اپل در حال توسعه‌ فناوری واقعیت افزوده پیشرفته‌ای است

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل به دنبال راه‌های جدیدی برای تزریق نوآوری به محصولات جدید خود است. واقعیت افزوده می‌تواند برای نسل بعدی گوشی‌های این شرکت همان نوآوری کلیدی باشد که اپل به شدت به آن نیاز دارد.
تبلیغات

اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا، پرونده‌ای از اپل را منتشر کرد که در آن، جزییات یک روش برای اضافه کردن اشیاء مجازی به یک محیط واقعی، تغییر مکان و حذف اشیاء از محیط توسط یک سخت افزار پیشرفته و الگوریتم‌نرم افزاری پیچیده ثبت شده است.

Apple AR-patent

این نوآوری اپل که با عنوان "Method and device for illustrating a virtual object in a real environment " به ثبت رسیده است، به اندازه کافی جامع نیست که یک سیستم واقعیت افزوده نامیده شود اما بخشی از پازل و زمینه‌ای برای ساخت سیستم‌های واقعیت افزوده‌ای است که اپل به دنبال آن است.

این پتنت که اخیرا ثبت شده در واقع توسعه پتنتی است که به شرکت واقعیت افزوده آلمانی "متایو" تعلق دارد. متایو در سال ۲۰۱۰ حق این اختراع را بدست آورد اما نوامبر گذشته آن را به اپل واگذار کرد.

این پتنت تکنیک‌هایی را معرفی می‌کند که با استفاده از آن‌ها با ضریب اطمینان بالایی می توان یک شیء دیجیتال را در یک محیط واقعی جایگذاری کرد؛ مشکل بزرگی که به سیستم‌های واقعیت افزوده کنونی اجازه نمی‌دهد تجربه‌ای باورپذیر را به کاربرانشان منتقل کنند.

به عنوان مثال افزودن یک صندلی مجازی به یک ویدئو زنده از یک صحنه واقعی، نیازمند، داشتن اطلاعات مکانی بسیار دقیق، ایجاد مرزها در مکان‌های صحیح، تعیین دقیق اندازه‌ها و سایر موارد ضروی است. این عمل بدون داشتن سخت‌افزار و الگوریتم‌های نرم‌افزاری مناسب ممکن نیست و صندلی مشکلاتی مانند برخورد به سایر اشیاء، ابعاد نامناسب (دورنمای غیرطبیعی) و مشکلات ساختاری و هندسی خواهد داشت و حتی ممکن است در مکان اشتباه نمایش داده شود.

راه حل اپل استفاده از مانند دوربین‌های بسیار دقیق، پردازش‌گرهای گرافیکی پیشرفته روی برد و سخت‌افزار پیشرفته مکان‌یابی است. بخش زیادی از ابزارهای لازم اخیرا با ورود نسل جدید آیفون وارد بازار تجاری نیز شده است.

Apple VR patent

این نوآوری از دوربینی برای ثبت یک تصویر دو بعدی از یک محیط واقعی و توانایی مشخص کردن فاصله‌ها نسبت به یک شی یا بخش مرجع در تصویر استفاده می‌کند. در ادامه سخت افزار سیستم می تواند اطلاعات سه بعدی (فضایی) تصویر شامل، محل کف و دیواره ها را توسط روش‌های نقشه‌برداری عمقی، دوربین های دوگانه (استریو) و یا دیگر تکنیک‌ها مشخص کند.

در مرحله بعد، سیستم تصویر دوبعدی را بخش‌بندی می‌کند. اطلاعات فرایند بخش‌بندی کردن تصویر برای ادغام شیء مجازی در تصویر واقعی و همچنین حذف اجسام واقعی از درون تصویر به صورت همزمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به کاربر اجازه انتخاب اشیاء را داده و حس واقعی‌تری از ادغام اجسام مجازی و حقیقی به او می‌دهد.

حذف اشیاء از یک تصویر دوبعدی یک هدف بسیار چالش‌برانگیز است، چرا که داده‌های حاصل از بخش‌بندی تصویر باید بسیار دقیق باشند و عمق صحنه، هندسه اشیاء، الگوهای اطراف و سایر موارد مهم حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

apple AR patent

در این سیستم تصاویر مانند سایر سیستم‌های واقعیت افزوده روی نمایشگر یک تلفن هوشمند نمایش داده می‌شوند. (همچون فیلتر های اسنپ چت و بازی پوکمن گو) همچنین این سیستم با نمایشگرهای نیمه شفاف (همانند آنچه در هولولنز مایکروسافت برای ارائه تجربه کاربری بهتر از ادغام اجسام مجازی با صحنه واقعی، دیده می شود) نیز سازگار است.

طبق پرونده‌های ثبت شده، تشخیص و جابجا کردن میز و مبل، تازه شروع کار است. به خصوص شرکت متایو استفاده از فناوری واقعیت افزوده‌اش در سیستم های راهبری خودرو‌ها به عنوان یک بسته نمایشگر هدآپ، را نیز ممکن می‌داند.

اگرچه این نوآوری به صورت جزئی شرح داده نشده است، اما این تکنولوژی روش‌هایی برای رندر کردن موثر محیط داخل خودرو و یا نقاط کور نیز دارد و می تواند به راننده یک نمای کاملا واضح از جاده بدهد. همچنین ایده‌هایی در زمینه استفاده از این تکنولوژی واقعیت افزوده به جای نمایشگرهای اطلاعات و سرگرمی معمول که در خودروهای مدرن وجود دارد نیز قابل مطرح شدن است.

تصاحب چنین تکنولوژی‌هایی توسط اپل اتفاقی نیست چرا که طبق گزارش های متعدد، اپل در حال توسعه سیستم‌های راهبری مبتنی بر  واقعیت افزوده است. این تلاش‌های اپل بخشی از برنامه ساخت و توسعه سخت افزار و نرم‌افزار یک وسیله نقلیه خودران است.

سال گذشته یک گزارش مدعی شد اپل تعدادی از مهندسان پروژه "کیو ان ایکس" بلک بری را برای کار روی نمایشگرهای سربالای مبتنی بر واقعیت افزوده به خدمت گرفته است. این نمایشگرهای سربالا از اپلیکیشن های موبایل، دستیار دیجیتال "سیری" و سایر تکنولوژی‌های تعاملی بدون استفاده از دست پیشتیبانی خواهند کرد. اپل ظاهرا پشت درهای بسته سیستم واقعیت افزوده‌اش را روی گجت‌های واقعیت افزوده موجود مانند عینک واقعیت مجازی "آکیولیس ریفت" یا "اچ‌تی‌سی وایو" آزمایش کرده و می‌کند.

این پرونده همچنین به صورت جزئی، الگوریتم های متنوع پردازش تصویری که برای عملکرد صحیح اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده مورد نیاز هستند را بررسی کرده است.

اما این موضوع که اپل نقشه‌ای برای استفاده از این نوآوری در محصولات تجاری آینده خود دارد، هنوز مشخص نیست. هرچند شایعاتی وجود دارند که این شرکت در نظر دارد نمونه‌ای از سیستم واقعیت افزوده‌ی خود را در آینده‌ی نزدیک رونمایی کند. دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس در امکان پذیر کردن آرزوهای اپل برای پیاده‌سازی سیستم واقعیت افزوده این شرکت کلیدی است. در حال حاضر این دو دوربین پلت‌فرم مناسبی برای تشخیص عمق فراهم می‌کنند که حالت عکاسی چهره "Portrait Mode" در اپلیکیشن دوربین این گوشی از آن سود می‌برد.

پرونده‌ی پتنت واقعیت افزوده شرکت اپل اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ فرستاده شد و نام "پیتر میر" و "استفان هولزر" نیز  به عنوان صاحبان این نوآوری به ثبت رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات