۴ روش برای کنار آمدن با تغییر مدیریت در محیط کاری

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با دانستن چند تاکتیک ساده و عملی، با رئیس جدید ارتباط برقرار کنید و موقعیت‌های تازه برای خود بسازید.
تبلیغات

وقتی مدیر یک بخش یا سازمان عوض می‌شود، تقریبا همه کسانی که در آن قسمت مشغول به کارند دچار اضطراب می‌شوند. آن‌ها در مورد آینده کاری، انتظارات و تصمیمات رئیس جدید مطمئن نیستند. اما داشتن یک طرز فکر صحیح در مواجهه با این تغییر مدیریتی، می‌تواند موقعیت‌هایی تازه برای رشد فراهم کند و این مرحله‌ی تغییر قدرت را آسان‌تر کند.

در ادامه با زومیت همراه شوید تا نکاتی برایتان بازگو کنیم که در صورت تغییر مدیریت در محل کار شما، بر شرایط کاری شما و همکاران تأثیر مثبت بگذارند.

۱. با جریان همراه شوید

معمولا در ابتدای هر تغییر، مقدار قابل توجهی به‌هم‌ریختگی به وجود می‌آید. در چنین مواقعی سعی کنید با تمرکز بر کار، اجازه ندهید این شلوغی‌ها ذهن شما را درگیر و منحرف کند. به هر حال تغییراتی در سیستم به وجود خواهد آمد که لازم است شما با آن‌ها همگام شوید، بهتر است به‌جای آنکه از آن‌ها بترسید، سعی کنید با بهتر دیدن، خودتان را با آن‌ها هماهنگ کنید. وقتی یک رئیس جدید به صحنه می‌آید، شایعات بسیاری شنیده خواهد شد؛ تلاش کنید خودتان را از هرگونه منفی نگری و شایعه دور نگه دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمانی که گرد و خاک‌ فروبنشیند، استرس کمتری متحمل شوید. بدین ترتیب می‌توانید با تغییرات بهتر مواجه شوید و تفاوت‌ها را بهتر ببینید و درک کنید.

ملاقات حضوری

۲. یک ملاقات حضوری ترتیب دهید

تغییر مدیریت بی‌شک استرس‌ و فشار زیادی به شما وارد می‌کند؛ اما باید بدانید که شخص مدیر نیز با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود. به دست آوردن احترام اعضای گروهی که برایش کار می‌کنند، دشوار است و هر زمان که مشکلی پیش بیاید، برای این‌که بتواند آن‌ها را حل فصل کند و نگذارد اوضاع از کنترل خارج شود، با سختی‌هایی مواجه خواهد بود. اما اگر وقتی یک رئیس جدید به بخش یا سازمانی وارد می‌شود، ببیند برای پذیرفتن چالش‌های جدید آمادگی و تمایل وجود دارد و کارمندان به‌خوبی با تغییرات هم‌راستا می‌شوند، اهداف سازنده و بهتر را که به نفع همگان خواهند بود، زودتر و راحت‌تر در برنامه کاری قرار می‌دهد.

برای یک قرار حضوری با رئیس جدید خود وقت بگذارید. این یک فرصت ارزشمند است تا یکدیگر را به‌خوبی شناسایی کنید و به شما کمک می‌کند رئیس جدید خود را بشناسید و بهتر در جریان اموری که قرار است در محل کار رخ دهد، قرار بگیرید؛ همچنین در انتقال ارزش و جایگاه شما در سازمان به مدیر جدید کمک شایانی می‌کند. با یک مذاکره آزادانه و بیان کردن انتظارات به شکلی روشن، می‌توانید به‌سوی ساخت و ایجاد یک محیط کاری مثبت و مؤثر گام بردارید.

۳. از سؤال کردن نهراسید

بسیاری از نگرانی‌ها هنگام تغییر مدیریت به شرایط کاری و استخدامی کارمندان مربوط می‌شود. کارمندان می‌خواهند بدانند آیا شرکت قصد دارد افراد بسیاری را جایگزین کند یا تغییرات مهم‌تر دیگری نیز در پیش است. هر زمان که فرصت پیدا کردید و زمان مناسبی بود، از رئیس درباره این نگرانی‌ها - با رعایت ادب و احترام - سؤال کنید؛ درباره جایگاه خودتان و انتظاراتی که از شما می‌رود، بپرسید. بهتر است هر چه زودتر بدانید که آیا قرار است مسئولیت‌های شغلی شما تغییری داشته باشد یا رئیس انتظار دارد برخی امور به شیوه‌ای جدید به انجام برسند؟ بدین ترتیب، به بهترین شکل به رئیس جدید اطلاع می‌دهید که برای پذیرش تغییرات آمادگی دارید و به آن‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهید.

از سوال کردن نهراسید

سؤال کردن درباره جایگاه خودتان و نقشتان در سازمان به ارزشمندتر شدن شما در برابر رئیس نیز کمک خوبی می‌کند. درباره این‌که چه چیزهایی در این تغییرات برای شما استرس‌زا است فکر کنید و نگرانی‌های خود را با مدیر جدید در میان بگذارید. البته مواظب باشید که بیش از اندازه هیجان‌زده یا ناامید به نظر نرسید و این حس را القا نکنید که به‌طور ناگهانی در انتظار یک شغل یا موقعیت تازه هستید. مهم است که ارزش خود در سازمان و وفاداری‌تان به کار را به مدیر جدید نشان دهید. این‌که در برابر تغییرات جبهه بگیرید یا بیش از حد از آن‌ها استقبال کنید، هر دو به یک اندازه می‌توانند تأثیر اولیه منفی بگذارند.

۴. برای تغییر مشتاق باشید

ممکن است با وجود تغییر مدیریت، تغییر چندانی در برنامه کاری روزانه خود احساس نکنید یا شاید برعکس، زندگی شما به‌طور بنیادین دستخوش تغییر شود. صرف‌نظر از نتیجه این تغییر مدیریت، مهم است که شما از تغییرات با آغوش باز استقبال کنید و  واقعیت تازه شغل خود را بپذیرید. شاید امور در ابتدای کار کمی سخت به نظر برسند؛ اما اگر از همگام شدن و پذیرفتن تغییرات سر باز بزنید، تغییر قدرت پیچیده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود. «پایبند بودن به روشی که فعلا به‌خوبی کار می‌کند» همیشه یک گزینه ارزشمند نیست و ممکن است نتیجه‌اش دوری و بیگانگی شما با رئیس جدید شود.

شاید لازم باشد بسیاری از عادت‌هایی که برای مدت طولانی داشته‌اید، فراموش کنید و فرآیندهای جاری را کمی تغییر دهید تا با ساختار جدید همخوانی پیدا کنند. اما بدانید که این تغییرات ذاتا منفی نیستند. به آن‌ها همچون فرصت‌های رشد و پیشرفت نگاه کنید. اما در عین حال، هشیار باشید و سایر گزینه‌ها را نیز در نظر داشته باشید. همیشه باید زمانی برای در نظر داشتن سایر شانس‌های درآمدی در نظر داشته باشید تا اگر یک اتفاق پیش‌بینی نشده رخ داد، در تنگنا و فشار مالی قرار نگیرید. شاید مدیر جدید برای تغییرات بزرگ‌تری برنامه‌ریزی کرده باشد و شما ناگهان خودتان را در حال جستجوی شغلی تازه بیابید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات