توسعه غشای تصفیه فاضلاب شهری با بهره‌وری بالاتر

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محققین با توسعه‌ی نوع جدیدی از غشای فراپالایشی موفق به تصفیه‌ی فاضلاب شهری جهت مصارف عمومی شدند.
تبلیغات

محققین دانشگاه BGU با همکاری تیمی از دانشگاه ایلینوی موفق به توسعه‌ی نوع جدیدی غشای فراپالایشی برای حذف ویروس‌ها از آب‌ آلوده شده‌اند. استفاده از این روش، منجر به حذف ویروس‌ها با دقت بالاتر از فاضلاب شهری برای مصارف عمومی خواهد شد.

روش‌های فعلی تصفیه‌ی آب غشایی؛ نیازمند انرژی فراوان برای حذف ویروس‌های پاتوژنیک از آب بدون استفاده از مواد شیمیایی مثل کلر هستند. استفاده از روش جدید علاوه بر کاهش نیاز به انرژی و حذف آلودگی‌های جانبی آب با اضافه کردن مواد شیمیایی، بهره‌وری بالایی در حذف ویروس‌ها از خود نشان می‌دهد. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی بیان می‌کند:

ما باید برای رسیدن به یک روش بهینه‌ی تصفیه‌ی آب تلاش کنیم. این امر به سلامت عمومی شهروندان مربوط است. در حاضر تصفیه‌خانه‌های ما قادر به حذف درصد بالای آدنوویروس انسانی در آب‌های آشامیدنی نیستند.

عفونت‌های نوروویروسی با آب و غذای آلوده به فرد منتقل می‌شود و اسهال و استفراغ شدید برای بیمار به همراه دارد. نوروویروس‌ها یکی از عوامل شایع التهاب‌های معده‌ای-روده‌ای به‌حساب می‌آید. از طرفی دیگر آدنوویروس‌ها طیف گوناگونی از بیماری‌ها چون سرماخوردگی معمولی، التهاب گلو، برونشیت، سینه‌پهلو، اسهال، التهاب چشم، تب، التهاب مجاری ادرار، التهاب روده‌ای-معده‌ای و بیماری‌های نورولوژیکی را موجب می‌شوند.

در این روش یک لایه‌ی هیدروژل روی غشای فراپالایشی کشیده می‌شود. هیدروژل پلیمیری zwitterionic با داشتن یون‌های مثبت و منفی، از عبور ویروس‌ها به داخل لایه‌ی غشایی جلوگیری می‌کند و می‌تواند تجمع ویروس‌ها روی لایه را تضعیف کند. نتیجه‌ی این روش، کاهش چشم‌گیر تولید نوروویروس و آدنوویروس‌هایی انسانی داخل آب است. دکتر نیوون از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه ایلینوی، می‌گوید:

استفاده از یک لایه‌ی پلیمری روی غشای اولترافیلتراسیون جهت از بین بردن ویروس‌های پاتوژن، نوید تصفیه‌ی مؤثرتر، سریع‌تر و البته ارزان‌تر فاضلاب شهری برای مصارف آشامیدنی می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Water Research به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات