تمام قابلیت های جدید در آپدیت Creators ویندوز 10 - بخش اول

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
آپدیت جدید ویندوز 10 به نام Creators Update قابلیت‌های ویژه‌ای پیش روی کاربران قرار داده است که در این مقاله‌ به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
تبلیغات

آپدیت جدید ویندوز ۱۰ که با کد رد استون ۲ مراحل توسعه را پشت سر گذاشته است، از تاریخ ۲۲ فروردین، با عنوان Windows 10 Creators Update به‌طور رایگان عرضه شد. این به‌‌روزرسانی، قابلیت‌های تازه‌ای به جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ اضافه خواهد کرد. آپدیت جدید ویندوز مشابه با بروزرسانی بزرگ پیشین یعنی Anniversary Update به‌طور مقطعی در اختیار کاربران مناطق مختلف جهان قرار خواهد گرفت و از همین رو ممکن است فرایند عرضه‌ی آن برای تمامی کاربران حتی تا چند ماه به طول بینجامد.

البته این امکان وجود دارد تا با استفاده از ابزار رسمی به نام Update Assistant که توسط شرکت مایکروسافت ارا‌ئه شده است، همین حالا به‌‌روزرسانی Creators را دریافت کنید؛ اما پیش از هرچیز، بد نیست با قابلیت‌های این آپدیت جدید به‌طور کامل آشنا شوید تا با دید باز به استقبال آن بروید.

قابلیت‌های سه‌بعدی

با عرضه‌ی بروزرسانی Creators Update، مایکروسافت تمرکز ویژه خود را بر تولید و مدیریت محتوای سه‌بعدی گذاشته است. همان‌طور که می‌دانید، مایکروسافت پیش از این ماینکرفت را تصاحب کرده و از همین رو انتظار دیگری در خصوص تمرکز برمحتوای سه‌بعدی از این شرکت نداشتیم.

در اولین نگاه به ویندوز پس از نصب بروزرسانی جدید، اضافه شدن نسخه جدید نرم‌افزار پِینت به نام Paint 3D به ویندوز ۱۰ خودنمایی می‌کند. این نرم‌افزار امکان ایجاد مدل‌های سه‌بعدی و البته تعامل با آن‌ها را فراهم می‌کند. ویندوز ۱۰ پس از نصب بروزرسانی جدید، به نرم‌افزار View 3D Preview نیز مجهز خواهد شد که امکان بازکردن مدل‌های سه‌بعدی، مشاهده، چرخش و بزرگنمایی این نوع محتوا را نیز مهیا می‌کند. در حال حاضر این نرم‌افزار از فایل‌هایی با پسوند fbx و 3mf پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، مرورگر مایکروسافت اج حالا پشتیبانی مناسبی از محتوای سه‌بعدی دارد. به این ترتیب می‌توانید از این مرورگر برای دانلود یا آپلود مدل‌های سه‌بعدی شامل نمونه‌هایی که در خروجی ماینکرفت یا SketchUp قرار گرفته‌اند، استفاده کنید. دانلود و آپلود محتوای سه‌بعدی از Remix3D به‌عنوان انجمن آنلاینی که‌ برای مدیریت بهتر محتوای سه‌بعدی توسط مایکروسافت راه‌اندازی شده است نیز ممکن خواهد بود. ویندوز پس از این، امکان پرینت انواع و اقسام مدل‌های سه‌بعدی را نیز از طریق چاپگرهای سازگار خواهد داشت. به این ترتیب حتی گیمرهای ماینکرفت هم می‌توانند محتوای تولیدی خود را چاپ کنند.

نرم‌افزار پاورپوینت مایکروسافت هم امکان استفاده از مدل‌ها و انیمیشن‌های سه‌بعدی را به دست آورده تا از ترکیب‌های گرافیکی سه‌بعدی و جذاب در کنفرانس‌ها یا در زمان ارائه مقالات استفاده کنید. مایکروسافت قابلیت‌های سه‌بعدی جدید هم تا سال آینده به نرم‌افزارهای زیرمجموعه آفیس نظیر Word یا Excel اضافه خواهد کرد.

Paint 3D

تعامل با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

Mixed Reality که در واقع ترکیبی از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و پردازش هولوگرافیک به‌حساب می‌آید، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که تمرکز مایکروسافت را در عرضه آپدیت جدید Windows 10 Creators معطوف خود کرده است. Windows Mixed Reality نام جدید پلتفرم Windows Holographic مایکروسافت است که پشتیبانی ویژه از محتوای سه‌بعدی را به همراه خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال، هدست هولولنز مایکروسافت یک نمونه از هدست‌های Mixed Reality به‌حساب می‌آید. این وسیله، امکان مشاهده دنیای واقعی را از طریق هدستی ویژه فراهم می‌کند و باعث می‌شود تصاویر دیجیتال با تصاویر دنیایی واقعی ترکیب شوند. با به‌کارگیری Hololens قادر خواهید بود مدل‌های سه‌بعدی را از طریق مرورگر اج دانلود کنید یا شخصا طرح سه‌بعدی را در پینت 3D ایجاد کرده و آن‌ را به‌طور مجازی در موقعیت مکانی واقعی از محیط اطراف خود قرار دهید.

حتی این امکان وجود دارد که فضایی شخصی‌سازی‌شده را در بستر واقعیت مجازی ایجاد و آن‌ را با مبلمان و دکوراسیون مورد علاقه خود تزیین کنید تا عملا اتاقی متفاوت پیش رو داشته باشید. همچنین باید به این امکان که بتوانید اپلیکیشن‌های خود را در قفسه کتابخانه این اتاق مجازی قرار دهید، اشاره کرد. اپلیکیشن جدیدی به نام HoloTour به شما این امکان را خواهد داد تا از موقعیت‌های مکانی مختلف در سراسر جهان با استفاده از هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده بازدید کنید.

در قالب آپدیت جدید، مایکروسافت اج امکان پشتیبانی از WebVR را نیز به دست خواهد آورد. این استاندارد به مدیران وب‌سایت‌ها این امکان را خواهد داد تا تجربه واقعیت مجازی را به‌طور مشابه با آنچه در قالب اپلیکیشن‌های دسکتاپ پیش روی کاربران قرار می‌گیرد، شبیه‌سازی کنند. WebVR در ابتدا توسط موزیلا توسعه یافت و در حال حاضر گوگل نیز به دنبال پشتیبانی از آن برای مرورگر کروم است.

نکته جالب‌تر اینکه مایکروسافت در حال همکاری با برندهایی نظیر ایسر، ایسوس، دل، اچ پی و لنوو است تا هدست‌های سازگار با پلتفرم Mixed Reality را در ابعاد گسترده تولید کند. این هدست‌ها بدون نیاز به هرگونه سخت‌افزار مخصوص رهگیری حرکات کاربر قابل استفاده خواهند بود. مایکروسافت مدعی شده است این هدست‌ها به فضای مستقل و راه‌اندازی پیچیده‌ نیاز ندارند. این هدست‌ها از دوربین‌های ویژه بهره می‌برند که استفاده از واقعیت ترکیبی را امکان‌پذیر می‌سازند. قیمت پایه این هدست‌ها ۲۹۹ دلار اعلام شده است و همین برچسب قیمتی، این تجهیزات را در مقایسه با سخت‌افزار هولولنز مایکروسافت با قیمت ۳۰۰۰ دلار به گزینه‌ای ایده‌آل بدل خواهد کرد. این هدست‌ها در مقایسه با هدست‌های واقعیت مجازی فعلی نظیر آکیولس ریفت و اچ تی سی وایو که به ترتیب قیمت پایه ۵۹۹ و ۷۹۹ دلار دارند نیز به‌مراتب ارزان‌تر هستند.

هدست‌های یادشده به کامپیوتر شخصی گران‌قیمت و سطح بالا هم نیاز ندارند. مشخصات فنی سیستم مورد نیاز برای استفاده از این هدست‌ها، به‌مراتب پایین‌تر از سخت‌افزار مورد نیاز برای استفاده از آکیولس ریفت و اچ تی سی وایو است. این تجهیزات حتی با گرافیک‌های یکپارچه (Integrated) اینتل در تراشه‌های سری کبی لیک سازگاری دارند. حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای این هدست‌ها از طرف مایکروسافت به شرح زیر اعلام شده است:

  • پردازنده: Intel Mobile Core i5 (به‌عنوان مثال مدل 7200U) دو هسته‌ای با هایپرتردینگ یا نمونه معادل با این پردازنده
  • پردازشگر گرافیکی: معادل اینتل اچ دی گرافیک ۶۲۰ یکپارچه یا پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر با امکان پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲
  • نیاز به استفاده از رم به میزان ۸ گیگابایت یا بیشتر، از نوع دوکاناله
  • HDMI: درگاه HDMI 1.4 با پشتیبانی از وضوح ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و فرکانس ۶۰ هرتز - HDMI 2.0 یا دیسپلی پورت ۱.۳ با پشتیبانی از وضوح ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و فرکانس ۹۰ هرتز
  • فضای ذخیره‌سازی: ۱۰۰ گیگابایت به بالا ترجیحا از نوع SSD. با وجود این می‌توانید از درایوهای دیسک سخت هم استفاده کنید.
  • بلوتوث: نسخه ۴.۰ یا بالاتر برای ارتباط با تجهیزات جانبی

 مایکروسافت قصد دارد از سال ۲۰۱۸ استفاده از این هدست‌ها را در پروژه کنسول جدید خود (Project Scorpio) و دیگر کنسول‌های بازی سری ایکس‌باکس وان آغاز کند.

ویندوز ۱۰ پس از نصب آپدیت جدید، از آیکون Mixed Reality در صفحه اصلی قسمت تنظیمات بهره‌مند خواهد شد تا با استفاده از آن بتوانید تنظیمات مربوط به دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را مدیریت کنید. علاوه بر این، اپلیکیشین جدیدی به نام Mixed Reality Portal نیز در ویندوز ۱۰ ادغام شده است. این اپلیکیشن، پیش‌نمایشی از قابلیت‌های واقعیت ترکیبی ویندوز ۱۰ به نمایش می‌گذارد.

virtual reality

Night Light

ویندوز ۱۰ در قالب بروزرسانی جدید به قابلیتی به نام Night Light مجهز خواهد شد که در نسخه‌های اولیه Creators Update با عنوان Blue Light از آن یاد می‌شد. نایت لایت عملکردی مشابه با آنچه در قالب استفاده از نرم‌افزار F.lux شاهد هستید، پیش روی شما قرار خواهد داد. این قابلیت با گرم‌تر نشان دادن رنگ‌ها در هنگام شب، مشاهده محتوا را برای چشمان شما ساده‌تر خواهد کرد و در نهایت باعث خواهد شد پس از استفاده از کامپیوتر، اختلالی در خواب شما ایجاد نشود. اخیرا سیستم‌عامل‌های متفاوتی این قابلیت را پیش روی کاربران قرار داده‌اند؛ به‌عنوان مثال، در iOS این قابلیت نایت شیفت نام گرفته است.

برای فعال‌سازی قابلیت نایت لایت در ویندوز ۱۰، کافی است به قسمت تنظیمات بروید، گزینه System و پس از آن به ترتیب گزینه‌های Display و Night Light را انتخاب کنید. در نهایت، ترکیب رنگ مورد علاقه خود را برگزینید. این امکان وجود دارد تا تنظیمات را به نحوی انجام دهید که حالت Night Light در هنگام غروب آفتاب به‌طور خودکار فعال و با طلوع خورشید، مجددا غیرفعال شود.

night light ویندوز 10

گیم مد و تنظیمات ویژه بازی‌های ویدئویی

ویندوز ۱۰ پس از نصب بروزرسانی Creators update به قابلیت جدیدی به نام Game Mode مجهز می‌شود که بهبود اجرای بازی‌های ویدئویی را در هنگام استفاده از پلتفرم جدید UWP (ویندوز استور) و پلتفرم قدیمی Win32 (دسکتاپ) تضمین می‌کند.

برای فعال‌سازی قابلیت گیم مد، کافی است در حالتی که در محیط بازی هستید با فشردن کلیدهای Windows+G گیم بار را باز کنید. حالا با کلیک روی آیکون تنظیمات در گیم بار، فعال بودن گزینه «Use Game Mode for this Game» را بررسی کنید.

گیم مد با اختصاص دادن منابع سیستمی بیشتر به بازی در حال اجرا و البته محدود کردن منابعی که در اختیار دیگر نرم‌افزارهای فعال در پس‌زمینه قرار می‌گیرد، در واقع اجرای روان بازی را در اولویت قرار می‌دهد. به این ترتیب، بازی ویدئویی در حال اجرا از توان بیشتر پردازنده بهره‌مند می‌شود و پروسه‌های فعال در پس‌زمینه توان کمتری از پردازنده دریافت خواهند کرد. این قابلیت در اجرای برنامه‌های پلتفرم جدید UWP (ویندوز استور) عملکرد بهتری دارد؛ اما مایکروسافت مدعی شده است فعال‌سازی گیم مد در بهبود شرایط برای بازی‌هایی که در پلتفرم قدیمی‌تر Win32 (ویندوز دسکتاپ) اجرا می‌شوند نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

پس از نصب بروزرسانی جدید، دسترسی به تنظیمات مرتبط با بازی‌های ویدئویی ساده‌تر خواهد شد. این تنظیمات در مسیر Settings--> Gaming در یکجا پیش روی گیمر خواهند بود.

حالت Game mode ویندوز 10

اشتراک‌گذاری سریع گیم‌ پلی در ویندوز ۱۰ و ایکس باکس وان

قابلیت Game DVR مایکروسافت که امکان ضبط ویدئو از گیم پلی بازی و آپلود آن را در سرویس‌های اجتماعی دارد، حالا به کلید جدیدی به نام Broadcast مجهز شده است. با استفاده از این گزینه می‌توانید بدون از دست دادن زمان، گیم پلی بازی را در ایکس‌باکس لایو پخش کنید. به این ترتیب، دوستان شما که در این سرویس حضور دارند نیز هشداری مبنی بر آغاز فرایند پخش دریافت خواهند کرد. این قابلیت در ایکس‌باکس وان و همچنین کامپیوترهای شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ ادغام خواهد شد. راه‌اندازی این قابلیت بر پایه استفاده از Beam انجام پذیرفته است که در ماه آگوست توسط مایکروسافت خریداری شد.

در نظر داشته باشید که این قابلیت تنها امکان استریم روی سرویس ایکس باکس لایو مایکروسافت را دارد. این سرویس در پلتفرم ایکس باکس وان محبوبیت بالایی دارد؛ اما نمونه‌های دیگر نظیر توئیچ و یوتیوب روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی محبوب‌تر هستند.

بهینه‌سازی‌های ویژه در بخش گیمینگ کامپیوترهای شخصی

واقعیت افزوده و امکان پخش آنلاین گیم‌پلی بازی‌های ویدئویی تنها بهینه‌سازی‌هایی نیستند که برای رضایت کاربران مشتاق بازی‌های ویدئویی به ویندوز ۱۰ اضافه شده‌اند.

مایکروسافت همکاری‌هایی هم با Dolby آغاز کرده است تا صدای خروجی جهت‌دار Dolby Atoms را به کامپیوترهای شخصی و ایکس‌باکس وان اضافه کند. نکته قابل توجه آنکه برای استفاده از قابلیت یادشده حتی به سخت‌افزاری که از دالبی اتمز پشتیبانی کند نیازی نخواهید داشت. به بیان دقیق‌تر، ویندوز ۱۰ این امکان را خواهد داشت تا صدای جهتی دالبی اتمز را به‌طور مجازی ایجاد کند.

در پست منتشرشده در وبلاگ مایکروسافت، از اورواچ به‌عنوان بازی ویدئویی یادشده که در آن از صدای جهت‌دار به بهترین شکل ممکن استفاده شده است. این امر باعث می‌شود محل قرارگیری شخصیت‌های مختلف در محیط بازی را راحت‌تر نشخیص بدهید.

بازی‌هایی که از ویندوز استور دانلود می‌کنید نیز ممکن است به درایورهای گرافیکی ویژه مجهز شوند تا در نهایت این اطمینان را به کاربر بدهند که در هر شرایطی از بهینه‌ترین درایور موجود برای اجرای مناسب عناوین بهره‌مند خواهد شد.

گیم بار هم پشتیبانی از عناوین تمام صفحه بیشتری نظیر Fallout 4 ،Dark Souls 3، اورواچِ، Starcraft II ،The Witcher 3: Wild Hunt و Terraria را میسر خواهد ساخت. علاوه بر این، اپلیکیشن ایکس باکس پشتیبانی کاملی از قابلیت ایجاد تورنمنت‌های شخصی‌سازی‌شده خواهد داشت. به این ترتیب می‌توانید تورنمنت دلخواه خود را ایجاد و دوستانتان را به آن دعوت کنید. درصورتی‌ که بازی ویدئویی شما با پشتیبانی از ایکس باکس لایو روی هر دو پلتفرم فعال باشد، می‌توانید آن را روی پلتفرم دلخواه یعنی ایکس باکس وان یا ویندوز ۱۰ اجرا کنید.

از جمله گزینه‌های دیگر که به بهبود عملکرد بازی‌های ویدئویی کمک می‌کنند می‌توان به Windows Display Driver Model 2.2 ا(WDDM 2.2) اشاره کرد که برای سناریوهای مبتنی بر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده یا ترکیبی از این دو استفاده می‌شود. Creators Update پشتیبانی از محدوده دینامیکی سطح بالا (HDR) و طیف رنگی وسیع‌تر را برای بازی‌های ویدئویی یا محتوای چندرسانه‌ای ویژه کامپیوترهای شخصی به همراه خواهد داشت.

pc gaming windows 10

بهینه‌سازی‌های ویژه مرورگر اج

مرورگر اج حالا به قابلیتی مجهز شده است که پیش‌نمایشی گرافیکی از محتویات سربرگ‌های بازشده در مرورگر، پیش روی کاربر قرار می‌دهد. به این منظور کافی است روی آیکون کوچکی که پیکان به سمت پایین روی آن نقش بسته، در سمت راست سربرگ باز مرورگر کلیک کنید. قابلیت جدید دیگری که برای مدیریت سربرگ‌ها ایجاد شده، این امکان را فراهم می‌کند تا تب‌هایی را برای مطالعه بعدی کنار بگذارید و حتی آن‌ها را با دیگر اپلیکیشن‌های ویژه کامپیوترهای شخصی به اشتراک بگذارید. دو کلید جدید برای استفاده از این قابلیت‌ها در قسمت سمت چپ نوار سربرگ‌ها قرار گرفته است.

مایکروسافت اج همواره مرورگر اینترنتی چند فرایندی (Multi Process) بوده؛ اما مایکروسافت بازطراحی ویژه‌ای برای این مرورگر در نظر گرفته است. اج پایدارتر شده، به ورودی‌ها سریع‌تر پاسخ می‌دهد و در فراخوان وب‌سایت‌هایی با سرعت بارگذاری پایین، عملکرد بهتری دارد.

اج حالا محتوای سازگار با HTML5 را ترجیح می‌دهد و به‌طور پیش‌فرض محتوای فلش را مسدود می‌کند. با وجود این، انتخاب برای بارگذاری محتوای فلش یا جلوگیری از بارگذاری آن‌ها در اختیار شما خواهد بود. جلوگیری از بارگذاری محتوای فلش به بهبود عملکرد باتری، افزایش امنیت و به‌طور کلی ارتقاء عملکرد مرورگر منجر خواهد شد. این سیاست به‌طور مشابه از سوی گوگل، موزیلا و اپل هم دنبال شده است.

مایکروسافت، پشتیبانی از پرداخت‌های تحت وب را که از رابط برنامه‌نویسی Payment Request استفاده می‌کنند، فعال کرده است تا انجام تراکنش‌های آنلاین را به نحوی ساده‌تر و با سرعتی بالاتر امکان‌پذیر سازد. این امر با بهره‌گیری از اطلاعات کارت‌های اعتباری و همچنین آدرس گیرنده که در کیف پول مایکروسافت (Microsoft Wallet) ذخیره‌ شده است، ممکن خواهد شد. البته تا زمانی که وب‌سایت‌ها پشتیبانی از این قابلیت را در دستور کار قرار دهند، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. اج بهینه‌سازی‌های جزئی اما متفاوت دیگری هم دریافت کرده است. تسک بار این مرورگر حالا این امکان را فراهم خواهد کرد تا با راست کلیک روی آیکون اج یا کشیدن انگشت به سمت بالا، دسترسی سریعی به عملگرهای مختلف نظیر آنچه به باز کردن یک پنجره جدید در مرورگر کمک می‌کند، داشته باشید. اج امکان خواندن کتاب‌های الکترونیکی با فرمت EPUB را از محیط داخل مرورگر و ارسال خروجی وب‌سایت‌های مورد علاقه را به یک فایل HTML فراهم کرده است. علاوه بر این می‌توانید اطلاعات مربوط به دیگر مرورگرهای موجود روی کامپیوترتان را روی اج دریافت کنید.

بخش دانلود فایل هم به نحوی بهینه‌سازی شده است تا با تجربه‌ای که در قالب استفاده از اینترنت اکسپلورر پیش روی کاربر قرار می‌گرفت، مطابقت بیشتری داشته باشد. به این ترتیب، در هنگام دانلود یک فایل می‌توانید گزینه Run را انتخاب کنید تا بدون ذخیره کردن فایل، آن را اجرا یا از گزینه Save As برای مشخص کردن مسیر ذخیره فایل استفاده کنید.

اج حالا از راهکار فشرده‌سازی Brotli هم پشتیبانی می‌کند. این راهکار، نرخ فشرده‌سازی بهینه‌تری فراهم خواهد کرد و سرعت خروج فایل از وضعیت فشرده را افزایش خواهد داد. این امر در نهایت باعث خواهد شد وب‌سایت‌ها بارگذاری سریع‌تری تجربه کنند. این طرح فشرده‌سازی در مرورگر کروم شرکت گوگل و همچنین فایرفاکس پشتیبانی می‌شود.

Microsoft Edge

قابلیت‌های جدید کورتانا

کورتانا به‌عنوان دستیار مجازی مایکروسافت از فرامین صوتی جدیدی در بروزرسانی Creators Update پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، با استفاده از این دستیار دیجیتال می‌توانید خاموش کردن کامپیوتر، راه‌اندازی مجدد، قفل کردن صفحه‌نمایش یا قرار دادن آن در حالت خواب موقتی را با استفاده از فرامین صوتی امکان‌پذیر سازید. در کنار این موارد می‌توانید صدای سیستم را کاهش یا افزایش دهید. کورتانا حالا از کنترلرهای پخش صوتی برای اپلیکیشن‌هایی نظیر iHeartRadio و Tuneln نیز پشتیبانی می‌کند. حتی در صورتی که از کورتانا سؤال کنید چه آهنگی در حال پخش است، اطلاعات کاملی در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز می‌توانند فرامین کورتانا را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید از فرامین صوتی کورتانا برای اجرای فیلم‌های سینمایی در نتفلیکس استفاده کنید. در صورتی که نام برنامه نصب‌شده روی کامپیوتر خود را در کورتانا وارد کنید (نظیر Netflix)، لیست فرامین پیشنهادی را مشاهده خواهید کرد.

کورتانا به حالت جدیدی برای نمایش تمام صفحه مجهز شده است. وقتی کامپیوتر شما در حالت قفل صفحه نمایش قرار ندارد می‌توانید از عبارت «Hey Cortana» استفاده کنید تا رابط کاربری تمام صفحه کورتانا در مقابل شما قرار گیرد. سیستم یادآور کورتانا هم انعطاف‌پذیری بیشتری به دست آورده است. به این ترتیب می‌توانید یادآورهایی را برای تکرار هرماهه یا هرساله تنظیم کنید. انجام تنظیمات و پشت سر گذاشتن منوی پیکربندی نسخه جدیدی از ویندوز در حال نصب نیز حالا از طریق صحبت کردن با کورتانا ممکن خواهد بود.

مایکروسافت در حال آماده‌سازی قابلیت جدیدی برای کورتانا است که همگام‌سازی داده‌های اپلیکیشن‌ها را در دستگاه‌های مختلف به شما یادآوری می‌کند. به این ترتیب، وقتی شما دستگاه الکترونیکی مورد استفاده خود را تغییر می‌دهید، کورتانا لینک‌هایی در اکشن سنتر نشان می‌دهد تا شما را به سایت‌هایی که در دستگاه قبلی در مرورگر اج در دست مطالعه داشتید، راهنمایی کند یا مستنداتی را که بر پایه سرویس‌های ابری استفاده می‌کردید، پیش رویتان بگذارد. به‌عنوان مثال، کورتانا می‌تواند به شما یادآوری کند فایل پاورپوینتی را که پیش از این در SharePoint یا وان درایو ذخیره کرده بودید، پس از تغییر دستگاه مورد استفاده خود مجددا باز کنید. این طرح تا حدود زیادی مشابه با قابلیت Continuity ارائه‌شده توسط اپل است که با iOS و MacOS سازگاری دارد.

متخصصان مایکروسافت در حال کار روی قابلیت‌های جدیدی برای کورتانا هستند که هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده‌اند. آن‌طور که از شواهد امر پیدا است، قابلیت جدیدی به نام Universal Clipboard امکان همگام‌سازی محتوای کلیپ‌بورد را بین دستگاه‌های مختلف شما که به کورتانا مجهز شده‌اند، فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد کاربران با استفاده از فرمان Copy To می‌توانند محتوا را از کلیپ بورد یک دستگاه به دستگاه دیگر کپی کنند.

cortana

همگام‌سازی هشدارها هم شاهد بهینه‌سازی ویژه‌ای خواهد بود. به این ترتیب، کورتانا نه‌تنها قادر خواهد بود هشدارهای دریافتی روی گوشی را روی کامپیوترهای شخصی نشان دهد بلکه به‌طور بالعکس نیز این پوشش را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، قابلیتی برای بازکردن قفل صفحه‌نمایش کامپیوتر شخصی با استفاده از گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. به این ترتیب می‌توانید گوشی هوشمند خود که از کورتانا بهره می‌برد، در تعامل با Windows Hello به کار ببرید و قفل صفحه نمایش کامپیوتر خود را هرچه سریع‌تر باز کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات