۳۰ فرد ثروتمند دنیا (بخش دوم - پایانی)

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
در ادامه‌ی معرفی ثروتمندترین افراد دنیا، به ۱۵ فردی می‌پردازیم که بیشترین ثروت را دارند.
تبلیغات

جالب است بدانید که تنها ۳۰ نفر در دنیا بیش از ۱۲۳۰ میلیارد دلار از دارایی کل آن را در اختیار دارند. این رقم بیشتر از تولید ناخالص ملی یک سال اسپانیا، مکزیک و حتی ترکیه است.

این ارقام توسط لیستی که بلومبرگ به‌صورت روزانه منتشر می‌کند، محاسبه شده‌اند. برای دیدن این لیست می‌توان به «لیست بیلیونرهای بلومبرگ» مراجعه کنید. توجه داشته باشید که با توجه به بروزرسانی لیست به‌صورت روزانه ممکن است رده‌بندی که در ادامه ارائه می‌شود در روزهای مختلف ترتیب متفاوتی داشته باشد.

برای ورود به لیست ۳۰ فرد ثروتمند دنیا باید فرد موردنظر ۲۲.۵ میلیارد دلار دارای داشته باشد. نکته‌ی جالب این است که در لیست زیر، ۶۶ درصد از افراد خودساخته هستند و در واقع ثروت آن‌ها ارثی نیست و این افراد توانسته‌اند شرکت‌هایی بسیار قدرتمند به وجود آوردند که از آن جمله می‌توان به گوگل، مایکروسافت، آمازون و اوراکل اشاره کرد.

دو فرد این لیست که توانسته‌اند بیشترین ثروت را به دارایی‌های خود اضافه کنند، جف بزوس و ونگ وی هستند. ونگ وی، پایه‌گذار و یکی از سهامداران عمده‌ی شرکتی است که در واقع بزرگ‌ترین شرکت تحویل بسته در چین به شمار می‌رود. ونگ توانسته در سال گذشته‌ی میلادی ۲۲.۷ میلیارد دلار به دارایی خود اضافه کند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون، توانسته است با توجه به عملکرد بسیار خوب شرکتش، ۲۱.۹ میلیارد دلار به دارایی‌های خود بیفزاید.

۱۵. جک ما

جک ما

ارزش خالص: ۳۵.۷ میلیارد دلار

سن: ۵۲

کشور: چین

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ علی‌بابا

ثروتمندترین فرد چین، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره‌ی علی‌بابا است که اولین شرکت اینترنتی چین را در سال ۱۹۸۸ با نام Yellowpages راه‌اندازی کرد. او کنترل شرکت اینترنتی خود را توسط شرکتی دولتی از دست داد و سه سال بعد تنها با ۶۰ هزار دلار، علی‌بابا را در سال ۱۹۹۶ بنیان گذاشت. ۱۵ سال بعد شرکت تجارت الکترونیکی علی‌بابا با ۲۵ میلیارد دلار ارزش وارد بازار بورش شد و از این حیث رکوردشکنی کرد.

پس از عرضه‌ی عمومی سهام، روزهای خوب علی‌بابا کم‌کم رو به افول گذاشت. ارزش سهام این شرکت در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۲ درصد افت کرد که دلیل اصلی آن افول اقتصادی چین و ترس و کاهش اعتماد به پلتفرم ساخته‌شده توسط علی‌بابا است. البته ما از این وضعیت نگران نیست و هر چند سال ۲۰۱۶ را سال تلاش و سختی برای اقتصاد چین می‌داند؛ همچنان به موفقیت طولانی‌مدت علی‌بابا امیدوار است.

سرمایه‌ی ما در سال گذشته بیش از ۸.۴ میلیارد دلار رشد داشته است.

۱۴. لیلیان بتنکورت

لیلیان بتنکورت

ارزش خالص: ۳۶.۸ میلیارد دلار

سن: ۹۴

کشور: فرانسه

صنعت: لوازم آرایشی

منبع سرمایه: وراثتی؛ گروه لورآل

وارث شرکت بزرگ لورآل و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن، لیلیان بتنکورت، ثروتمندترین زن دنیا است و ارزش دارایی او ۳۶.۸ میلیارد دلار است که تنها در سال اخیر ۳ میلیارد دلار افزایش داشته است. او در حال حاضر در لورآل سمت اجرایی ندارد؛ اما یکی از کلکسیونر‌های بارز آثار هنری به شمار می‌رود و در کلکسیون خود آثاری از پیکاسو، ماتیس و ماک دارد.

بتنکورت در سال‌های اخیر به دلیل دو پرونده‌ی بزرگ در رابطه با حریم خصوصی‌اش، بر سر زبان‌ها افتاد و البته هر دو پرونده با محکوم شدن طرف مقابل وی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به پایان رسیدند.

۱۳. برنار آرنو

برنارد آرنالت

ارزش خالص: ۴۰ میلیارد دلار

سن: ۶۷

کشور: فرانسه

صنعت: لوازم گران‌قیمت

منبع سرمایه: خود ساخته؛ LVMH

برنار آرنو، مالک LVMH است که بیش از ۷۰ برند گران‌قیمت از جمله لوئی ویتون، هنسی و دام پریگنون را در اختیار دارد و همه‌ی آن‌ها توسط شرکت مادر با نام گروه آرنو رهبری می‌شوند. در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ آرنو که یک مهندس عمران بود، رهبری کسب‌وکار خانوادگی خود را در دست گرفت و یکی از برندهای مطرح با نام کریستین دیور را خریداری کرد و آن را از ورشکستگی نجات داد. مانند بسیاری از برندهای تحت هدایت LVMH، دیور حالا یکی از شرکت‌های تأثیرگذار دنیای مد است و به شرکت مادر خود کمک کرده تا در سال ۲۰۱۶ درآمد خارق‌العاده‌ی ۳۹.۵ میلیارد دلاری داشته باشد.

سرمایه‌ی آرنو در سال گذشته، ۶.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

۱۲. سرگی برین

سرگی برین

ارزش خالص: ۴۱.۶ میلیارد دلار

سن: ۴۳

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ گوگل

در کنار بنیان‌گذار دیگر گوگل یعنی لری پیج، برین در سال ۲۰۱۵ تغییرات بزرگ ساختاری در شرکت متبوع خود آغاز کردند. این تغییرات باعث شد گوگل زیر پرچم شرکت مادر خود یعنی آلفابت قرار گیرد و برین به‌عنوان رئیس و پیج به عنوان مدیرعامل آلفابت منصوب شدند. دیگر بخش‌های گوگل مانند نست و گوگل ایکس نیز از آن جدا شدند و اکنون به‌عنوان زیرشاخه‌ی آلفابت می‌کنند.

این تغییر ساختاری باعث شد برین تمرکز خود را بر ایده‌ها و پروژه‌های جدید بگذارد. با در اختیار داشتن منابع مالی بسیار زیاد و البته استعدادهای خارق‌العاده، آلفابت توانسته است تمرکز ویژه‌ای بر پروژه‌های آینده‌نگرانه مانند خودروهای خودران داشته باشد.

برین که در دوران کودکی از مسکو به آمریکا مهاجرت کرد، در سال ۱۹۹۵ و در دانشگاه استنفورد، در حالی که هر دو در حال تحصیل در مقطع دکتری بودند، با پیج آشنا شد. سه سال بعد این دو گوگل را بنیان نهادند تا شرکت آن‌ها در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شود.

سرمایه‌ی برین در سال گذشته ۴.۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۱۱. لری پیج

چهره خندان لری پیج هم بنیان گذار گوگل

ارزش خالص: ۴۲.۵ میلیارد دلار

سن: ۴۳

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ گوگل

به‌عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه استنفورد، پیج با همکلاسی خود سرگی برین همکاری کرد تا موتور جستجوی BackRub را راه‌اندازی کنند. این موتور جستجو بعدها به گوگل تغییر نام داد تا یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین موتورهای جستجوی دنیا شود که حالا ارزشی بیشتر از ۵۸۱ میلیارد دلار دارد. طی یک سال گذشته، سرمایه‌ی پیج ۴.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

پیج یکی از رهبران تغییرات اساسی در گوگل و راه‌اندازی هلدینگ آلفابت در سال ۲۰۱۵ بود که باعث شد گوگل و تمام زیرشاخه‌های آن به‌عنوان شرکت‌های مستقل تحت نظر شرکت آلفابت به کار خود ادامه دهند. پیج که در گذشته مدیرعامل گوگل بود، حال مدیرعامل آلفابت شده است.

پیج خریدهای نجومی زیادی ندارد؛ اما یک کاخ دوستدار محیط‌ زیست دارد که از انرژی زمین‌گرمایی و باران نیاز خود را تأمین می‌کند.

۱۰. اینگوار کمپراد

اینگوارد کمپارد

ارزش خالص: ۴۳ میلیارد دلار

سن: ۹۰

کشور: سوئد

صنعت: خرده‌فروشی

منبع سرمایه: خود ساخته؛ IKEA

اینگوار کمپر‌اد درحالی‌که تنها ۱۷ سال سن داشت، IKEA را بنیان گذاشت و حالا این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش مبلمان به شمار می‌رود و درآمد سالیانه‌ای بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار دارد. کمپر‌اد از همان ابتدا برای شرکت خود عمری بی‌نهایت ترسیم کرده بود و به این دلیل IKEA را وارد بورس نکرد و با ساختارهای پیچیده‌ای شرکت خود را اداره می‌کند. هر چند کمپراد در حال حاضر در امور اجرایی شرکت دستی ندارد؛ اما در جلسات به‌عنوان مشاور ارشد هیئت سرپرستان حضور دارد.

این میلیاردر ۹۰ ساله در زندگی شخصی خود قناعت بسیاری انجام می‌دهد و در پروازها در بخش اقتصادی می‌نشیند و هتل‌های ارزان را برای اقامت انتخاب می‌کند و حتی خودروی کمپر‌اد با برند ولوو بیش از ۲۰ سال در اختیار او است. او همچنین IKEA و خانواده‌اش را در حرکتی عجیب از سوئد خارج کرد تا اعتراض خود را به نرخ بالای مالیات در کشور مادری خود اعلام کند. او پس از مدت طولانی اقامت در سوئیس، در سال ۲۰۱۳ برای زندگی به سوئد بازگشت.

البته کمپر‌اد فردی دست و دل‌باز است و در طی زندگی خود بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در کارهای خیریه صرف کرده است.

ارزش سرمایه‌ی کمپارد در سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۹. لری الیسون

لری الیسون

ارزش خالص: ۴۵.۳ میلیارد دلار

سن: ۷۲

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ اوراکل

در سال ۱۹۷۷ لری الیسون با دو تن از همکاران خود در شرکتی الکتریکی، موسسه‌ی برنامه‌نویسی راه‌اندازی کردند و در مدتی کوتاه توانستند قراردادی با سیا تحت نام رمز اوراکل امضا کنند تا سیستمی برای مدیریت پایگاه داده بسازند. این پروژه باعث شکل‌گیری شرکت اوراکل شد که در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشته است.

در سال ۲۰۱۰، الیسون حقوق سالیانه‌ی خود را که یک میلیون دلار بود، به یک دلار کاهش داد؛ اما او با توجه به پاداش سهام و دیگر پاداش‌ها بیش از ۶۰ میلیون دلار به‌صورت سالیانه از اوراکل دریافت می‌کند. او در سال ۲۰۱۴ و پس از ۳۸ سال از سمت مدیرعاملی اوراکل کنار رفت و حالا در سمت مدیر ارشد فناوری ایفای نقش می‌کند.

سرمایه‌ی الیسون در سال گذشته، بیش از ۵.۲ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۷. دیوید کوک (مشترک)

دیوید کوک

ارزش خالص: ۴۷.۹ میلیارد دلار

سن: ۷۶

کشور: آمریکا

صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع

منبع سرمایه: خود ساخته؛ صنایع کوک

در کنار بردارش چارلز، دیوید کوک شرکت صنایع کوک را به‌عنوان قائم‌مقام اجرایی تحت کنترل دارند. صنایع کوک که دومین شرکت بزرگ خصوصی دنیا با فروش ۱۰۰ میلیارد دلاری است در زمینه‌هایی مانند کود، آسفالت و بیودیزل فعالیت دارد. سرمایه‌ی شخصی دیوید در سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار کاهش داشته است.

این دو برادر در کنار بخشش‌ها و کارهای انسان دوستانه، نفوذ سیاسی نیز دارند و صدها میلیون دلار در کمپین‌های مختلف سیاسی هزینه کرده‌اند.

دیوید همچنان تجربه‌ی دیدار با مرگ دارد. او در سال ۱۹۹۱ در حالی از سانحه‌ی هوایی جان سالم به دربرد که تمام افراد حاضر در بخش مجلل هواپیما جان خود را از دست دادند. همچنین دیوید با سرطان پروستات نیز مبارزه کرده و آن را از پای درآورده است. او پس از بیماری خود بیش از ۱.۲ میلیارد دلار برای تحقیق در رابطه با این بیماری کمک کرده است.

۷. چارلز کوک (مشترک)

چارلز کوک

ارزش خالص: ۴۷.۹ میلیارد دلار

سن: ۸۱

کشور: آمریکا

صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع

منبع سرمایه: خود ساخته؛ صنایع کوک

چارلز کوک، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع کوک، در کنار برادرش که قائم‌مقام اجرایی این شرکت است، اداره‌ی دومین شرکت بزرگ خصوصی آمریکا را در اختیار دارند. این شرکت بیش از ۱۲۰ هزار کارمند دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال با سرمایه‌گذاری‌های مختلف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

برادران کوک که در مجموع ۹۵.۸ میلیارد دلار دارایی دارند، در کمپین‌های تبلیغاتی معمول سیاسی نیز حضور فعال داشته‌اند؛ اما در سال ۲۰۱۶ اندکی از این موضع خود عقب‌نشینی کردند.

۶. کارلوس اسلیم

کارلوس اسلیم

ارزش خالص: ۵۰.۷ میلیارد دلار

سن: ۷۷

کشور: مکزیک

صنعت: ارتباطات راه دور

منبع سرمایه: خود ساخته؛ Grupo Carso

ثروتمندترین فرد مکزیک، بیش از ۲۰۰ شرکت را در کشور خود از طریق شرکت Grupo Craso تحت اختیار دارد. شرکت وی به نام اسلیم مدیا نیز شناخته می‌شود. او که پسر والدین مکزیکی-لبنانی است، پس از مرگ پدرش کسب‌وکار خرده‌فروشی و املاک وی را تحت اختیار گرفت. پس از اخذ مدرک مهندسی عمران، او بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ با کارهای مختلف شرکتی ساخت که حالا نقشی اساسی در اقتصاد مکزیک دارد.

او که سرمایه‌گذاری باهوش است، با قراردادهای هوشمندانه و به‌موقع خود شناخته می‌شود. اسلیم در سال ۱۹۹۰ از تصمیم دولت مکزیک برای خصوصی‌سازی ارتباطات راه دور، بهره‌ی لازم را برد. Grupo Carso با خرید شرکت تلمکس در آن زمان، حالا بیش از ۸۰ درصد خطوط تلفن مکزیک را در اختیار دارد. او در سال ۲۰۰۸ پس از عرضه‌ی سهام نیویورک‌ تایمز، ۶.۴ درصد آن را با ۱۲۷ میلیون دلار خرید تا بزرگ‌ترین سهام‌دار این نشریه شود. در این مدت سهام وی به ۱۷ درصد رسیده است که به لطف رشد نیویورک‌ تایمز، ارزشی معادل ۳۹۱ میلیون دلار دارد.

اسلیم همچنان مشتاق به بزرگ کردن سلطه‌ی خود است و این کار را با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵ در مکزیک عملی کرد. با این حال ارزش دارایی وی در یک سال گذشته یک میلیارد دلار کاهش داشته است.

۵. مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

ارزش خالص: ۵۸.۵ میلیارد دلار

سن: ۳۲

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ فیسبوک

در سال ۲۰۰۴، مارک زاکربرگ ۱۹ ساله که دومین سال خود را در هاروارد می‌گذراند، TheFacebook.com را راه‌اندازی کرد تا بنیان‌ اولیه‌ی فیسبوک بزرگ را پایه‌گذاری کند. امروزه فیسبوک بیش از یک میلیارد نفر کاربر و بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. با سن تنها ۳۲ سال، او با اختلاف جوان‌ترین فرد در بین ۵۰ فرد ثروتمند دنیا است. ثروت وی در سال گذشته ۱۱.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، زاکربرگ و همسرش اعلام کردند که ۹۹ درصد سهام فیسبوک را در طی زندگی خود از طریق بنیان چن-زاکربرگ خواهند بخشید؛ اما برخی از وی انتقاد کردند و گقتند این موسسه غیرانتفاعی نیست.

البته آن‌ها ۲۵ میلیون دلار برای مبارزه با ابولا در سال ۲۰۱۵ و ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای بهبود سیستم مدرسه‌های عمومی نیوجرسی بخشیدند.

۴. آمانسیو اورتگا

آمانسیو اورتگا

ارزش خالص: ۶۸.۵ میلیارد دلار

سن: ۸۰

کشور: اسپانیا

صنعت: خرده‌فروشی

منبع سرمایه: خود ساخته؛ ایندیتکس

آمانسیو اورتگا، چهارمین فرد ثروتمند دنیا، ثروت خود را مدیون شرکت عظیم مد دنیا یعنی ایندیتکس است. اورتگا درحالی‌که تنها ۱۴ سال داشت کار خود را با بردن بسته برای فروشگاه لباس آغاز کرد و پس از آن یک فروشگاه در شهری کوچک را به امپراطوری در صنعت مد تبدیل کرد. با این حال سرمایه‌ی اورتگا در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

بخش اعظمی از موفقیت ایندیتکس به زارا مربوط است که بزرگ‌ترین برند شرکت مادر خود به شمار می‌رود. فروشگاه‌های این شرکت با راه‌اندازی روشی تازه و فروش لباس‌های منطبق با مد روز اما با قیمت کم، مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب کرده‌اند.

با اینکه اورتگا ثروت هنگفتی دارد اما زندگی وی بسیار ساده است. او در کنار کارکنان خود در کافه‌تریای شرکتش غذا می‌خورد و با وجود اینکه ثروتمندترین فرد در دنیای مد است، به یک پیراهن سفید و شلواری آبی قانع است.

۳. جف بزوس

جف بزوس

ارزش خالص: ۷۳.۱ میلیارد دلار

سن: ۵۳

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ آمازون

جف بزوس ثروت خود را با معرفی تجارت الکترونیک به دنیا، به دست آورده است. او مدتی به تحصیل اقتصاد در وال استریت گذراند و پس از آن در زیرزمین خانه‌ی خود در سیاتل، Amazon.com را راه‌اندازی کرد. آمازون در ابتدا خرده‌فروشی آنلاین کتاب انجام می‌داد. این شرکت سه سال بعد به‌صورت عمومی عرضه شد و پس از آن، عرصه‌ی فعالیتش از کتاب گسترش پیدا کرد و به خرید آنلاین مبلمان و غذا نیز رسید. اکنون کسب‌وکار آمازون به‌قدری بزرگ شده که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.

علاوه بر آمازون، بزوس به‌صورت خصوصی شرکت بلو اوریجین را نیز راه‌اندازی کرد و موفق شد اولین فضاپیما را در سال ۲۰۱۵ پرتاب کند. او همچنین روزنامه‌ی واشنگتن‌پست را نیز در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد.

ثروت بزوس در سال گذشته، ۲۱.۹ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۲. وارن بافِت

ارزش خالص: ۷۷.۲ میلیارد دلار

سن: ۸۶

کشور: آمریکا

صنعت: سرمایه‌گذاری‌های متنوع

منبع سرمایه: خود ساخته؛ برکشایر هث‌وی

وارن بافت که مدیرعامل Berkshire Hathaway است، فعالیت اقتصادی خود را در سنین کوچک آغاز کرد. به‌عنوان یک کودک او در سن ۱۱ سالگی وظیفه‌ی رساندن روزنامه با دوچرخه به دست مشترکان را داشت. او در همان سن اولین سهامش را با قیمت ۳۸ دلار برای هر سهم، خرید و هر یک از سهم‌ها را پس از مدتی با ۵ دلار سود به فروش رساند. او در دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد پذیرفته نشد و به این دلیل دانشگاه کلمبیا را برای تحصیل برگزید تا پیچیدگی‌های کار را از سرمایه‌گذاری کارکشته با نام بنجامین گراهام یاد بگیرد. بنجامین حالا مشاور او است.

بافت در سال ۱۹۵۰ به‌عنوان تحلیل‌گر امنیتی کار می‌کرد و پس از مدتی موسسه‌ی سرمایه‌گذاری خود را راه‌اندازی کرد. او در سال ۱۹۶۹ شرکت منسوجات Berkshire Hethaway را خریداری کرد. این شرکت در سال‌های بعد به هلدینگ تبدیل شد تا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام دهد و بافت را ثروتمند کند.

کارهایی که باعث ثروتمند شدن بافت شدند، ممکن است در نگاه اول کمی اتفاقی به نظر برسند. سرمایه‌گذاری در کوکاکولا، آمریکن اکسپرس، گایکو، فروت اند لمون، دایری کوئین و جنرال موتورز خیلی منظم و جهت‌دار به نظر نمی‌رسد؛ اما همه‌ی آن‌ها شرکت‌هایی هستند که در طولانی‌مدت ارزش بسیاری ایجاد می‌کنند. بافت در سال گذشته ۱۳.۱ میلیارد دلار افزایش ثروت داشته است.

۱. بیل گیتس

بیل گیتس

ارزش خالص: ۸۵.۲ میلیارد دلار

سن: ۶۱

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ مایکروسافت

بیل گیتس درحالی‌که تنها ۲۰ سال سن داشت با دوست دوران کودکی خود پل آلن، مایکروسافت را بنیان‌ گذاشت. چند ماه پیش از تولد ۳۱ سالگی گیتس، سهام مایکروسافت به‌صورت عمومی عرضه شد تا گیتس به یک میلیاردر تبدیل شود. او به‌عنوان مدیرعامل تا سال ۲۰۰۰ در مایکروسافت حضور داشت و تا سال ۲۰۱۴ نیز رئیس هیئت مدیره و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن بود. هر چند او همچنان در هیئت مدیره‌ی مایکروسافت حضور دارد؛ اما نقشی در اداره‌ی شرکتی که راه‌اندازی کرده است، ندارد.

گیتس نه‌تنها ثروتمندترین فرد دنیا است بلکه بخشنده‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود. از سال ۱۹۹۹ تاکنون، او و همسرش بنیاد بیل و ملیندا گیتس را پایه‌گذاری کردند تا به یکی از مهم‌ترین خیریه‌های دنیا تبدیل شود. این موسسه که سرمایه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری دارد، با هدف فقرزدایی به کار خود ادامه می‌دهد و توجه ویژه‌ای به حذف ایدز، مالاریا و دیگر بیماری‌های واگیردار دارد. این زوج قصد دارند بانکداری موبایل را برای ۲ میلیارد بزرگ‌سالی که حساب بانکی ندارند به ارمغان بیاورند.

او همچنین بنیان‌گذار Giving Pledge نیز به شمار می‌رود که اعضای آن میلیاردرهایی هستند که قول می‌دهند بیش از نیمی از دارایی خود را ببخشند. در این لیست ۱۵۶ نفره، نام وارن بافت، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک نیز به چشم می‌خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات