AMD کارت های گرافیک Radeon سری RX 500 را با معماری پلاریس معرفی کرد

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
AMD پیش از معرفی کارت‌های گرافیک جدید با معماری وگا، خانواده‌ی کارت‌های میان‌رده‌ی پلاریس خود را با معرفی سری RX 500 بروزرسانی کرد.
تبلیغات

سال گذشته AMD با معرفی کارت گرافیک رادئون RX 480، که با قیمت ۲۰۰ دلاری خود از پس وظایف سنگینی چون پشتیبانی از واقعیت مجازی (VR) و اجرای اکثر بازی‌ها با رزولوشن 1440p برمی‌آمد، همه را شگفت زده کرد. امسال اما با توجه به یکه‌تازی بلامنازع انویدیا با دو کارت گرافیک 1080Ti و Titan Xp در میان کارت‌های بالارده، دنیای گیمینگ بی‌صبرانه منتظر معرفی کارت‌های گرافیگ جدید AMD با معماری وگا (Vega) است؛ با این حال، ظاهرا AMD قصد دارد پیش از آن، ابتدا خانواده‌ی کارت‌های گرافیک میان‌رده و خوش قیمت خود را به‌روزرسانی کند.

کارت گرافیک AMD سری RX 500

در همین راستا، روز گذشته AMD با معرفی ۴ کارت گرافیک جدید، قول داده است گیمینگ با رزولوشن بالاتر از 1440p و فریم‌ریت 60fps را با قیمتی معقول میسر سازد. کارت‌های جدید از الگوی نام‌گذاری کارت‌های سری RX 400 پیروی می‌کنند؛ به‌طوری‌که بالارده‌ترین این کارت‌ها RX 580 نام دارد و سه کارت دیگر با نام‌های RX 570، RX 560 و RX 550 برای کاربرانی با نیازهای گرافیکی کمتر یا بودجه‌ی محدود‌تر در نظر گرفته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه کارت‌های گرافیک AMD/ATIقسمت اولقسمت دوم

با توجه به مشخصات سری RX 500 به نظر نمی‌رسد صاحبان کارت‌های سری RX 400 نیازی به ارتقاء کارت گرافیک خود داشته باشند؛ بلکه این کارت‌ها برای کاربرانی مناسب هستند که چندین سال گرافیک خود را ارتقا نداده‌ و تا پیش از این قصد داشته‌اند از بین کارت‌های سری RX 400 یا GTX 1060، یک کارت جدید انتخاب کنند.

از جمله تغییرات سخت‌افزاری این کارت‌ها می‌توان به استفاده از GPU نسل دوم پلاریس که توسط نسل سوم معماری ۱۴ نانومتری FinFET ساخته شده‌اند، اشاره کرد. با توجه به استفاده‌ی کارت‌های سری RX 400 از فناوری ساخت FinFET به مراتب قدیمی‌تر، AMD توانسته است کارت‌های جدید را به مراتب بهینه‌تر بسازد و سرعت کلاک آن‌ها را بالاتر ببرد (RX 580 حدود ۱۵۰ مگاهرتز از RX 480 سریع‌تر است). همچنین AMD توانسته است در این کارت‌ها یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف سری RX 400 (مخصوصا کارت RX 480) را که توانایی پایین آن‌ها در اورکلاک بود، برطرف کند. کارت‌های گرافیک RX 480 با ماکزیمم سرعت کلاک ۱۲۶۶ مگاهرتز، حتی در نسخه‌هایی که توسط خود کارخانه اورکلاک شده بودند نیز به زحمت می‌توانستند به فرکانس‌هایی بالاتر از ۱۳۰۰ مگاهرتز دست پیدا کنند. برای مقایسه، RX 580 با سرعت کلاک پایه‌ی ۱۲۵۷ مگاهرتز، تقریبا سرعتی برابر با ماکزیمم کلاک RX 480 دارد و در حالت Boost می‌تواند به سرعت ۱۳۴۰ مگاهرتز نیز دست پیدا کند.

radeon rx 500 series

ویژگی دیگر کارت‌های RX 500 مصرف انرژی کمتر در حالت آماده به کار (idle) یا انجام وظایف سبکی مانند تماشای ویدئو است. همچنین بازی‌هایی که از قابلیت جدید کارت‌های رادئون با نام Radeon Chill پشتیبانی کنند، باعث مصرف انرژی و دمای به مراتب کمترِ کارت گرافیک خواهند شد. AMD به سختی در تلاش است تا بازی‌سازان بیشتری را متقاعد به پشتیبانی از این ویژگی کند و در همین راستا، در جریان معرفی کارت‌های جدید اعلام کرد که دو بازی بسیار مشهور Dota 2 و League of Legends از Radeon Chill پشتیبانی خواهند کرد.

درست مانند سال گذشته، این بار هم AMD گیمرهایی را هدف قرار داده است که همچنان از کارت‌های گرافیک قدیمی استفاده می‌کنند و چندین سال است که سخت‌افزار خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند؛ بنابراین اولویت AMD این بار هم قیمت مناسب برای این کارت‌ها بوده است. قیمت RX 580 درست مانند RX 480 در زمان عرضه، حدود ۲۲۹ دلار برای مدل ۸ گیگابایتی و ۲۰۰ دلار برای مدل ۴ گیگابایتی خواهد بود. RX 570 نیز که وعده‌ی گیمینگ با رزولوشن 1080p و فریم ریت 60fps روی تنظیمات «Maximum» می‌دهد، ۱۶۹ دلار قیمت خواهد داشت و قیمت کارت‌های گرافیک نسبتا ضعیف‌تر RX 560 از ۹۹ دلار شروع می‌شود. پایین‌رده‌ترین کارت‌های گرافیک این خانواده، RX 550 نام خواهند داشت و ۸۰ دلار قیمت دارند.

کارت‌های RX 589 و 570 و 550 از همین امروز به بازار عرضه می‌شوند، اما برای خرید RX 560 متأسفانه باید تا ماه آینده صبر کرد.

کارت گرافیک RX 580

مشخصات کامل کارت‌های گرافیک سری RX 500 از این قرار است:

  • Radeon RX 580: سرعت کلاک پایه‌ی ۱۲۵۶ مگاهرتزی و سرعت کلاک ۱۳۶۶ مگاهرتزی در حالت Boost. این افزایش فرکانس باعث شده است مصرف انرژی RX 580 با ۳۵ وات افزایش نسبت به RX 480 به 185 وات برسد.
  • Radeon RX 570: سرعت کلاک بیس ۱۱۶۸ مگاهرتز و کلاک ۱۲۴۴ مگاهرتز در حالت Boost. در مقایسه با نسل قبل، سرعت کلاک پایه‌ی RX 470 تنها برابر با ۹۲۶ مگاهرتز بود. این افزایش سرعت البته با افزایش توان مصرفی کارت از ۱۲۰ به ۱۵۰ وات همراه بوده است.
  • Radeon RX 560: سرعت کلاک این کارت در حالت پایه و Boost به ترتیب به ۱۱۷۵ و ۱۲۷۵ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. اما نکته‌ی مهم‌تر از افزایش سرعت کلاک، افزایش تعداد CU (واحدهای محاسباتی) در کارت جدید است. در حالی که RX 460 برای نگه داشتن توان مصرفی کارت زیر ۷۵ وات (و در نتیجه نبود نیاز به پین پاور اضافی) تنها از ۱۴ واحد محاسباتی استفاده می‌کرد، RX 560 از ۱۶ واحد محاسباتی پلاریس-۱۱ استفاده می‌کند. این نکته به همراه سرعت کلاک بالاتر به معنای این است که به احتمال زیاد RX 560 نسبت به دیگر کارت‌های این خانواده پیشرفت قابل توجه‌تری نسبت به نسل قبل از خود خواهد داشت؛ هرچند این پیشرفت به قیمت مصرف انرژی بالاتر و استفاده از کانکتور ۶ پین تمام خواهد شد.
  • Radeon RX 550: یک رده‌ی کاملا جدید است که برای گیمرهای e-sports و کاربرانی که از پی‌سی خود برای سینمای خانگی استفاده می‌کنند، طراحی شده است. توان RX 550 در واقع نصف RX 560 (یا یک سوم RX 570) است که از ۸ واحد محاسباتی با سرعت کلاک ۱۱۸۳ مگاهرتز در حالت Boost استفاده می‌کند. AMD هنوز فرکانس پایه‌ی این کارت را اعلام نکرده؛ اما مشخص است که RX 550 از ۲ گیگابایت مموری روی یک باس ۱۲۸ بیتی استفاده خواهد کرد و امکان عرضه‌ی برخی مدل‌ها با ۴ گیگابایت رم به صورت محدود نیز وجود دارد. همچنین این کارت با توجه به مصرف کم، نیازی به کانکتور ندارد و تمام انرژی مورد نیاز خود را از مادربورد تأمین خواهد کرد.
  • با توجه به اینکه در تبلیغات کارت‌های گرافیک رادئون جدید به جای مقایسه‌ی آن‌ها با سری RX 400، شاهد تمرکز بر ویژگی‌های جدیدی مانند پشتیبانی از FreeSync و کدک‌های جدید 4K هستیم، به نظر می‌رسد حتی خود AMD نیز امیدی به مجاب کردن کاربران کارت‌های سری RX 400 به ارتقاء نداشته باشد.

    نکته‌ی جالب دیگر در مورد سری جدید کارت‌های AMD این است که این بار هیچ مدل مرجعی (Reference Card: کارت ساخته‌شده توسط خود AMD یا انویدیا) به بازار عرضه نخواهد شد و شرکای سخت افزاری AMD مانند سفایر، XFX و ایسوس از همان ابتدا وظیفه‌ی تولید این کارت‌ها را بر عهده خواهند داشت.

    AMD Radeon Rx 580
    مقاله‌های مرتبط:

      هرچند کارت‌های سری RX 500 بهبودهای فراوانی نسبت به نسل قبل با خود به همراه می‌آورند؛ اما همچنان کارت‌های میان‌رده‌ای محسوب می‌شوند و AMD در حال حاضر هیچ بازیگر قدرتمندی در بازار ندارد که از پس گیمینگ با رزولوشن 4K بربیاید. در نتیجه تنها گزینه‌ی گیمرها برای استفاده‌ی حداکثری از مانیتور 4K، همچنان روی آوردن به انویدیا است.

      شایعات حاکی از آن هستند که AMD کارت‌های گرافیک بالارده‌ی خود را با معماری وگا در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی برای رقابت با GTX 1080 Ti و تایتان ایکس (پاسکال) معرفی خواهد کرد؛ اما با توجه به سرعت گرفتن روند معرفی محصولات جدید AMD، معرفی پیش از موعد این کارت‌ها در ماه ژوئن و حوالی کنفرانس E3 نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات