به‌روزرسانی گوگل ارث در قالب تجهیز به قابلیت‌های سه‌بعدی و روایت‌های داستانی

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت گوگل پس از مدت‌ها، به روزرسانی جدیدی برای گوگل ارث ارائه کرده است که قابلیت‌های ویژه‌ای به همراه دارد.
تبلیغات

اکثر افراد وقتی به سرویس گوگل ارث شرکت گوگل فکر می‌کنند، اپلیکیشن دسکتاپ یا افزونه‌ای برای مرورگرها در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود که پیمایش کند و جابه‌جایی سنگین در نقشه‌ها به همراه دارد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد  این غول دنیای تکنولوژی، با عرضه نسخه متحول شده گوگل ارث قصد دارد تجربه متفاوتی پیش روی کاربران قرار دهد. نسخه جدید گوگل ارث که روز سه‌شنبه رونمایی و عرضه شد، این امکان را به کاربران می‌‌دهد تا با استفاده از قابلیت‌هایی نظیر شنیدن روایت‌های داستانی از مناطق مختلف یا پیمایش سه‌بعدی در نقشه، نگاهی تازه به تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های مختلف زمین داشته باشند. 

شون اسکی، مدیر بخش مهندسی Google Earth، در این خصوص می‌گوید:

ما ارائه تجربه‌ای متمرکز بر کاربران را آغاز کرده‌ایم. مسیری که ما به پیاده‌سازی آن در گوگل ارث مشتاقیم، این امکان را فراهم خواهد کرد تا کاربران روایت‌های داستانی خود را از مناطق مختلف جهان بیان یا دریافت کنند.

با راه‌اندازی گوگل ارث در سال ۲۰۰۵، این سرویس خیلی سریع به منبعی جذاب برای معلمان، محققان، گروه‌های فعال در امور بشردوستانه و حتی مسافران تبدیل شد. با وجود این، حضور تکنولوژی‌های جدید نظیر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و محتوای سه‌بعدی در زندگی کاربران چشم‌گیرتر شد و همین امر به افول درخشش گوگل ارث انجامید. علاوه بر این، چیزی حدود پنج سال از زمانی عرضه نسخه جدید گوگل ارث می‌گذرد و همین امر باعث شده است این سرویس از قابلیت‌های جدید و جذاب دور بماند.

 نسخه جدید گوگل ارث که حدود دو سال زمان صرف توسعه آن شده است، قابلیت‌های جدید و متنوعی به همراه دارد. این سرویس حالا با کارت‌های اطلاعاتی (Knowledge Cards) ادغام شده است که اطلاعات فراگیرتری از مکان‌های بازدیدشده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. قابلیت دیگر که با عنوان Points of Interest در رابط کاربری گوگل ارث قرار گرفته است، هم‌زمان با حضور کاربر در موقعیت مکانی خاص، پیشنهادهایی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی پیش روی او قرار می‌دهد. قابلیت Feeling Lucky امکان انتخاب تصادفی جاذبه‌های دیدنی از مجموع ۲۰ هزار موقعیت مکانی کم‌ر شناخته‌شده را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و جالب توجه در گوگل ارث، قابلیتی به نام Voyager است. این قابلیت، امکان استفاده از روایت‌های داستانی را فراهم می‌کند. روایت‌ داستانی، محتوایی است که توضیحات کامل‌تری از مناطق مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه کاربر می‌تواند تعاملی فراگیر با این محتوا داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید روایتی جذاب از دامنه‌های شیب‌دار هیمالیا که منزلگاه پلنگ‌های این منطقه است، پیش رو داشته باشید. برای توسعه قابلیت Voyager، گوگل همکاری با تولیدکننده‌های مختلف محتوا نظیر Sesae Street ناسا یا حتی جین گودال از متخصصان آشنا به زندگی  شامپانزه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

گوپال شاه، مدیر محصول گوگل ارث باور دارد که Voyager قابلیت شاخص گوگل ارث است و کاربران می‌توانند از تنوع محتوای ارائه‌شده در این  بستر لذت ببرند.

با استفاده از به‌روزرسانی جدید، وقتی کاربران گوگل ارث به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند، امکان مشاهده سه‌بعدی جهان اطراف را هم از طریق گزینه جدید در رابط کاربری این سرویس خواهند داشت. حتی این امکان وجود دارد تا با چرخش نقشه، نگاهی دقیق‌تر به دیواره‌ها، صخره‌ها و حتی فضای داخل ساختمان‌ها داشته باشند. در موقعیت‌های مکانی خاص نظیر گرند کنیون نیز این امکان وجود دارد که ویدئوی ۳۶۰ درجه مشاهده کنند.

محققان، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی مدت‌ها است از قابلیت‌های گوگل ارث در پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، Halo Trust از این اپلیکیشن برای شناسایی موقعیت مین‌های زمینی که پس از جنگ در کامبوج و آنگولا باقی مانده‌اند، استفاده کرده است. سازمان حفاظت از محیط زیست استرالیا از این سرویس برای بررسی پراکندگی صخره‌های مرجانی بهره برده است. گوگل اعلام کرده به چنین همکاری‌هایی با نهادها و سازمان‌های مختلف ادامه خواهد داد.

گوگل ارث جدید در حال حاضر برای کروم و اندروید در دسترس قرار گرفته است و ظرف چند هفته آینده برای iOS هم عرضه خواهد شد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات