ساخت نمایشگر خودترمیم برای گوشی‌ هوشمند

یک‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان ماده‌ای تولید کرده‌اند که در صورت استفاده در گوشی‌ هوشمند، می‌تواند خش و شکستگی خود را ترمیم کند.
تبلیغات

اگر صفحه‌ نمایش گوشی هوشمند شما دچار خش یا شکستگی شود، دو راه بیشتر پیش رو ندارید؛ شیشه‌ی آن را عوض کنید یا به فکر یک گجت جدید باشید. دانشمندان شیمی دانشگاه کالیفرنیا به‌تازگی ماده‌ای اختراع کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان گزینه سوم مورد استفاده قرار گیرد؛ شیشه‌ی صفحه نمایش با قابلیت خودترمیمی که می‌تواند اثرات خش و شکستگی را ترمیم کند.

محققان آزمایش‌های مختلفی مانند ترمیم برش و خش روی این ماده انجام داده‌اند. پس از این‌که گروه تحقیقاتی این ماده را در آزمایش‌ها بریدند، ماده‌ی هوشمند توانست خود را در مدت ۲۴ ساعت ترمیم کند. این ماده که می‌تواند تا ۵۰ برابر ابعاد اصلی خود کشیده شود، از ترکیب یک پلیمر کشسان و نمک یونی تشکیل شده است. پیوند موجود در میان اجزاء این ماده از نوع یون دوقطبی است. این پیوند، همان نیروی موجود در بین یون‌های باردار و مولکول‌های قطبی است. به بیان دیگر، این پیوند باعث می‌شود که در زمان ایجاد خش و از بین رفتن اتصال، مولکول‌ها و یون‌ها برای تشکیل دوباره‌ی پیوند به سمت هم جذب شوند.

چائو وانگ که مدیریت تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می‌گوید این اولین باری است که ماده‌ای با قابلیت خود ترمیمی معرفی می‌شود که قابلیت عبور الکتریسیته نیز دارد. همین ویژگی خاص، این ماده‌ی جدید را برای استفاده در باتری و صفحه نمایش گوشی‌ هوشمند مناسب می‌سازد.

 خودترمیمی

برخی گوشی‌های هوشمند کنونی مانند LG G Flex از موادی مشابه در بدنه‌ی خود بهره می‌برند. البته این مواد تنها در پشت بدنه استفاده‌ می‌شوند و قابلیت عبور جریان الکتریکی ندارند. به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان شیشه‌ی صفحه نمایش به کار برد.

اکثر صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند، لایه‌ای از الکترودها در زیر خود دارند. وقتی کاربر با انگشت خود صفحه را لمس می‌کند، بدن او که رسانا نیز هست، مدار را کامل و دستور لازم را به گوشی ارسال می‌کند. وانگ معتقد است این ماده‌ی جدید تا سال ۲۰۲۰ برای استفاده در گوشی‌های هوشمند آماده خواهد شد. او در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود می‌گوید:

مواد با قابلیت خودترمیمی هنوز فاصله‌ی زیادی تا تجاری شدن دارند. اما من معتقدم این مواد به‌زودی در گوشی‌های هوشمند استفاده خواهند شد. تا سه سال آینده، محصولات با قابلیت خودترمیمی بیشتری به بازار عرضه خواهند شد و تغییراتی اساسی در دنیای فناوری ایجاد خواهند کرد. این مواد می‌توانند کارایی گوشی‌های هوشمند ما را بیش از پیش افزایش دهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات