خوش بینی مایکروسافت به آینده با وجود کاهش فروش محصولات سرفیس

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت با وجود کاهش فروش دستگاه‌های سرفیس، همچنان به آینده خوش‌بین است.
تبلیغات

صبح امروز خبری منتشر شد که کمپانی آرم تأیید کرده است نوت‌بوک و دستگاه‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ مایکروسافت-کوالکام، سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد. واضح است که مایکروسافت نمی‌تواند به‌سادگی و رودررو با اپل مقابله کند و از همین رو با تغییر قواعد بازی، قصد دارد از دستگاه‌های مبتنی بر آرم رونمایی کند. کمپانی‌هایی چون هواوی، لنوو و دیگر برندهای مشهور کاملا از آن پشتیبانی خواهند کرد. روز گذشته مایکروسافت اعلام کرد به لطف عملکرد بسیار خوب سرویس‌های ابری خود، توانسته است فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شود؛ ولی بر اساس گزارش مالی ردموندی‌ها برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷، میزان فروش دستگاه‌های سرفیس بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است.

CNBC شب گذشته گزارش کرده است که علت این موضوع، کسری در بخش More Personal Computing بوده است که شامل سیستم عامل ویندوز و سخت‌افزاری چون تبلت‌های سرفیس می‌شود. به گزارش StreetAccount، میزان درآمد ردموندی‌ها در بخش نرم‌افزاری و محصولات تجاری، ۸.۸۴ میلیارد دلار بوده که کمتر از میزان پیش‌بینی شده (۹.۲۲ میلیارد دلار) است و نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش دارد. درآمد بخش سرفیس با ۲۶ درصد کاهش به ۸۳۱ میلیون دلار رسیده که کمترین میزان در یک سال گذشته است. رقابت در این بخش شدت گرفته است و انتظار می‌رود تا پایان سال با ورود دستگاه‌های جدید وضعیت به همین شکل باشد.

مدیران مایکروسافت در تماس تلفنی با CNBC، گفته‌اند که این کاهش بیشتر به دلیل فروش کمتر از انتظار سری سرفیس پرو بوده است؛ اما اشاره کرده‌اند که یکی دیگر از دلایل مهم این موضوع، رشد قابل توجه دستگاه‌های هیبریدی یا دوکاره (لپ‌تاپ - تبلت) است.

اکتبر گذشته شاهد رویداد رسمی مایکروسافت و معرفی سیستم جدید سرفیس استودیو به‌عنوان یک دسکتاپ حرفه‌ای از سوی ردموندی‌ها بودیم. اما در همان زمان، اپل طی مراسمی از مک‌بوک جدید خود مجهز به تاچ‌بار (نوار لمسی) رونمایی کرد که پاسخ درخور توجهی بود. برخلاف فروش بسیار کم سرفیس استودیو که سود زیادی هم عاید ردموندی‌ها نکرده است، مک‌بوک‌های کوپرتینونشین‌ها فروش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

عرضه‌ی محصولات جدید دوکاره با استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر معمای آرم در فصل پاییز، می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت مایکروسافت از این شرایط باشد. همچنین شایعاتی وجود دارد که این غول نرم‌افزاری روی نسل جدیدی از گوشی هوشمند سرفیس کار می‌کند و از طرف دیگر همچنان سعی می‌کند با محصولات خود وارد بازار آموزشی شود و گوگل کروم را کنار بزند.

مایکروسافت به سری سرفیس اعتقاد راسخ دارد و محصولات آن‌ به‌ویژه در بخش بازار رده‌بالا و تجاری ارزش بررسی کردن دارند. اما باید در مورد تبلت، نوت‌بوک، دسکتاپ یکپارچه، فروشگاه فیزیکی و... از چالش دائمی با اپل دست بردارد.

در حالی که مایکروسافت حرکت رو به جلویی را تجربه می‌کند و در حال گسترش خط تولید محصولات سری سرفیس است، باید نسبت به خبری که روز گذشته منتشر شد جدی‌تری برخورد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات