جمعه اعلام کرد که با افزایش گرایش خریداران به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، کاهش تقاضا برای تراشه‌ دور از انتظار است!

پیش‌بینی می‌شود امسال اینتل ۱۲ میلیارد دلار در بازار تراشه‌ سرمایه‌گذاری کند، این در حالی است که TSMCُ سومین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه در جهان، ۱۰ میلیارد دلار در این بازار سرمایه‌گذاری کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات